loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 624 یکشنبه 1390/08/22 نظرات (0)

باسمه تعالی

درس آیین زندگی و اخلاق (ch2)
علی صادقی دستگردی
با سلام و احترام!
موضوع درمورد گام های موفَقیّت در زندگی مشترک
گام خوش اخلاقی
در یکی از برنامه های رادیو معارف پدری زنگ زد و گفت: شما که این اندازه درباره ی محبت صحبت می کنید مگر می شود بدون پول محبت کرد؟ اعتراض می کرد به اینکه شما خیلی ایده آل هستید، وقتی که پول نیست دیگر چه محیط جذاب خانوادگی می تواند وجود داشته باشد؟ وقتی که پدر نمی تواند مایحتاج خانواده را آن گونه که باید تأمین بکند با چه دل خوشی می خواهد فضای جذاب در محیط خانه ایجاد کند؟
پاسخ: روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که من از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله شنیدم که ایشان فرمودند: شما نمی توانید با اموالتان در زندگی مردم گُشایش ایجاد کنید پس با گُشاده رویی و نیک برخورد کردن این کار را انجام دهید.
در روایتی دیگر از امام کاظم علیه السلام که از قول رسول صلوات الله علیه و آله خدا نقل فرمودند که:
خوش رویی انسان باعث می شود که کینه ها از بین بروند و دل ها به هم نزدیک شوند. ارزش خوش اخلاقی را نباید دست کم گرفت چون دین هم ارزش این صفت زیبا را دست کم نگرفته است. اگر کسی به فکر دنیا هم باشد باز هم باید خوش اخلاق باشد.
روایتی از امام صادق علیه السلام : خوش اخلاقی روزی را هم زیاد می کند.
نباید فراموش کرد که سنت های معنوی زیادی بر عالم حاکم است و روزی فقط با زحمت به دست نمی آید اگر چه زحمت کشیدن یکی از اسباب اصلی جلب روزی است.
امام علی علیه السلام فرمودند: هر کس که اخلاقش بد باشد روزیش تنگ می شود.

پس خوش اخلاقی فقط آثار اُخروی یا معنوی ندارد آثار دنیایی هم دارد. بد اخلاق، هر اندازه هم که از لحاظ اقتصادی، خانواده را تأمین کند باز هم خانواده از او بیزارند.
خیلی می شنویم پدرها و مادرها، شاید شما هم خیلی شنیده باشید که میگویند که ما خیلی در خانه از لحاظ اقتصادی سنگ تمام می گذاریم دو شغله ایم، هر دو کار می کنیم و بچههر چه که بخواهند برایش فراهم می کنیم ولی این بچه دل به خانواده نمی دهد. یک کمی که دقت کنیم می بینیم که این پدر و مادر خوب کار می کنند و خوب هم زندگی بچه را تأمین می کنند یا شوهر زندگی زنش را خوب تأمین می کند. ولی دلیل اینکه بچه از این خانواده بیزار است یا فراری است این است که این ها بد اخلاقند.
روایت هست اگر کسی اخلاقش بد باشد از پیدا کردن دوست و رفیق باز می ماند. چون کسی دوست ندارد با بداخلاق همنشین بشود.
آدم بد اخلاق خودَش هم از خودَش فراری هست.
در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند اندوه چه کسی از همه پایدارتر است؟ حضرت علیه السلام فرمودند: آن کسی که بد اخلاقتر است.

بعضی ها می گویند که بد اخلاقی ما دست خودمان نیست مثلاً ذاتی یا ارثی هست به این نشان که پدرمان هم بد اخلاق است از آن طرف هم می گویند که فلانی ارثی هست که خوش اخلاق هست؛ اگر اخلاق من و عصبی بودن من ارثی باشد این به این معناست که من هیچ کاری نباید بکنم، و قابل درمان نیست!
عصبانیت حتَی اگر به صورت ارثی هم رسیده قابل درمان است یعنی آن صفات بدی که در من به ارث رسیده را هم می توان مُداوا کرد.
نکته: کسی به بهانه ی اینکه ژنتیکی هست که من عصبی هستم بنشیند و عصبانیت خودش را با فحش و ناسزا اِرضاء کند اشتباه است و باید دنبال مُداوا باشد و حتماً راه مُداوا دارد.

نظر استاد:

سلام علیکم!

خوب بود ولی زبان نوشته شما، گفتاری بود نه علمی، در ضمن قواعد نگارشی را هم رعایت نکرده بودید؛ در کل خوب بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری