loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 539 جمعه 1395/03/14 نظرات (0)

۹ روش خانگی برای درمان حالت تهوع

حالت تهوع ممکن است در اثر سرگیجه، اضطراب، ناراحتی معده، مصرف برخی داروهای خاص، شیمی‌درمانی و بارداری ایجاد شود. با ما همراه باشید تا با روش‌هایی ساده برای مقابله با حالت تهوع آشنا شوید.

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که احساس کنید محتویات داخل معده‌تان در حال بالا آمدن هستند. به این حالت تهوع می‌گویند که می‌تواند به دلیل سرگیجه، اضطراب، معده درد و حتی مصرف برخی از داروهای شیمیایی ایجاد شود. بسیاری از زنان باردار و بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی هم این حالت ناخوشایند را تجربه می‌کنند. اگر این مشکل گهگاه اتفاق بیفتد، می‌توان آن ‌را بدون نیاز به دارو‌های شیمیایی و مراجعه به پزشک درمان کرد. در ادامه شما را با تعدادی از راهکارهای رفع این مشکل آزار دهنده آشنا خواهیم کرد.

۱ - مایعات بنوشید!

تهوع و استفراغ ممکن است به دلیل کمبود آب در بدن ایجاد شود. در این ‌حالت بازگرداندن مایعات از دست رفته به بدن امری حیاتی است. بنابراین، نوشیدن مایعاتی مانند آب یا آب‌میوه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. به ‌مدت ۱ الی ۲ ساعت از مصرف هر گونه ماده غذایی بپرهیزید و تنها نوشیدنی‌هایی مانند آب، آب میوه، چای یا نوشابه بنوشید و بدین ‌گونه سطح مایعات مصرفی خود ‌را افزایش دهید.

۲ - از زنجبیل استفاده کنید!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف زنجبیل به اندازه آرام‌بخش‌های قوی در ‌کاهش و جلوگیری از حالت تهوع موثر است. این گیاه شگفت‌انگیز می‌تواند به بیمارانی که به تهوع ناشی از عمل جراحی گرفتار شده‌اند، کمک کند. برای این کار می‌توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. قطعات خرد شده زنجبیل را داخل آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید، مقداری عسل به آن اضافه کرده و مصرف کنید.

۳ - لیمو‌ترش مصرف کنید!

بیماران مبتلا به سرطانی که به دلیل شیمی درمانی دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند، می‌توانند با مصرف لیمو‌ترش این مشکل را تسکین دهند. لیمو‌ترش را برش بزنید و به هنگام شیمی درمانی، آن‌ها را بمکید. مصرف آب لیمو‌ترش هم باعث کاهش حالت تهوع می‌شود.

۴ - از میان‌وعده‌های کوچک استفاده کنید!

با استفاده از وعده‌های غذایی کوچک می‌توان تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش داد. از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ و حجیم شدیداً بپرهیزید. قبل از آغاز هر جلسه شیمی درمانی از غذاهای سبک استفاده کنید. سعی کنید هیچ کدام از وعده‌های غذایی را جا نیندازید و حذف نکنید.

۵ - عادات غذایی‌تان را تغییر دهید!

بیماران سرطانی می‌توانند با تغییر عادات غذایی خود از تهوع جلوگیری کنند. غذایتان را به آرامی بخورید و وقت بیشتری برای جویدن هر لقمه صرف کنید. از خوردن غذاهای داغ اجتناب کنید. از غذاهایی که به دمای معمولی اتاق رسیده و خنک شده‌اند، استفاده کنید. از مصرف غذاهای چرب، تند و ترش خودداری کنید. از مایعات پس از پایان هر وعده غذایی استفاده کنید. از نوشیدن مایعات به ‌همراه غذا بپرهیزید.

۶ - از رژیم غذایی BRAT استفاده کنید!

زمانی که حالت تهوع و استفراغتان کمتر شد، می‌توانید از غذاهای شیرین و بدون بو استفاده کنید. در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از رژیم غذایی BRAT است. رژیم BRAT همان رژیم موز، برنج، پوره سیب و نان تست است که نه تنها برای پیشگیری از استفراغ، بلکه برای درمان حالت تهوع و اسهال نیز موثر است.

۷ - درمان با سرما و گرما!

اگر حالت تهوع دارید، می‌توانید از کمپرس سرد بر‌ روی معده و شکم خود استفاده کنید. برای این کار مقداری یخ ‌را داخل یک پارچه بپیچید و روی شکم خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک بسته یخ بر‌ روی ستون فقرات خود نیز بهره ببرید. برای روش گرمایی، باید مقداری آب داغ بنوشید. آب باید حتماً داغ باشد.

۸ - از عصاره نعناع فلفلی استفاده کنید!

استفاده از عصاره نعناع فلفلی به بهبود حالت تهوع در افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند، کمک می‌کند. نیم ساعت قبل از غذا خوردن عصاره نعناع را بو بکشید. نعناع فلفلی حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

۹ - از دمنوش بابونه استفاده کنید!

شما می‌توانید از دمنوش بابونه برای مقابله با حالت تهوع ناشی از اختلالات سیستم گوارشی بهره‌ ببرید. برای این کار بابونه را در آب جوش ریخته و دم کنید، سپس از صافی عبور داده و یک فنجان از آن را بنوشید.

  • منبع خبر : Find Home Remedy
  • مترجم: سرکار خانم پریا اقدامی
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری