loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
footofan_Saeide بازدید : 972 یکشنبه 1395/11/24 نظرات (0)

 

ویپ هم اعتیادآور است!

 

ویپ نکشید؛ سیگارهای الکترونیک خطرناک هستند.

نوجوان‌هایی که سیگار الکترونیک می‌کشند بیشتر از دیگران به سیگارهای توتون‌دار سنتی گرایش پیدا خواهند کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که در دبیرستان سیگار الکترونیک یا وِیپ می‌کشند بیشتر از دیگر هم سن و سال‌های خود احتمال دارد در آینده به استعمال سیگارهای توتون‌دار روی بیاورند.

یکی از پژوهش‌های جدید نشان داد نوجوانانی که در کلاس دوازدهم درس می‌خوانند و سیگارهای الکترونیک یا به اصطلاح ویپ می‌کشند ۴ برابر بیشتر از آنهایی که ویپ نمی‌کشند احتمال دارد به سیگارهای توتون‌دار تا یک سال بعد اعتیاد پیدا کنند.

یافته‌ها با این شواهد در ارتباط بود که استعمال ویپ در نوجوانان به منزله پلی یک‌طرفه به سمت اعتیاد به استعمال سیگارهای توتون‌دار در جوانی است. این تحقیق به تازگی (۷ فوریه) در مجله Tobacco Control منشر شد. هنگام استفاده از سیگارهای الکترونیک، نوجوانان دود را به ریه‌ها می‌کشند و استنشاق می‌کنند؛ دودی که ممکن است حاوی نیکوتین باشد. علاوه بر این، طعم‌دهنده‌هایی مانند آدامس یا کرم شکلات هم برای جذابیت بیشتر نزد جوانان و نوجوانان به آنها می‌افزایند.

سیگارهای الکترونیک اغلب به عنوان جایگزین سالم‌تر برای سیگارهای توتون‌دار تبلیغ می‌شوند زیرا انواع این سیگارها حاوی مواد شیمیایی کمتری نسبت به سیگارهای سنتی هستند که برای بدن انسان مضر شناخته شده‌اند. با این حال، محققان در حال پژوهش هستند که تأثیر سیگارهای الکترونیک بر روی سلامت بدن را بررسی کنند. برخی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیگارهای الکترونیک هم خطرناک است زیرا می‌تواند احتمال بروز علائم بیماری قلبی را افزایش دهد.

مطالعات دیگر نشان داد نوجوانانی که از سیگارهای الکترونیک استفاده می‌کنند نسبت به آنهایی که استفاده نمی‌کنند بیشتر احتمال دارد سیگارهای معمولی توتون‌دار بکشند. اما در این تحقیقات اولیه فقط نوجوانان یک شهر یا ایالت امریکا مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به ایالات دیگر امریکا یا شهرهای دیگر قابل تعمیم نیست.

در پژوهش‌های جدید، ۳۵۰ نوجوان به طور تصادفی از ۱۲۲ مدرسه سراسر امریکا انتخاب شدند. از سوژه‌های کلاس دوازدهمی ابتدا در مورد عادت‌های سیگار کشیدن یا استعمال ویپ پرسیده شد. سپس، این آمار را سال بعد تکرار کردند.

 

 

تحقیقات نشان داد در میان نوجوانان کلاس دوازدهمی که ویپ می‌کشیدند و تا به حال سیگارهای توتون‌دار نکشیده بودند، ۳۱ درصد در سال بعد به سیگارهای سنتی اعتیاد پیدا کرده بودند. برعکس، از میان آنهایی که در کلاس دوازدهم ویپ یا سیگار توتون‌دار نمی‌کشیدند، تنها ۷ درصد در سال آینده به سیگارهای سنتی روی آورده بودند.

یافته‌های این پژوهش توضیح می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیک ممکن است میل و گرایش جوانان به سیگارهای توتون‌دار را خنثی و سرد کند. با این حال، به گفته ۸۰ درصد از کلاس دوازدهمی‌های این تحقیق، آنها فکر می‌کردند کشیدن سیگار سنتی برای سلامت بسیار مضرتر است اما آنهایی که ویپ می‌کشیدند و بر این عقیده بودند که کشیدن سیگار الکترونیک خطر کمتری دارد ۴ برابر بیشتر از آنهایی که ویپ نمی‌کشند در سال بعد به سیگارهای سنتی روی آوردند.

به گفته محققان، جوانان به این دلیل شروع به کشیدن ویپ می‌کنند که می‌خواهند صرفاً آن را تجربه کنند و به این دلیل که طعم خوبی می‌دهد (رایج‌ترین دلیل پرطرفدار بودن ویپ) فکر می‌کنند خطری برای سلامت آنها ندارد و نسبت به سیگارهای سنتی ایمن و بی‌خطرند.

نتایج نشان می‌دهد کشیدن سیگارهای الکترونیک باعث می‌شود کسانی که قبلاً سیگار می‌کشیدند و ترک کردند بار دیگر به استعمال آن روی بیاورند. این نتایج در اولین آمار از نوجوانان کلاس دوازدهمی دیده شد که قبلاً سیگار می‌کشیدند و خیلی وقت بوده است سیگار نکشیده‌اند. در این گروه، آنهایی که ویپ می‌کشیدند دو برابر بیشتر از آنهایی که نمی‌کشیدند اعتراف کردند یک سال بعد دوباره سیگار کشیدند.

با وجود این، محققان خاطر نشان کردند که تحقیقات جدید نمی‌تواند ثابت کند که ویپ یا سیگار الکترونیک منجر به شروع استعمال سیگارهای توتون‌دار می‌شود. این پژوهش عواملی که می‌تواند خطر سیگار کشیدن را افزایش دهد، مانند جنسیت شرکت‌کننده‌های این تحقیق، نژاد و همین طور سطح تحصیلات والدین را هم در نظر گرفت. اما هنوز هم عوامل دیگری وجود دارد که تحقیقات کنونی تأثیر آنها بر خطر گرایش به سیگار کشیدن را نادیده گرفته است. این عوامل می‌تواند معاشرت یا خویشاوندی با افراد سیگاری، درک تمایل دوستان به سیگار کشیدن و میزان تمرد، اکراه و دوری جستن از آن باشد.

 

برگرفته از: ivescience - تهیه شده در سایت فوت و فن
 
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری