loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 436 شنبه 1395/03/22 نظرات (0)

۷ درمان خانگی برای بیماری اماس

اگرچه هنوز درمان قطعی برای بیماری اماس کشف نشده؛ اما با بهکارگیری برخی روشهای ساده میتوان علائم این بیماری را کاهش داد و کنترل کرد.

اسکلروز چندگانه که ما آن را با نام اماس میشناسیم، یک نوع بیماری خود ایمنی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر میگذارد. اگرچه علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست؛ اما کارشناسان بر این باورند که حمله سیستم ایمنی بدن به لایه محافظ مایلین (نوعی چربی که از تداخل اعصاب با هم جلوگیری میکند) مهمترین عامل پیدایش این بیماری است و عواملی مانند وراثت، عفونتهای ویروسی، کمبود ویتامین دی، سیگار کشیدن و برخی بیماریهای خود ایمنی مانند بیماری تیروئید، دیابت نوع ۱ یا بیماری التهابی روده احتمال ابتلا به آن را افزایش میدهند.

علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است؛ اما از مهمترین آنها میتوان به بیحسی، خستگی، گرفتگیهای عضلانی، تاری دید، سرگیجه، از دست دادن کنترل مثانه و روده، عفونتهای دستگاه ادراری، لکنت زبان، عدم تمرکز و تعادل اشاره کرد.

با اینکه هنوز درمان قطعیای برای این بیماری کشف نشده است؛ اما پزشکان داروهای خاصی برای کند کردن پیشرفت بیماری و کنترل حملات آن تجویز میکنند.

توجه: برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید. داروهای خانگی تنها مکمل داروهای تجویزشده توسط پزشک هستند.

۱- سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی به دلیل داشتن اسیدسیتریک فراوان به جذب بیشتر مواد معدنی و ویتامینهای موجود در مواد غذایی کمک کرده و با محافظت از بدن در برابر عفونتها از شروع حملات این بیماری جلوگیری میکند.

  • دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید.
  • مقداری عسل به آن اضافه کنید.
  • برای چند روز متوالی روزی ۲ مرتبه از این نوشیدنی بنوشید.

۲- زنجبیل

زنجبیل به کاهش و از بین بردن علائم اماس کمک میکند. علاوه براین، زنجبیل نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو در مغز و بیماریهای عصبی ایفا میکند؛ به عبارتی استفاده مداوم از این ماده جادویی از ابتلا به اماس جلوگیری میکند.

  • روزی سه فنجان دمنوش زنجبیل بنوشید. برای تهیه این نوشیدنی، یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل تازه را به آب جوش اضافه کرده و بگذارید برای چند دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید.
  • همچنین میتوانید به سالاد و ترشیهایتان مقداری زنجبیل رنده شده اضافه کنید.

۳- بابونه

خواص آنتیاکسیدان و ضدالتهاب بابونه با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث میشود این گیاه یکی از محبوبترین روشهای درمان بیماری اماس محسوب شود.

  • دو قاشق چایخوری بابونه را در آب جوش ریخته و بگذارید برای چند دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و روزانه ۲ بار از آن بنوشید.
  • شما میتوانید برای کاهش استرس و گرفتگی عضلات از حمام بابونه استفاده کنید. برای این کار مقداری گل بابونه را در یک بطری آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس محتوی بطری را داخل وان ریخته و برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. هفتهای چند مرتبه از این روش استفاده کنید.

۴- زردچوبه

خواص محافظتی و ضدالتهابی زردچوبه باعث شده که این ادویه به عنوان یکی از محبوبترین درمان‌ها برای کاهش علائم اماس و دیگر بیماریهای خود ایمنی شناخته شود.

بر اساس تحقیقات انجامشده در سال ۲۰۱۱، کورکومین موجود در زردچوبه تأثیر مثبتی بر روی درمان بیماری اماس دارد.

  • زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بدین منظور روزانه یک قاشق چایخوری زردچوبه مصرف کنید.
  • همچنین میتوانید تحت نظر پزشک خود از مکملهای حاوی زردچوبه استفاده کنید.

۵- اسیدهای چرب امگا ۳

نوعی اسید چرب امگا ۳ با نام DHA به بهبود جریان خون، فعالیت عضلات و عملکرد مغز کمک میکند. علاوه بر این، DHA از سیستم عصبی مرکزی محافظت میکند. از این رو در درمان اماس مفید است.

  • هر روز مکملهای روغن ماهی استفاده کنید. همچنین میتوانید تحت نظر پزشک خود از مکملهای DHA نیز استفاده کنید.
  • برای افزایش اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی خود از ماهی چرب، تخممرغ، پنیر، شیر، ماست، گردو، دانه کتان و دانه کدوتنبل استفاده کنید.

۶- ویتامین دی

تأمین ویتامین دی موردنیاز بدن میتواند از ابتلا به بیماری اماس جلوگیری کرده و آن را درمان کند. همچنین بدن برای جذب کلسیم و مبارزه با پوکی استخوان که از شایعترین عوارض اماس است، به این ویتامین نیاز دارد.

  • نور خورشید منبع اصلی ویتامین دی است. برای بهرهمندی از آن روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید.
  • از مواد غذایی مانند ماهی چرب، قارچ، شیر غنیشده، غلات غنیشده، آب پرتقال و روغن ماهی که سرشار از ویتامین دی هستند، استفاده کنید.
  • همچنین میتوانید از مکملهای ویتامین دی استفاده کنید. برای دریافت دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

توجه: افراد مبتلا به اماس باید ۳ الی ۶ ماه یکبار سطح ویتامین دی بدنشان را چک کنند.
۷- ورزش

ورزش منظم به کاهش استرس و گرفتگی عضلات کمک کرده و موجب افزایش انرژی، تعادل و انعطافپذیری بدن و تقویت ماهیچهها میشود.

  • هر روز ورزشهای مقاومتی ملایم مانند پیادهروی را در برنامه خود بگنجانید.
  • همچنین میتوانید از دوچرخه ثابت استفاده کنید یا به تمرینهای ایروبیک بپردازید.
  • شنا و دیگر ورزشهای آبی نیز گزینههای مناسبی هستند. از شنا در آب گرم اجتناب کنید.

منبع: فوت  و فن

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری