loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 553 یکشنبه 1395/04/20 نظرات (0)

۵ سرطان شایع در میان زنان

بسیاری از افراد به دلیل داشتن ژن‌های معیوب و شاید بدشانسی دچار سرطان می‌شوند؛ اما جالب است بدانید دو سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

هر سال تعداد زیادی از زنان سراسر جهان با جمله «سرطان دارید» مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است با سرطان‌های رایج در میان زنان آشنا شویم تا بهتر بتوانیم از سلامت خود حفاظت کنیم. بسیاری از افراد به دلیل داشتن ژن‌های معیوب و شاید بدشانسی دچار سرطان می‌شوند؛ اما جالب است بدانید دو سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. به عبارت دیگر کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا از سلامت خود محافظت کنید. در ادامه با برخی از کارشناسان مطرح در این حوزه صحبت کردیم تا ببینیم بیشتر باید نگران کدام سرطان‌ها باشیم و چگونه با آن‌ها مقابله کنیم.

در ادامه ۵ سرطان شایع در میان زنان از آخر به اول آورده شده است:

سرطان روده بزرگ

شاید تعجب کنید که بگوییم سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع میان زنان است. با این حال خبر خوب این است که این سرطان را تقریباً می‌توان به طور کامل پیشگیری کرد.

چگونه از خود در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کنیم؟

به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. از سن ۵۰ سالگی به بعد و هر ۱۰ سال یک بار از روش تشخیصی کولونوسکوپی بهره ببرید. در این روش یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر را از طریق مقعد وارد روده می‌کنند و بدین طریق پزشک می‌تواند داخل روده بزرگ را بررسی کند. پزشک می‌تواند از این طریق هم سرطان روده بزرگ را تشخیص دهد و هم قبل از سرطانی شدن زائده‌ها، آن‌ها را شناسایی کرده و از بین ببرد. همچنین می‌توانید از روش‌های دیگری مانند آزمایش خون نهفته در مدفوع یا آزمایش دی‌ان‌ای مدفوع استفاده کنید.

سرطان تیروئید

طی ۲۰ سال اخیر، تعداد افرادی که دچار سرطان تیروئید شده‌اند، بیش از دو برابر شده است.

چگونه از خود در مقابل سرطان تیروئید محافظت کنیم؟

اگر پزشکتان غده کوچکی را شناسایی کرد، بایستی آن را تحت نظر بگیرید و سریع سراغ جراحی نروید. اگر در نهایت به جراحی نیاز داشتید، تنها نیمی از غده تیروئید خود را خارج کنید. بدین طریق دیگر نیازی نیست که هورمون درمانی انجام دهید.

سرطان آندومتر

این نوع سرطان، سرطان رحم نیز نامیده می‌شود و بیشتر زنانی را که در دوره پس از یائسگی قرار دارند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چگونه از خود در مقابل سرطان رحم محافظت کنیم؟

وزن متناسبی داشته باشید. سرطان آندومتر در زنانی که اضافه وزن دارند، دو برابر و در زنانی که دچار چاقی مفرط هستند، ۳ برابر بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر در دوران قبل از یائسگی قرار دارید و قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید، به مدت چند سال به مصرف قرص ضدبارداری ادامه دهید. با مصرف قرص ضدبارداری در یک دوره ۵ ساله، می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان رحم را تا ۲۵ درصد کاهش دهید.

سرطان ریه

طی ۴ دهه گذشته، تعداد افراد مبتلا به سرطان ریه ۹۸ درصد افزایش داشته است. جالب است بدانید بیش از نیمی از زنان مبتلا به سرطان ریه، افرادی هستند که یک بار هم در زندگی خود سیگار نکشیده‌اند. علت این موضوع هنوز معلوم نیست؛ اما طبق یک نظریه، ریه زنان نسبت به دود سیگار اطرافیان بسیار آسیب‌پذیرتر است و احتمالاً استروژن سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کند.

چگونه از خود در مقابل سرطان ریه محافظت کنیم؟

سیگار نکشید و از دود سیگار اطرافیان دوری کنید. اگر قبلاً سیگاری بوده‌اید یا مدت زیادی در معرض دود سیگار اطرافیانتان قرار گرفته‌اید، از پزشک خود بپرسید آیا لازم است قرص آسپیرین ۳۲۵ میلی‌گرم مصرف کنید یا خیر.

سرطان سینه

سرطان سینه رتبه اول را در فهرست سرطان‌های شایع در میان زنان دارد. با این حال، خبر خوب این است که تعداد زنان مبتلا به سرطان سینه در سال ۲۰۰۰ رو به کاهش گذاشته و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳، ۷ درصد کاهش داشته است. این کاهش احتمالاً به لطف عدم استفاده از هورمون درمانی در دوران یائسگی ایجاد شده است.

چگونه از خود در مقابل سرطان سینه محافظت کنیم؟

انجام ماموگرافی به طور منظم بسیار ضروری است. از پزشک خود بپرسید چه زمانی باید ماموگرافی را شروع کنید. متخصصین توصیه می‌کنند از سن ۴۵ سالگی ماموگرافی را شروع کنید. علاوه بر این، بهتر است شیوه زندگی خود را بررسی کنید. نشستن طولانی مدت، اضافه وزن و مصرف مواد غذایی پرچرب به ویژه مواد غذایی سرشار از چربی حیوانی، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. مصرف الکل نیز با سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد.

لطفاً پیش از ترک، نظر فراموش نشود!

  •   منبع خبر : Prevention
  • مترجم: سرکار خانم پریا اقدامی
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری