loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 701 یکشنبه 1394/10/20 نظرات (0)

مفهوم زهد در عصر ما

منقول از حضرت رسول صلی الله علیه و آله:

💠 زهد در روزگار ما، در بی‌رغبتی از دينار و دِرهم است؛ امّا روزگارى بر مردم فرا مى‌رسد كه بی‌میلی از [ارتباط‌گیری گسترده] با مردم، برايشان سودمندتر از بی‌رغبتی به دينار و درهم است.

الزُّهدُ في زَمانِنا هذا فِي الدَّنانيرِ وَ الدَّراهِمِ، و لَيَأتِيَنَّ عَلَى النّاسِ زَمانٌ الزُّهدُ فِي النّاسِ أنفَعُ لَهُم مِنَ الزُّهدِ فِي الدَّنانيرِ وَ الدَّراهِمِ.

💠 زهد در اصل لغت به معنای مطلق بی‌اعتنائی و بی‌رغبتی است؛ بر خلاف تصوّر مردم که زهد را مطلقاً به بی‌رغبتی در دارائی و زر و زیور دنیا می‌دانند حضرت رسول صلی الله علیه و آله در این حدیث، زهد در زمان خودشان را به بی‌رغبتی به درهم و دینار می‌دانند. ولی در ادامه می‌فرمایند: زمانی خواهد رسید که زهد و بی‌میلی از مردم، از بی‌رغبتی به دنیا سودمندتر خواهد بود.

💠 چنانچه ملاحظه نمودید واژه زهد اختصاصی به بی‌رغبتی از ثروت و دارائی نداشته بلکه به مطلق بی‌رغبتی حتّی از انسان‌های دیگر معنا می‌شود؛ خداوند در آیه 20 سوره یوسف، زهد را در همین معنا یعنی بی‌رغبتی از انسانی دیگر، بکار برده است:

 

وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كانُوا فِيهِ مِنَ‏ الزَّاهِدِينَ‏؛ ترجمه آیه: و یوسف را به بهايى ناچيز يعنى درهمى چند فروختند و نسبت به او بى‏‌رغبت بودند.

💠 و در آخر اینکه احتمال انطباق عصر ما با پیش‌بینی حضرت، خیلی بعید به نظر نمی‌رسد.

📚 کنز العمّال؛ 11/153

مسعود رضانژاد فهادان
█▓▒░  1394/10/20

🔰 لطفاً به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری