loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 644 پنجشنبه 1393/08/08 نظرات (0)

دلایل اثبات امامت و ولایت (پرسش و پاسخ)

پرسش:

بر اساس چه ادله‌ای می‌توان شأن امامت و ولایت ائمه علیهم السلام را با منابع اهل سنّت به اثبات رساند؟
پاسخ:
1- حدیث غدیر
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در روز عیدغدیر خم فرمود: «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا عَلِيٌ‏ مَوْلَاه» هرکس که من مولای او هستم، این علی علیه السلام مولای او است. (مسند احمد، ج 6 ، ص 401)
2- حدیث دوازده خلیفه
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: «يَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَمِيراً كُلُّهُمْ‏ مِنْ‏ قُرَيْش» بعد از من دوازده خلیفه و امیر خواهد بود که همه آنان از قریش هستند. (صحیح بخاری، باب استخلاف)
3- حدیث ولایت
پیامبر گرامی صلوات الله علیه و آله خطاب به علی علیه السلام فرمود: «أَنْتَ‏ وَلِيُ‏ كُلِ‏ مُؤْمِنٍ‏ بَعْدِي» تو ولی و سرپرست هر مومنی بعد از من هستی. (المعجم الکبیر، ج 12، ص 78)
4- حدیث وصایت
پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله فرمود: «لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيٌّ وَ وَارِثٌ وَ إِنَّ عَلِيّاً وَصِيِّي‏ وَ وَارِثِي‏» همانا برای هر پیامبری، وصی و وارثی است و همانا علی وصی و وارث من است. (تاریخ دمشق، ج 42، ص 392)
5- حدیث منزلت
پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله فرمود: «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ‏ مِنْ‏ مُوسَى‏ إِلَّا أَنَّهُ‏ لَا نَبِيَ‏ بَعْدِي» تو نزد من مانند هارون نزد موسایی، مگر آنکه بعداز من پیامبری نیست. (صحیح ترمذی، ج 5، ص 641)
6- حدیث خلافت
پیامبر گرامی صلوات الله علیه و آله خطاب به علی علیه السلام فرمود: «أَنْتَ‏ أَخِي‏ وَ وَصِيِّي‏ وَ خَلِيفَتِي فِي‏کم فَاسْمَعُوا لَهُ‏، و أَطِيعُوا» تو برادر، وصی و جانشین من در میان قومت می‌باشی، پس به سخنان او گوش داده و او را اطاعت کنید. (کامل ابن اثیر، حوادث سال سوم بعثت)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری