loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 564 شنبه 1394/07/11 نظرات (0)

دریچه‌هایی به جهان اسرار آمیز غیب

خدا با لطف و مرحمتی که نسبت به بندگان خود دارد دریچه‌هایی را به سوی جهان غیب، باز گذارده است تا همگان بدانند که آگاهی از غیب یک امر، محال و غیر ممکن نیست بلکه تسلّط انسان بر غیب، امری است صد در صد ممکن؛ که جای هیچ شک و تردید در آن وجود ندارد.

1_ وحی به حیوانات

کارهای شگفت‌انگیز حیوانات که در کتاب‌های جانورشناسی، به طور گسترده، پیرامون آن‌ها بحث شده است نمونه واضحی از وجود الهام در حیوانات است.

کارهای محیرالعقول جانداران از قبیل تقسیم کار، انتخاب وظیفه، ساختن عضو مفقود و آشنایی به کلیه نیازمندی‌های زندگی را نمی‌توان از راه تعقّل و تفکر، توجیه نمود زیرا بدیهی است که حیوان، فاقد دستگاه تفکر و تعقّل است همچنان که نمی‌توان آن‌ها را معلول نظم داخلی و ارگانیزم وجود خارجی جانداران دانست زیرا ترکیب خواص فیزیکی و شیمیایی یک موجود برای انجام امور ابتکاری و ابداعی مانند تقسیم کار، انتخاب وظیفه، تجدید ساختمان عضو مفقود و انطباق با محیط، کافی نمی‌باشد.

یک ماشین حساب، ممکن است آن چنان منظم ساخته شود که اعمال جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را دقیقاً انجام دهد امّا هرگز ماشین حساب، قادر به ابداع و ابتکار یک قاعده ریاضی نیست؛ یک ماشین ترجمه می‌تواند دقیقاً سخنان یا نوشته یک نفر را ترجمه کند ولی هرگز نظم دقیق آن ماشین، قادر به تصحیح اشتباه گوینده نمی‌باشد.

چون در زندگی حیوانات، کارهای ابداعی و ابتکاری بی‌سابقه دیده می‌شود؛ جز این که آن‌ها را معلول الهام از جهان بالا بدانیم توجیه دیگری ندارد. قرآن مجید چنین راه‌یابی را وحی می‌نامد.(1)

2_ روشن‌بینی و تله‌پاتی

دانشمندان می‌گویند: در نهاد انسان، استعداد مرموزی وجود دارد که به مدد آن می‌تواند افکار دیگران را بخواند و از حوادثی که در نقاط دوردست رخ می‌دهدبا نیروی مافوق حس، آگاهی پیدا کند. مبادله افکار و احساسات از راه دور به واسطه حس مخصوص، کاملاً یک امر عملی است هر چند از طریق وسایل فنی نوین از قبیل: تلویزیون، رادیو، تلفن و تلگراف، افکار را مبادله می‌کنند ولی دانش، برای چنین مبادله‌ای راه دیگری به نام «تله‌پاتی» و یا حس «روشن‌بینی» معتقد است.

فرق «تله‌پاتی» با «روشن‌بینی» این است که روشن‌بینی، همان قدرت درک اتفاقی است از فاصله‌های دور زمانی و مکانی، آن هم بدون وسایل حسی؛ ولی «تله‌پاتی» کیفیتی است که به وسیله آن، افکار و هیجانات و احساسات از مغزی به مغز دیگر، بدون وسیله حسّی منتقل می‌شود و در حقیقت روشن‌بینی و تله‌پاتی، دو روی یک سکه هستند و هر دو، نام مناسبی می‌باشند برای دید دوم انسان، چه در خواب و چه در بیداری.

امروز «پوگیسم» در این زمینه به وسعت نظر بیشتری قائل شده است و زندگی را موج می‌داند و برای آن امواج، گیرنده و فرستنده می‌شناسد و معتقد است که امواج را همچنان که با سیم، می‌توان گرفت با اندیشه نیز می‌توان گرفت؛ اندشه را موجی می‌شناسد که بعد از آفریده شدن به ارتعاش می‌آید و در صورت وجود گیرنده، قابل گرفتن است.

3_ ارتباط با ارواح

ارتباط با ارواح به صورت‌های مختلفی انجام می‌گیرد که صورت روشن و قابل اعتماد آن، این است که استاد ماهر این فن، شخصی را که برای این کار، آمادگی دارد با نگاه و تلقین، خواب می‌کند و روح او به سؤالات استاد، پاسخ می‌دهد و گاهی در این تماس از اسرار نهفته، پرده برداشته می‌شود.

تماس با ارواح به صورت «علمی» از جهات گوناگون، قابل مطالعه می‌باشد در این زمینه، کتاب‌ها و رساله‌های فراوانی به وسیله دانشمندان شرق و غرب، نگارش یافته و صفحات زیادی از برخی دایرة المعارف‌های علمی را به خود اختصاص داده است.

دانشمندان این فن و کسانی که سالیان دراز در این راه کوشیده‌اند اظهار می‌دارند که نتوانسته‌اند با مجاهدت‌های پی‌گیر و آزمایش‌های فراوان از روی گوشه‌ای از جهان مرموز و ناشناخته ارواح، پرده بردارند و کارهای خارق عادت و حیرت‌انگیزی را که به وسیله آن‌ها انجام می‌شود از نزدیک مشاهده نمایند؛ نویسنده دایرة المعارف قرن بیستم در جلد چهارم کتاب خود، درباره روح، فهرستی از دانشمندان مشهور که به واقعیت این علم، اعتراف کرده‌اند را ارائه می‌دهد. در این فهرست نام چهل و هفت نفر از دانشمندان بزرگ فرانسه، انگلستان، ایتالیا، آلمان و آمریکا را ذکر می‌کند.

البته باید دانست که ارتباط با ارواح به طور اجمال، مطلبی است صحیح، ولی هرگز نمی‌توان گفتار هر مدعی را در این باره پذیرفت بلکه باید با قراین و علایم، راستگویان را از دروغگویان تمیز داد.

4_ الهام

گاهی ممکن است مطلبی به قلب، القاء شود و انسان یک مرتبه، خود را بر مطلبی واقف و آگاه ببیند به این نوع القاء در اصطلاح، الهام می‌گویند.

اینگونه الهامات به قدری در هر زمان و مکان فراوان است که باید آن را در ردیف حوادث معمولی قرارداد حتی منشأ بسیاری از اختراعات و اکتشافات علمی و ابتکارات و مضامین عالی شعری، همین الهام است.

قرآن مجید نمونه‌ای در این مورد نقل می‌کند و می‌فرماید: "وَ أَوْحَینا إِلی أُمّ مُوسی أَنِ ارْضِعیهِ"(2)؛ به مادر موسی الهام کردیم که کودک خود را شیر ده.

5_ خواب‌های راستین

خواب، انواع و اقسامی دارد که یک نوع آن، مورد نظر ما است و آن خواب‌هایی است که از یک واقعیت جدا از اندیشه و ذهن، از واقعیتی محکم و استوار و پا بر جا گزارش می‌دهد. این نوع خواب‌های الهی است که ما را با جهان خارج از خود مربوط می‌سازد و از روی حقایقی دور از محیط ذهن و اندیشه پرده بر می‌دارد و این قبیل خواب‌ها به اندازه ای زیاد است که هرگز نمی‌توان آن را انکار کرد.

پیامبر گرامی اسلام درباره این نوع خواب‌ها فرموده است: "انّ الرؤیا الصادقة جزء من النبوة" (3)؛ رؤیای صادق بخشی از نبوت است.

پی‌نوشت:

1. تفسير جوامع الصادقين، كاشانی

2. تفسير كشاف، زمخشرى

منبع: کتاب علم غيب (آكاهى سوم) نوشته آيت الله العظمي حاج شيخ جعفر سبحانى

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری