loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 623 چهارشنبه 1395/03/12 نظرات (0)

۸ درمان خانگی ساده برای بیماری حرکت

بیماری حرکت یا بیماری سفر که به آن ماشین گرفتگی هم گفته می‌شود، یکی از مشکلات شایع در طول سفر است. فرقی ندارد مسافر قطار، اتوبوس یا هواپیما باشید یا با اتومبیل شخصیتان سفر کنید، این بیماری در هر حالتی اتفاق می‌افتد.

بیماری حرکت مشکلی است که می‌تواند هر سفری را به کام شما تلخ کند. هنوز به درستی مشخص نشده که چرا برخی افراد به هنگام سفر به این بیماری دچار می‌شوند.

بیماری حرکت زمانی پدیدار می‌شود که حرکتی که سیستم بصری می‌بیند با حس حرکت سیستم دهلیزی گوش مطابقت نداشته باشد. در این حالت، گوش داخلی، پوست و عضلات بدن پیام‌هایی به مغز می‌فرستند تا مغز بتواند موقعیت بدن را تخمین بزند و بفهمد که در کدام جهت حرکت می‌کنید. زمانی که پیام‌های ارسال شده به سیستم دهلیزی با ‌هم مطابقت نداشته باشد، مغز گیج می‌شود و احساس عدم تعادل در شما به ‌وجود می‌آید که به آن بیماری حرکت می‌گویند. از علائم شایع این بیماری می‌توان به حالت تهوع، خستگی، سرگیجه و استفراغ اشاره کرد. در ادامه این مطلب لیستی از روش‌های خانگی و طبیعی‌ که برای پیشگیری و درمان این بیماری استفاده می‌شود را ارائه خواهیم داد.

زنجبیل

شما می‌توانید برای درمان بیماری حرکت از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش، ۲ تا ۳ تکه زنجبیل تازه را در آب جوش بیندازید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و بنوشید. همچنین می‌توانید برای مزه‌دار کردن این دمنوش ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید.

یخ

یک قطعه یخ را در داخل دهانتان گذاشته و بمکید. این کار به تسکین معده کمک کرده و مطمئناً حواستان را به چیزی جز حالت تهوع پرت می‌کند.

آب سیب

در‌ طول سفر یک بطری آب سیب به ‌همراه خود داشته باشید. آب سیب کمی از مایعات و قند مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. زمانی‌ که احساس حالت تهوع به ‌شما دست می‌دهد، به جای خوردن مواد غذایی، مقداری آب سیب بنوشید. آب سیب حال شما را بهتر خواهد کرد. شما می‌توانید از هر آب میوه‌ای غیر از آب مرکبات استفاده کنید. آب مرکبات باعث تحریک معده می‌شود.

نعناع فلفلی

چند قطره عصاره نعناع را روی یک دستمال بریزید و در حالی که آن‌ را جلوی بینی‌تان گرفته‌اید، نفس عمیق بکشید. استفاده از آب‌نبات و دمنوش نعناع نیز در درمان این بیماری بسیار موثر است.

طب فشاری

برای درمان بیماری سفر می‌توانید از طب فشاری نیز استفاده کنید که روشی بسیار آسان و موثر است. به آرامی ساعد خود، بین دو تاندون و یک اینچ بالاتر از مچ دست را فشار دهید.

استراحت

اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، برای مدتی در یک مکان مناسب توقف کنید. از اتومبیل خارج شوید، پاهایتان را دراز کنید و نفس عمیق بکشید. این روش برای سفر‌های طولانی در جاده‌های پر انحنا بسیار مفید است.

زیتون

زمانی که به بیماری حرکت دچار می‌شوید، بدن برای محافظت از دندان‌ها در برابر اسید معده، ترشح بزاق داخل دهان را افزایش می‌دهد. خوردن زیتون می‌تواند با خشک کردن داخل دهان، حالت تهوع را کاهش دهد.

نفس عمیق

این نوع تنفس اولین و مؤثرترین راه برای کم کردن ناراحتی معده و حالت سرگیجه و تهوع ناشی از بیماری حرکت است. تنفس عمیق و آرام به تسکین این بیماری کمک می‌کند.

دیگر نکات مهم

سعی کنید از انجام کار‌هایی مانند خواندن کتاب که به تمرکز بر ‌روی یک نقطه خاص نیاز دارند، اجتناب کنید. اگر داخل اتومبیل هستید روی رانندگی تمرکز کنید؛ زیرا رانندگان به دلیل تمرکز بر روی جاده پیش رو دچار بیماری حرکت نمی‌شوند. راه حل بعدی نشستن بر ‌روی صندلی جلوی اتومبیل است. همچنین اگر می‌توانید در طول سفر بخوابید یا چشمانتان را ببندید.

از حرکت ناگهانی سر بپرهیزید؛ زیرا این کار بیماری را تشدید می‌کند. حدود یک ساعت قبل از سفر، مقداری تنقلات بخورید. این ‌کار باعث می‌شود در طول سفر معده شما در ‌حال فعالیت و آرام باشد. قبل و در‌ طول سفر از نوشیدن الکل شدیداً بپرهیزید. همچنین برای پیشگیری از بروز بیماری حرکت، پوست لیمو و پرتقال را بو کنید.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا در تاریخ 1395/03/13 و 8:22 دقیقه ارسال شده است

سلام فکر کنم در طب سنتی این بیماری هم علت دارد هم درمان


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری