loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 784 دوشنبه 1395/12/30 نظرات (0)

 

راه‌های تشخیص ماهی تازه از فاسد

 

اکثر قریب به‌اتفاق ایرانیان میانه خوبی با غذاهای دریایی ندارند. اما مصرف غذاهای دریایی و ماهی فواید بسیاری دارد. سبزی‌پلو با ماهی را نمی‌توان غذای ملی ایرانی دانست. اما سال‌هاست که این غذا زینت‌بخش سفره شب عید ایرانی‌ها است. یک سری نکات کلیدی در انتخاب و خرید ماهی وجود دارد که توجه به آن‌ها امکان خرید ماهی مانده و نامناسب را به صفر می‌رساند.

۱- به قوام گوشت ماهی توجه کنید: ماهی تازه گوشت سفتی دارد و اگر با انگشت روی آن‌ را فشار دهید جای انگشت روی آن نمی‌ماند و سریع گوشت ماهی به حالت اولیه بر‌می‌گردد.

۲- به مشام خود اطمینان کنید: طبیعی است که ماهی بوی خاص خود را داشته باشد اما ماهی کهنه و فاسد بوی نامطلوب و تندی دارد.

۳- به چشم‌های ماهی توجه کنید: اگر سر ماهی جدا نشده باشد می‌توانید چشم‌های ماهی را بررسی کنید. چشم‌‌های ماهی تازه شفاف و براق است. چشم‌های ماهی کهنه مات و خاکستری‌رنگ است.

۴- به آبشش‌های ماهی توجه کنید. آبشش‌ها را باز‌کنید. داخل آن باید قرمز و مرطوب باشد. آبشش ماهی کهنه یا حالت لزج و یا حالت خشک دارد.

۵- در‌صورتی‌که ماهی را به‌صورت فیله خریداری می‌کنید توجه کنید که فیله‌های ماهی باید مرطوب باشند و گوشت آن تغییر رنگ نداده باشد و قوام و سفتی لازم را داشته باشد.

۶- تغییر رنگ لبه‌های گوشت ماهی به زرد یا قهوه‌ای نشانه کهنگی ماهی است.

۷- ماهی نر دارای گوشت بیشتر و خوشمزه‌تری نسبت به ماهی ماده است. اما تشخیص ماهی نر از ماده از نظر ظاهری سخت است و علائم خاص خود را دارد. برای نمونه سر ماهی سفید نر، خال‌های سفید دارد که تنها علامت نر بودن آن از نظر ظاهری است.

۸- به پولک‌های ماهی توجه کنید: ماهی تازه پوست براقی دارد و پولک‌ها محکم به پوست چسبیده‌اند. در‌انتها پیشنهاد می‌شود ماهی را از مراکز معتبر تهیه کنید تا از سالم بودن آن اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید.

دکتر فریبا روح الهی

برگرفته از: wikiHow - تهیه شده در سایت فوت و فن
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری