loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
footofan_Saeide بازدید : 634 دوشنبه 1395/10/20 نظرات (0)

ارتباط کمبود ویتامین دی با سردردهای مکرر

مردانی که کمبود ویتامین دارند ممکن است در خطر ابتلا به سردردهای مکرر باشند.

در تحقیقات جدیدی که در فنلاند انجام شد، از ۲۶۰۰ مرد فنلاندی‌ ۴۲ تا ۶۰ ساله‌ خواسته شد نمونه خون بدهند و به سؤالاتی در مورد سردردهای مکرر پاسخ دهند. مردانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند عوامل خطرساز بیماری قلبی را داشتند و بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفته بودند.

نتایج آزمایش خون در نزدیک به ۷۰ درصد از این مردان نشان داد که سطح ویتامین D در آنها زیر ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر (۵۰ نانومول در لیتر) بوده است که این میزان عموماً به عنوان مرز کمبود ویتامین D در بدن محسوب می‌شود. به گفته محققان، کمبود سطح ویتامین D در کشور فنلاند و کشورهای شمالی یک نگرانی به شمار می‌رود زیرا این کشورها در شمالی‌ترین مناطق کره زمین هستند و کمتر به نور مستقیم خورشید دسترسی دارد؛ نور خورشید دقیقاً همان چیزی است که ویتامین D می‌سازد.

به طور متوسط، در مردانی که سردردهای مکرر دارند و این سردردها حداقل یک بار در هفته رخ می‌دهد، سطح ویتامین دی   ۱۵٫۳ ng/ml است در حالی که در مقایسه با آنها سطح ویتامین D  در مردانی است که سردرد مکرر ندارند ng/ml 17.6 است.

این مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات خاصی مانند سردرد را افزایش می‌دهد. تحقیقات جدید یکی از بزرگترین تحقیقاتی بود که در مورد رابطه بین ویتامین  D و سردرد انجام شد.

با این حال، هر دوی اینها در یک مقطع زمانی بودند و نمی‌توان گفت که کدام اول رخ داده است: سردرد یا کمبود ویتامین D. ممکن است آنهایی که سردرد مکرر دارند کمتر دلشان بخواهد از منزل بیرون بروند و کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. احتمال وقوع این امر در فنلاند ضعیف است زیرا همه مردم دسترسی کمی به نور خورشید دارند.

علاوه بر این، از آنجا که این تحقیقات فقط بر روی مردان انجام شد، مشخص نیست که در زنان نیز صدق می‌کند یا نه.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا مکمل ویتامین D می‌تواند از این سردردهای مکرر جلوگیری کرده یا آنها را درمان کند.

برگرفته از: livescience
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری