loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
AbasVahedi بازدید : 895 شنبه 1395/10/25 نظرات (0)

 

چگونه همانند یک حرفه‌ای در گوگل جستجو کنیم؟


یافتن نتیجه در موتورهای جستجوگر مانند گوگل توسط عبارات معمول روزمره معمولا نتیجه قابل قبولی را فراهم می آورد. اما با استفاده از نکات و کلک های این مقاله می‌توانید در موتورهای جستجوگر با دقتی بسیار بیشتر به دنبال مواردی کمیاب تر از معمول بگردید.

 امروزه موتورهای جستجو چنان پیشرفته اند که معمولا به راحتی موضوع مورد نیاز شما را با جستجویی معمولی می یابند. اما گاهی اوقات هم بیشتر باعث سردرگمی و عصبانیت شما می شوند. در چنین مواقعی بهتر است اندکی حرفه ای تر به جستجو پرداخته و به دنبال روش هایی مناسب برای کشف نتیجه باشید.

در ادامه به برخی روش های کلیدی برای گوگل کردن بهتر می پردازیم. توجه داشته باشید که این نکات معمولا درباره دیگر موتورهای جستجو هم صدق می کنند.

۱- استفاده از عبارات دقیق

w01

یکی از موثرترین و در عین حال ساده ترین روش ها برای جستجوی موضوعی خاص، قرار دادن آن عبارت درون علامت کوتیشن است یا اینکه هنگام جستجو مشخص کنیم که موتور جستجو منحصرا به دنبال همان عبارت بگردد.

برای مثال هنگامی که عبارت Joe Bloggs  را جستجو می‌کنید، نتایج شامل تمام صفحاتی است که کلمه Joe  و کلمه  Bloggs درون آنها درج شده و الزاما جواب دقیقی که به دنبالش هستید را در بر نخواهد داشت. اما هنگامی که “Joe Bloggs” را در کادر جستجو وارد می کنید به طور دقیق تنها نتایج جستجو نام Joe Bloggs را مشاهده می کنید.

۲- عبارات حذفی

w02

اگر جستجوی عبارت دقیق نتیجه مدنظر شما را در برنداشت، می توانید برای جستجوی دقیق‌تر از علامت منها برای حذف برخی عبارات از نتایج جستجو استفاده کنید. جستجوی عبارت “Joe Bloggs” -jeans  تمامی نتایج شامل نام joe Bloggs را نمایش می دهد که نام های مرتبط با برند لباس جین را از نتایج حذف شده‌اند.

۳- استفاده از OR

w03

معمولا به صورت پیش فرض هر متن را در کادر جستجو وارد کنید، در نتایج دیده خواهد شد. اما با استفاده از عبارت OR می توانید تعیین کنید که موتور جستجو دنبال این یا آن عبارت بگردد و تنها به جستجوی تمام عبارات وارد شده به صورت همزمان اکتفا نکند. این کار هنگامی مفید است که شما نمی دانید برای موضوع مورد جستجو معمولا در اینترنت از چه عبارتی استفاده می شود.

۴- جستجوی عبارات مترادف

w04

گاهی اوقات بهتر است به جای جستجوی دقیق عبارت موردنظر به دنبال عبارات مشابه و با معانی نزدیک به موضوع موردنظر بگردید.

برای مثال با جستجوی university~plumbing نتایج تمام کالج و دانشگاه های مرتبط با لوله‌کشی و تاسیسات به نمایش در می آیند.

۵- جستجو درون یک سایت معین

w05

بخش جستجوی داخلی سایتها معمولا ناکارآمد هستند. با استفاده از نام سایت یا نام دامنه کامل آن در موتور جستجوی گوگل می توانید نتایج جستجوی اختصاصی درون آن سایت را مشاهده کنید. برای مثال با استفاده از عبارت site:footofan.com قبل ار عبارت مورد جستجو، تنها نتایجی را خواهید یافت که در سایت فوت و فن درج شده اند. استفاده همزمان از عبارات جستجوی واضح و صریح نیز این ابزار را قدرتمندتر می سازد. البته معمولا نیازی به استفاده از

 عبارت site در ابتدای نام دامنه هم نخواهید داشت و گوگل نتیجه مناسب را به نمایش می گذارد.

۶- قدرت ستاره

w06

همانند مهره‌های خالی در بازی اسکربل، در دنیای جستجو هم علامت ستاره همچون یک برگ برنده طوفانی عمل می‌کند. این علامت می‌تواند جایگزین بخشی از یک کلمه شود و حتی جای کلمه یا کلمات را هم بگیرد تا نتیجه جستجو را بسیار گسترده‌تر سازد. اینگونه عباراتی را که از صحت آنها یا کامل بودن‌شان اطمینان ندارید، با ستاره جایگزین می‌کنید.

برای مثال جستجوی عبارت architect* می‌تواند نتایجی شامل architect و همچنین architectural و architecture و architected یا architecting و مانند آن (هر عبارتی که با architect شروع می‌شود) را به نمایش بگذارد.

۷- جستجو میان دو مقدار قابل سنجش

w07

جستجو برای عبارات قابل سنجش در یک بازه قابل اندازه گیری هم می تواند راه حل مناسبی برای یافتن پاسخ برخی سوالات باشد. برای مثال اگر می خواهید بدانید در سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ چه کسی نخست وزیر انگلستان بوده، کافی است عبارت british prime minister 1920.. 1950 را جستجو کنید. اینگونه نتایج جستجو تنها به دوره زمانی ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ محدود می شوند. توجه داشته باشید یعد از عبارت اول دونقطه و یک فاصله بگذارید و پس از آن عبارت دوم را قرار دهید.

۸- جستجو درون متن، تیتریا آدرس اینترنتی

w08

گاهی اوقات می خواهید نتایج جستجو تنها شامل متن موردنظر در آدرس اینترنتی یا Url باشد. یا اینکه فقط در تیتر مقالات و شاید هم درون متن آنها به جستجو بپردازید. استفاده از عبارت inurl: تمامی نتایج را  به آدرس اینترنتی منحصر می کند.

 عبارت intext: هم درون متن سایت ها به جسستجو می پردازد. Intitle: هم تنها در تایتل صفحات (تیتر) جستجو می کند. برای مثال جستجوی intitle:review تمامی صفحاتی که در تیتر (تایتل) آنها عبارت review (بررسی) است را به نمایش می گذارد.

۹- جستجو به دنبال سایت های مرتبط

w09

عبارت جستجوی related برای یافتن سایت های مرتبط با سایت موردنظر مفید است. مثلا جستجوی عبارت related:theguardian.com دیگر سایت های خبری را از نظر گوگل رویکردی همچون گاردین دارند، لیست می کند.

۱۰- تکنیکها را ادغام کن

w10

برای توسعه یا محدود کردن نتایج جستجو می توانید تمام ابزارهای جستجو را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید. درحالی که استفاده برخی از این ابزارها بسیار محدود است و به ندرت رخ می دهد، برخی هم بسیارمفید و کاربردی هستند.

البته گوگل و دیگر موتورهای جستجو معمولا همیشه به دنبال بهبود کارکردشان هستند تا بتوانند شیوه طبیعی جستجوی انسانها را درک کنند.

 

برگرفته از: theguardian
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری