«باران خون» در روز عاشورا به شهادت اسناد معتبر
در کتاب تاریخ آنگلوساکسون که کتاب تاریخ اجداد انگلیسیهاست در ذیل حوادث مهم سال 685 میلادی چنین آمده است: (کلیک)
√ "there was in Britain a bloody rain, and milk and butter were turned to blood." √ "در این سال در بریتانیا، باران خون بارید و شیر و لبنیّات به خون تبدیل شد." |
معرفی کتاب «تاریخ آنگلوساکسون» برگرفته از دایرةالمعارف بریتانیکا:
ما فکر میکنیم که این کتاب به عنوان کاملترین سند تاریخ بریتانیا از آغاز آن تا دوره حکمفرمایی پادشاه استفن در سال 1154 میلادی باشد.
اگر چه این کتاب ممکن است تاریخ فراگیر و بینقصی نباشد ولی این مسأله از ارزش بیبدیل آن در به دست آوردن تصویری روشنتر از تاریخ هزار سال پیش بریتانیا نمیکاهد.»
(منبع الکترونیکی این مطلب در سایت رسمی بریتانیکا)
چنانچه ملاحظه نمودید در کتاب آنگلوساکسون که به تاریخ کشوری فرسنگها آن طرفتر از کربلا و بلاد اسلامی مربوط میشود به حادثه عجیب «بارش باران خون و تبدیل لبنیّات به خون» تصریح شده و این بمعنای تأیید نقل مورّخین اسلامی و روایات متعدّد شیعه و سنّی در این باب امّا در گستره جغرافیایی وسیعتر است.
بعد از به اثبات رسیدن اصل واقعه بارش باران خون آنچه میماند ابهام کوچکیست که مربوط میشود به سال واقعه که در کتاب تاریخ آنگلوساکسون این واقعه در ذیل حوادث مربوط به سال 685 میلادی درج شده در حالی که همه میدانیم واقعه جانگداز عاشورا در سال 680 میلادی بوقوع پیوسته است و قاعدتاً سال بارش خون بنا به نقل روایات شیعه و سنّی در همان سال اتفاق افتاده است.
به گزارش پورتال فهادان، استاد سیّد احمد سجادی زید عزّه به این ابهام تاریخی اینگونه پاسخ میدهد:
در رسم الخطّ گوتیک (Gothic) که سبک سنّتی رسم الخط اروپا محسوب میشود دو رقم صفر و پنج، مشابه یکدیگر نوشته میشوند و هر دو را به شکل دایره (در عربی) یا بشکل حرف تِتا (θ یونانی، در گوتیک) نشان میدادند و همین تشابه در کتابت دو عدد پنج و صفر، سبب بروز این اشتباه شده است.
جهت دریافت اطّلاعات بیشتر راجع به رسمالخطّ گوتیک و شباهت نوشتاری دو عدد پنج و صفر به سایت callifonts مراجعه نمایید. (کلیک)
علاوه بر این به قرینۀ اسناد تواریخ اسلامی شیعه و سنّی، سال بارش خونین در بریتانیا، همان سال وقوع حادثۀ جانسوز روز عاشورا معادل سال 61 هجری قمری بوده است.
تصویر کتاب تاریخ آنگلوساکسون مربوط به حوادث مهمّ سال 685 میلادی
برخی از منابع شیعی در تأیید این حادثه:
1_ نقل علامه مجلسی (ره) و شیخ طبرسی (ره) - قول نَضرۀ اَزدیّه:عَنْ نَضْرَةَ الْأَزْدِیَّةِ (أمّ موسیٰ)، قالَت̊: «لَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیهالسلام مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً، فَأَصْبَحْتُ وَ کُلُّ شَیْءٍ لَنَا مَلْآنُ دَماً.»
نضرۀ اَزدیّه (أمّ موسیٰ) گوید: «وقتی حسین علیهالسلام کشته شد آسمان خون بارید و همۀ ظرفهای ما پر از خون شد.»
- - إعلامُ الوَرىٰ بأعلامِ الهُدىٰ، الفضل بن الحسن الطَّبَرسی(ره)، ص220
- - بِحارُ الأنوار، العلّامة المجلسی(ره)، ج45 ص216
2- نقل ابن شهرآشوب مازندرانی (ره) - قول نَضرۀ اَزدیّه (با اختلاف جزئی):
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیهالسلام أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ حِبَابُنَا وَ جِرَارُنَا صَارَتْ مَمْلُوءَةً دَماً.»
«وقتی حسین علیهالسلام کشته شد آسمان خون بارید و همۀ ظرفهای بزرگ و کوچک ما پر از خون شد.» [حِباب: جمع حُبّ (کوزۀ بزرگ) و جِرار: جمع جَرَّة (کوزۀ سفالین) میباشد].
- - مَناقبُ آلِ أبی طالبٍ علَیهِمُ السّلامُ، لِابنِ شَهرآشوبَ(ره)، ج4 ص54
- - بِحارُ الأنوار، العلّامة المجلسی(ره)، ج45 ص215
3- نقل شیخ مفید (ره) و شیخ طوسی (ره) - قول زینب کبریٰ (ع) خِطاب به اهل کوفه:
«...أ فَعَجِبْتُمْ أَنْ قَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً؟!...؛ ...آیا شگفتزده شُدید از اینکه آسمان خون بارید؟!...»
- - الأمالی / المَجالِس، للشَّیخ المفید(ره)، المجلس38: ص323
- - الأمالی / المَجالِس، للشَّیخ الطّوسی(ره)، المجلس3: ص93
- - بِحار الأنوار، العلّامة المجلسی(ره) ج45ص165
4- و نقل شیخ صدوق (ره) - قول امام رضا علیهالسلام خِطاب به رَیّان بن شَبیب:
«...لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ جَدِّی علیهالسلام مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ؛ چون جدّم امام حسین علیهالسلام شهید شد آسمان خون و خاک سرخ بارید.»
- - الأمالی / المَجالِس، للشَّیخ الصّدوق(ره)، المجلس27، الرّقم5: ص130
- - عیون أخبار الرضا(ع)، للشَّیخ الصّدوق(ره)، ج1 ص299و300
- - بحارالأنوار، العلّامة المجلسی(ره) ج44 ص286
برخی از منابع اهل سنّت در تأیید این واقعه:
- تاریخ الإسلام، شمس الدّین الذَّهَبی: ج5 ص16
- تذکِرَة الخواصّ، سِبط ابنالجَوزیّ: ص284
- تفسیر ابنکَثیرٍ: ج9 ص162
- تهذیب الکمال، جمال الدّین یُوسُف مِزّی: ج6ص433
- ذخائر العُقبیٰ، مُحبّ الدّین الطّبری: ص144و145
- الصّواعِقُ المُحرِقَة، ابن حَجَرٍ الهَیتَمیّ المکّی: ص116و192
- نویسنده: مسعود رضانژاد فهادان
- با راهنمائی استاد سید احمد سجادی
- لایک، فراموش نشود!
- تهیّه شده توسّط: پورتال فهادان
- لینک کوتاه این مطلب: http://goo.gl/vx0Xel
برای آگاهی از آخرین مطالب و پیوستن به کانال تلگرامی «پورتال فهادان» اینجا کلیک کنید. |