loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 492 سه شنبه 1394/05/06 نظرات (1)
استنشاق (شستشوی بيني) از مقدمات نماز است. شخص رسول گرامی صلوات الله علیه و آله هميشه هنگام وضو گرفتن آب در داخل بينيی (استنشاق) می‌نمودند و مكرراً اين امر مستحبي را به مسلمين توصيه می‌كردند.
نظافت خشيوم (مجراي تنفس بينی) يكي از مستحبات وضوگرفتن و نماز است. و همان طور كه می‌دانيد ميكروب‌ها با تنفس از راه بيني وارد بدن انسان می‌شوند و بيني مانند صافي عمل می‌كند؛ يعني پيچ و خم‌ها وموهای داخل بينی و مخاط مرطوب، مانع ورود ميكروب به داخل بدن می‌شوند، پس لازم می‌آيد كه انسان، هميشه اين عضو از صورت را كه در حقيقت راه تنفسي است به وسيله شستشو با آب سرد، پاكيزه نگاه دارد تا لانه كثافت و ميكروب‌ها نگردد.
دكتر تومانيانس در
كتاب خود به نام «Hygienic ruler in Islam» می‌نويسد:
در غضروف‌های بينی، گاهی كرمی توليد می‌شود كه سبب سر درد فوق‌العاده شديدی می‌شود و كمی بينايی چشم، ايجاد می‌كند، براي دفع اين كرم، بهترين وسيله، شستشوی بيني با آب سرد است.

چند تن از موثقين و معتمدين تحصيل كرده ايرانی در يكي از سفرهایِ خود به اروپا در مطب پزشكی مشهور، حاضر شده و مشاهده می‌نمايند كه پزشك، جمجمه انسانی را تشريح می‌نمايد و پس از بررسی بسيار به اين نتيجه می‌رسد كه علت مرگ صاحب جمجمه، چيزي نيست، جز اينكه در آخرين حفره‌هاي بيني و در جوف مخاط او، كرم‌های بسيار ريز و كوچك وجود داشته است كه همان‌ها موجب مرگ آن شخص شده است.
روزي دكتر مزبور، كرم‌ها را براي آزمايش روي صفحه شيشه‌اي قرار می‌دهد تا با ميكروسكوپ، آن‌ها را مشاهده نمايد. از قضا چند قطره آب سرد، روي كرم‌ها می‌ريزد و طولي نمی‌كشد كه كرم‌ها كه چند روزي بود در هواي عادي زندگي مي‌كردند، می‌ميرند و بر پزشك معلوم می‌شود كه داروي مرگ كرم‌هاي مخاط، چيزي جز آب سرد نيست.

درباره انعكاسات اعصاب سمپاتيك، سال‌ها بود كه اطلاعات مبسوطي كشف كرده بودند، ولي اخيرا يكي از پزشكان بزرگ فرانسه، دكتر پول ژيه، رئيس سابق كلينيك دانشگاه ليون، كشف‌هاي عجيبي درباره اعصابسمپاتيك كرده است.
او می‌گويد:
امراض بسياري مانند ضعف اعصاب، قانقاريا در نوك انگشتان، امراض عصبي، ترك‌هاي پوست، بی‌خوابي، ماليخوليا، هيستري، دردسينه، دردهاي روماتيسمي، سردردهاي سخت يا فلج و غيره، ممكن است بر اثر اعصاب سمپاتيك، به وجود آيد. اكنون دكتر ژيه پس از سال‌ها تحقيق، طريقه معالجهِ اين امراض را يافته و سال‌هاست كه از آن استفاده می‌كند. اساس معالجات او عبارت از اين است كه بزرگترين نوك مركز عصبي سمپاتيك كه با محيط خارج تماس دارد، در ميان سوراخ‌هاي بيني واقع است و ترتيب معالجه آن چنين است كه دو ميله باريك را كه سر آن‌ها گرد است داخل دو سوراخ بيني بيمار می‌كنند.بيمار ابتدا احساس ناراحتي می‌كند، اما پس از چند ثانيه، نتيجه مطلوب انجام می‌گيرد؛ زيرا دكتر در ميان مخاط بيني مريض، سر عصب سمپاتيك را يافته و ميله را به آن تماس می‌دهد.
بيمار دفعتاً مقدار زيادي هوا، استنشاق كرده چشمانش پر از اشك می‌شود، چهره‌اش سرخ می‌گردد و گاهي عطسه می‌زند ولي عمل، ديگر تمام شده و بيمار شفا يافته است.

با اين طريق دكتر ژيه، بسياري ازمبتلايان به امراض عصبي را معالجه كرده كه واقعاً تعجب‌آور است و رمز كار او در تحريك نوك عصب سمپاتيك در بيني است كه اسلام براي اين تحريك استنشاق آب خنك را تجويز كرده است.

وقتي كه شما استنشاق می‌كنيد و با بيني خود، آب را بالا می‌كشيد، فوراً بر روي عصب سمپاتيك شنا اثر كرده و به جهت آن، سوزش و اشك چشم و سرخي چهره را در خود احساس می‌كنيد، علاوه بر اين‌ها سردردهايي كه بر اثر هواي ناسالم و خستگي به وجود می‌آيد را از بين می‌برد و اين كاري است كه يك نمازگزار واقعي هر روز چند بار هنگام وضو گرفتن انجام می‌دهد.

سواي آنچه گذشت استنشاق با آب سرد، فوائد ديگري نيز دارد كه از جمله آن‌ها اين است كه:

استنشاق، نمازگزار را از مبتلا شدن به امراضي چون سل و آسم و امراض ريوي و زكام، مصون داشته و تعادل عصبي حالت نشاط، تعادل و فرح در نهاد آدمي ايجاد مي‌نمايد.

منبع: فوائد طبي نماز/ مؤلف: گودرز نجفي

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سلام در تاریخ 1394/05/07 و 2:06 دقیقه ارسال شده است

سلام...
مطلب خیلی عالی بود استفاده کردم استاد.
..التماس دعا دارم.امیر


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری