loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 688 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحيم

باتوجه به ايات 1تا4 سوره التحريم اين ايات نشانگر چه مطالبي و شان نزول اين ايات چيست؟

بـسـم اللّه الرحـمـن الرحـيـم يـايـهـا النـبـى لم تـحـرم مـا احـل اللّه لك تـبـتـغـى مـرضـات ازوجـك و اللّه غـفـور رحـيـم (1) قد فرض اللّه لكم تحله ايـمـانـكـم و اللّه مـولئكم و هو العليم الحكيم (2) و اذ اسر النبى الى بعض ازوجه حديثا فـلمـا نبات به و اظهره اللّه عليه عرف بعضه و اعرض عن بعض فلما نباها به قالت من انباك هذا قال نبانى العليم الخبير(3) ان تتوبا الى اللّه فقد صغت قلوبكما و ان تظهرا عـليـهفان اللّه هو مولئه و جبريل و صلح المؤ منين و الملئكه بعد ذلك ظهير(4)

ترجمه آيات
بـه نـام خـداونـد بـخـشـنـده بـخـشـايـشـگـر. اى پـيـامـبـر! چـرا بـه مـنـظـور خـوشـدل سـاخـتـن هـمـسـرانـت حـرام مـى كـنـى آنـچـه را كـه خـدا بـرايـت حلال كرده ؟ و خدا آمرزنده و رحيم است (1).
خـداونـد راه چـاره شـكـسـتن سوگند را براى شما بيان كرد و خدا سرپرست شما است و او داناى حكيم است (2).
و چـون پـيـامـبر مطلبى را سرى به بعضى از همسران خود گفت و همسر نامبرده آن سر را فـاش سـاخـت و خـدا پـيـامـبر خود را از اين افشاگرى همسرش خبر داد و پيامبر گوشه اى ازخـيـانـت را بـه وى اعـلام داشت و از همه جزئيات آن خوددارى كرد وقتى به او فرمود تو چـنـيـن كردى پرسيد: چه كسى از اين عمل من به تو خبر داد؟ فرمود خداى عليم خبير به من خبر داد (3).
و شـمـا دو زن اگـر بـه سوى خدا توبه ببريد (اميد است خدا دلهايتان را از انحراف به اسـتـقـامت برگرداند)، چون دلهاى شما منحرف گشته و اگر همچنان عليه پيامبر دست به دست هم بدهيد بدانيد كه خداوند مولاى او و جبرئيل و مؤ منين صالح و ملائكه هم بعد از خدا پشتيبان اويند (4).

پاسخ شماره 1:

اين ايات خطاب به پيامبر صلوات الله علیه و آله است كه مورد انتقاد ازسوي خداوند قرار گرفته است و علت اين انتقاد عملي يا اعمالي است خداوند بر پيامبر صلوات الله علیه و آله حلال كرده اما ايشان ان رابر خود حرام كردند. حال اين مشكل از جانب همسران پيامبر صلوات الله علیه و آله است يعني پيامبر صلوات الله علیه و آله از جانب همسران خويش تحت فشار بودند كه مجبور به حرام كردن چیزی بر خود شدند که حلال بود.
پاسخ شماره 2:

از اين ايات مي توان فهميد كه اگر قسمي خورديم مبني بر انجام ندادن كاري مي توان با دادن كفاره كه خود خداوند ان را تاكيد نموده اند قسم خود حلال كنيم.
پاسخ شماره 3:

يك خلاف ادب از طرف همسران پيامبر صلوات الله علیه و آله اتفاق افتاده است كه باعث كفر شده و دوم اينكه اسرار پيامبر صلوات الله علیه و آله را براي ديگران فاش كرده بودند.
در پايان مي توان گفت: شان نزول این آیات بيانگر اين مطلب است كه ميان همسران پيامبر صلوات الله علیه و آله حسادتي وجود داشته كه هر كدام، ايشان را از ان خود مي دانستند كه اين امر باعث قسم خوردن پيامبر صلوات الله علیه و آله شد.

 

جهت خودسازي چگونه مي توان از ايات كمك گرفت؟
اگر بخواهيم قران راخلاصه كنيم مي توان به 5 مورد اشاره كرد:
1-اي انسان از كجا امده اي؟

2-اي انسان به كجا مي روي؟

3-اي انسان در كجا هستي؟

درپاسخ مي توان گفت:
كه ما ز جانب خدا امده ايم و در زمين كه متاع قليل است سكني گزيده و به سوي خداوند باز مي گرديم.
4.ای انسان انتظار خداوند از تو چيست؟

5.بايد چگونه باشيم كه او مي خواهد؟

پاسخ اين است كه هر كس مي خواهد بشود ان كس كه خدا مي خواهد بايد واجبات را انجام دهد و از محرمات بپرهيزد مطابق انچه قران فرموده است.

 

در مورد اخراج ادم از بهشت آیا اين بهشت دنيوي چه مفهومي دارد؟
خدامند ادم و همسرش را جهت زندگي در همين دنيا برگزيد و به ان ها فرمود كه شما در اين جنت سكني برگزينيد و از تمامي افريده هاي آن استفاده كنيد. خداوند هنگام خلقت هر چيزي ان را پاك و تمام و كمال مي افريند پس براي ان افريده شده بهترين مكان را مهيا مي سازد. حال جاي اين بهشت كجاست نمی دانيم ولی مي دانيم كه در برزخ نيست چون برزخ ساخته اعمال ماست و بهشتي كه ادم در ان وارد شده نتيجه خلقت خدا يعني همين جاست.

و من الله التوفيق

سربلند باشيد


 

نظر استاد:

سلام عزیزم!

خیلی بیشتر از این انتظار داشتم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری