loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 994 دوشنبه 1394/05/19 نظرات (0)

آیه نهی از تغییر در خلقت خدا:

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبينا(1)

و آنها را گمراه مى‏‌كنم! و به آرزوها سرگرم مى‏سازم! و به آنان دستور مى‏‌دهم كه (اعمال خرافى انجام دهند و) گوش چهارپايان را بشكافند و آفرينشِ پاك خدايى را تغيير دهند! (و فطرت توحيد را به شرك بيالايند!)» و هر كس، شيطان را به جاى خدا ولى خود برگزيند، زيانِ آشكارى كرده است.

در اين كه منظور از تغيير خلق خدا چيست؟

غالب عالمان گفته‌اند منظور اين است كه امر و نهی‌های خدا را تغيير می‌دهند و احكام فطری دين را تغيير می‌دهند.

علامه طباطبايي می‌نويسد:

دستورشان مى‏‌دهم كه خلقت خدايى را تغيير دهند مثلاً مردان را كه مرد خلق شده‏‌اند و استعداد زن گرفتن را دارند اخته نموده اين استعداد را در آن‌ها بكشند و يا انواع مثله (بريدن اعضاء) را باب كنند و يا مردان با يكديگر لواط و زنان با يكديگر مساحقه كنند.

و بعيد نيست كه مراد از تغيير خلقت خداى تعالى خروج از حكم فطرت و ترك دين حنيف باشد آن دينى كه خداى تعالى در باره‏اش فرمود: "فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ، ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ"(2)

پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش الهى نيست اين است آيين استوار ولى اكثر مردم نمی‌‏دانند!(3)

بعد در بحث روايي روايات زير را می‌آورد:

محمد بن يونس از بعضى اصحاب خود از امام صادق علیه‌السلام و از جابر از امام باقر علیه‌السلام روايت كرده كه در معناى جمله: "وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ" فرموده‏اند: يعنى شيطان دستورشان مى‏دهد به اينكه امر خدا را به هر چه امر كرده تغيير دهند.

و در همان كتاب از جابر از امام ابى جعفر، باقر علیه‌السلام روايت آمده كه در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ"، فرمود: يعنى دين خدا را تغيیر می‌دهند.

و اضافه می‌كند:

برگشت هر دو روايت به يك معنا است و آن همان دين فطرت است كه در بيان سابق ما گذشت.

[و امّا...

البته علاوه بر موارد فوق الذکر، شاید بتوان از مصادیق آیه تغییر در خلقت، تغییر در ساختار مولکولی خوراکی‌ها بر شمرد که اتفاقاً به خاطر آثار زیان‌بار فراوان آن، اصلاً بعید به نظر نمی‌رسد.

همان طور که تغییر در ظاهر و صورت انسان و انحراف از فطرت از مصادیق تغییر در خلقت است تغییر در ساختار مولکولی خوراکی‌ها مثل آنچه در روغن‌های چرب إشباع شده یا همان ترانس صورت می‌گیرد نیز می‌تواند از موارد آن شمرده شود.]

منبع: سایت پاسخگو

تذکر: قسمت‌های داخل گیومه [ ]، توسّط مسعود رضانژاد اضافه گردیده است.

پی‌نوشت‌ها:

1. نساء(4) آيه111.
2. روم(30) آيه30.
3. طباطبايي، الميزان، ترجمه موسوي همداني، قم، انتشارات اسلامي، 1374ش، ج5، ص137.
4. همان، ص154.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری