ويژگيهاى بزرگ اخلاقى اباعبدالله علیهالسلام
روزى يك اعرابى نزد امام حسين آمد و عرض كرد: اى فرزند رسول خدا صلىاللهعليهوآله من پرداخت ديهاى كامل را ضمانت كردهام امّا از اداى آن ناتوانم. با خود گفتم كه از بزرگوارترين مردم، آن را تقاضا میكنم و از خاندان رسول اللَّه صلی الله علیه و آله كسى را بزرگوارتر و بخشندهتر نيافتم.
پس امام حسين علیه السلام به وى فرمود: "اى برادر عرب از تو سه پرسش مىكنم اگر يكى از آنها را پاسخ گفتى ثلث آن ديه را به تو میدهم و اگر دو پرسش را جواب دادى دو ثلث آن را به تو مىپردازم و اگر هر سه پرسش را پاسخ گفتى تمام مالى را كه مىخواهى به تو مىدهم".
اعرابى عرض كرد: آيا كسى مانند تو كه اهل علم و شرف است از چون منى مىخواهد بپرسد؟
حضرت فرمودند: "آرى. از جدّم رسول خدا صلىاللهعليهوآله شنيدم كه مىفرمودند: الْمَعْرُوفُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ؛ معروف به اندازه معرفت است".
اعرابى عرض كرد: آنچه مىخواهى بپرس اگر پاسخ دادم (كه هيچ) و گرنه جواب آنها را از تو فرا خواهم گرفت. و لا قوة الا باللَّه.
امام عليه السلام پرسيدند: "برترين اعمال چيست؟"
اعرابى عرض کرد: ايمان به خدا.
حضرت سؤال كردند: "راه رهايى از نيستى و نابودى چيست؟"
اعراى گفت: اعتماد به خداوند.
امام حسين علیه السلام پرسيدند: "زينتدهنده انسان چيست؟"
اعرابى گفت: علم همراه با حلم.
امام پرسيدند: "اگر اين نشد؟"
اعرابى گفت: مال همراه با مروّت.
حضرت پرسيدند: "اگر اين نشد؟"
اعرابى گفت: "فقر همراه با صبر".
حضرت پرسيدند: "اگر اين نشد؟"
اعرابى گفت: در اين صورت صاعقهاى از آسمان بر او فرود آيد و بسوزاندش كه او سزاوار آن است.
آن حضرت براى ترغيب مردم به جود و سخاوت اين اشعار را میخواندند:
چون دنيا به تو بخشيد تو نيز همه آن را پيش از آنكه از بين برود، بر مردم ببخش
آنگاه امام حسين عليه السلام خنديدند و كيسهاى كه در آن هزار دينار بود به او دادند و انگشترى خود را كه نگين آن به دويست درهم مىارزيد بدو بخشيدند و فرمود: "اى اعرابى اين طلا را به طلبكارانت بده و انگشترى را به مصرف خود برسان."
اعرابى تمام آنها را گرفت و گفت: "خدا داناتر است كه رسالتش را در كجا نهد."
متن عربی روایت در کتاب شریف بحار الأنوار جلد 44 صفحه 196:
وَ فِي أَسَانِيدِ أَخْطَبِ خُوارَزْمَ أَوْرَدَهُ فِي كِتَابٍ لَهُ فِي مَقْتَلِ آلِ الرَّسُولِ:
أَنَّ أَعْرَابِيّاً جَاءَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیهما السلام وَ قَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَدْ ضَمِنْتُ دِيَةً كَامِلَةً وَ عَجَزْتُ عَنْ أَدَائِهَا فَقُلْتُ فِي نَفْسِي أَسْأَلُ أَكْرَمَ النَّاسِ وَ مَا رَأَيْتُ أَكْرَمَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیه السلام: يَا أَخَا الْعَرَبِ أَسْأَلُكَ عَنْ ثَلَاثِ مَسَائِلَ فَإِنْ أَجَبْتَ عَنْ وَاحِدَةٍ أَعْطَيْتُكَ ثُلُثَ الْمَالِ وَ إِنْ أَجَبْتَ عَنِ اثْنَيْنِ أَعْطَيْتُكَ ثُلُثَيِ الْمَالِ وَ إِنْ أَجَبْتَ عَنِ الْكُلِّ أَعْطَيْتُكَ الْكُلَّ.
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ مِثْلُكَ يَسْأَلُ عَنْ مِثْلِي وَ أَنْتَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ الْعِلْمِ وَ الشَّرَفِ فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام بَلَى سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَقُولُ: الْمَعْرُوفُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ.
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ: سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَإِنْ أَجَبْتُ وَ إِلَّا تَعَلَّمْتُ مِنْكَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام: أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ: الْإِيمَانُ بِاللَّهِ.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام: فَمَا النَّجَاةُ مِنَ الْمَهْلَكَةِ؟
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ: الثِّقَةُ بِاللَّهِ.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام: فَمَا يُزَيِّنُ الرَّجُلَ؟
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ: عِلْمٌ مَعَهُ حِلْمٌ.
فَقَالَ: فَإِنْ أَخْطَأَهُ ذَلِكَ؟
فَقَالَ: مَعَهُ مُرُوءَةٌ.
فَقَالَ: فَإِنْ أَخْطَأَهُ ذَلِكَ؟
فَقَالَ: فَقْرٌ مَعَهُ صَبْرٌ.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام: فَإِنْ أَخْطَأَهُ ذَلِكَ؟
فَقَالَ الْأَعْرَابِيُّ: فَصَاعِقَةٌ تَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُحْرِقُهُ فَإِنَّهُ أَهْلٌ لِذَلِكَ.
فَضَحِكَ الْحُسَيْنُ علیهالسلام وَ رَمَى بِصُرَّةٍ إِلَيْهِ فِيهَا أَلْفُ دِينَارٍ وَ أَعْطَاهُ خَاتَمَهُ وَ فِيهِ فَصٌّ قِيمَتُهُ مِائَتَا دِرْهَمٍ.
فَقَالَ يَا أَعْرَابِيُ: أَعْطِ الذَّهَبَ إِلَى غُرَمَائِكَ وَ اصْرِفِ الْخَاتَمَ فِي نَفَقَتِكَ فَأَخَذَهُ الْأَعْرَابِيُّ وَ قَالَ اللَّهُ: "أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه".