loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 493 جمعه 1394/12/28 نظرات (0)

عيد نوروز از ديدگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام

به نقل از خبرگزاري شبستان، عيد نوروز از اعيادي است كه قدمتي ديرين و كسترده اي وسيع دارد. ملت هاي گوناگون از جمله ايرانيان، از عهد باستان تا امروز اين مراسم را با اداب و رسوم برگزار مي كنند. نوروز تنها آييني است كه با اغاز بهار هماهنگ است و با نو شدن سال آغاز مي شود چون خورشيد در نخستين روز بهار به نقطه اول حمل مي شود.

در روايتي از معصوم علیهم السلام فصل بهار به رستاخيز انساني تشبيه شده است و آمده است: وقتي كه بهار را ديديد قيامت را بسيار به ياد آوريد.

حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام در بيان اعمال عيد نوروز چنين فرموده‌اند:

در روز نوروز غسل كنيد و پاكيزه ترين جامه هاي خود را بپوشيد و به بهترين بوها خود را خوشبو نماييد. در اين روز، روزه بگيريد و بعد از به جا آوردن نمازهاي پيشين و پسين و نافله هاي آن چهار ركعت نماز بخوانيد؛ در ركعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره انا انزلنا... ، در ركعت دوم ده مرتبه سوره قل يا ايها الكافرون، در ركعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل هو الله احد و در ركعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس را بخوانيد و بعد از نماز سجده شكر را به جا آوريد و اين دعا را بخوانيد: (اين دعا داراي سند معتبر مي باشد و اگر نماز را هم به جا نياورديد مي توانيد دعا را بخوانيد)

"اللهم صل علي محمد و آل محمد الاوصياء و المرضيين و علي جميع انبيائكه و رسلك بافضل صلواتك و بارك عليهم بافضل بركاتك و صل علي ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارك علي محمد و آل محمد و بارك لنا في يومنا هذا الذي فضلته و كرمته و شرفته و عظمت فطره اللهم بارك لي فيما انعمت به علي حتي لا اشكر احدا غيرك و وسع علي رزقي يا ذالجلال و الاكرام اللهم ما غاب عني فلا يغيبن عني عونك و حفظك و ما فقدت من شي ء فلا تفقدني عونك حتي لا اتكلف ما لااحتياج اليه يا ذالجلال و الاكرام."

در كتب غير مشهور دعاي زير را نيز روايت كرده‌اند:

" محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال"

كه در هنگام تحويل سال انسان بر زبان جاري كند و از خداوند تبارك و تعالي بخواهد كه او را از خواب بيدار نمايد و با تغييري كه در فصل پيش مي آيد و زمين به اذن الهي زنده مي شود حالتهاي انسان نيز دچار دگرگوني شود و از دامهاي جهالت رهايي يابد و به خداوند نزديك تر شود.

روزها و رويدادها، مركز فرهنگي نور ولايت، قم: نشر پيام مهدي (عج) ، 1379 ، صص 15-16

هفت سين آيات قرآن:

*سلام علي نوح في العالمين (آيه 79 سوره صافات)
* سلام علي ابراهيم (آيه 109 سوره صافات)
*سلام علي موسي و هارون (آيه 120 سوره صافات)
* سلام علي آل ياسين (آيه 130 سوره صافات)
*سلام علي المرسلين (آيه 181 سوره صافات)
* سلام عليكم بما صبرتم (آيه 24 سوره رعد)
*سلام هي حتي مطلع الفجر (آيه 5 سوره قدر)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری