loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 589 سه شنبه 1393/09/18 نظرات (0)

 

بحث اخلاقی

استغفار کن تا خدا با تو مهربان‌تر گردد.

 

عن مولانا أمیرالمؤمنین علیه السلام أنّه قال:

 

قَدْ جَعَلَ‏ اللَّهُ‏ سُبْحَانَهُ‏ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ: اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً[1]ً فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً اسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ وَ اسْتَقَالَ خَطِيئَتَهُ وَ بَادَرَ مَنِيَّتَه.[2]


خداوند سبحان، استغفار را سبب سرازیر شدن رزق و روزی و مهربانی با خلق قرار داده است.

 

از منظر این روایت، استغفار و طلب مغفرت الهی، در نظام آفرینش یکی از اسباب گشایش روزی و از موجبات رسیدن به رحمت خاصّه الهی است.

یکی از قوانین حاکم بر جهان این است که گناه سبب تنگی، فشار و بروز مشکلات در زندگی انسان می‌شود؛ عکس آن آمرزش گناهان سبب می‌شود که انسان از نظر روزی در فراخی و گشایش قرار گیرد.

امام در ادامه این فرمایش استناد می‌کند به‌آیات 10 تا 12 سوره مبارکه نوح می‌فرماید: طلب مغفرت کنید از پروردگارتان،که او غفار و آمرزنده است؛ اگر شما مورد آمرزش الهی قرار گرفتید خداوند باران را پیاپی بر شما می‌فرستد. خداوند شما را با ثروت و فرزندان یاری می‌کند. برای شما باغ‌ها و جویبارها روان می‌سازد. خدا رحمت کند کسی را که به توبه رو آورد، و از خطایش بگذرد و برای سفر آخرت هر چه زودتر آمادگی پیدا کند.
 

ممکن است بگویید که افراد زیادی گناه می‌کنند ولی روزی‌شان زیاد است، چطور این آیه می‌فرماید استغفار و آمرزش گناهان سبب گشایش روزی است و گناه باعث تنگی روزی است. در حالی که افراد زیادی گناه می‌کنند ولی وضع‌زندگی آنها هم خیلی خوب است؟

 

جهت مشاهده جواب، همین جا کلیلک کن.

تقریر درس خارج آیة الله ری‌شهری 92/12/18


پانوشت:

[1] نوح 12-10.

[2] نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 143.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری