loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 925 یکشنبه 1396/02/03 نظرات (0)

 

چرا از شنیدن صدای ضبط شده مان خوشمان نمی آید؟

بسیاری از ما از شنیدن صدای خودمان لذت نمی بریم و از آن متنفریم. زمانی که در یک ویدئو و یا یک فایل صوتی صدای واقعی خود را می شنویم حس خوبی به ما دست نمی دهد. چه چیزی باعث می شود  صدایی که ما از خودمان می شنویم  متفاوت از آن چیزی باشد که دیگران از ما می شنوند؟

نتیجه تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد، دلیل این پدیده ارتعاشاتی است که در درون بدن ما وجود دارد که کسی جز ما آن ها را نمی شنود.

طبق نظر راشل فلت مان (Rachel Feltman) که در نشریه واشنگتن پست منتشر شد، زمانی که ما صدای دیگران را می شنویم، پرده ی گوش ما و گوش های داخلی ما در اثر موجی که آن صدای خارجی ایجاد می کند، به لرزش در می آیند. و مغز این موج و ارتعاش خارجی را به صدا تبدیل می کند. زمانی که ما صدای خودمان را می شنویم نیز، مشابه همین اتفاق می افتد اما با این تفاوت که ارتعاشات دیگری نیز به این صدا افزوده می شوند. ارتعاشاتی که برآمده از تار های صوتی ما و جریان هوایی است که در آنجا وجود دارد.

چرا از شنیدن صدای ضبط شده مان خوشمان نمی آید؟

اگر بخواهیم به شکل فنی تری در مورد این پدیده صحبت کنیم، در حقیقت می توان گفت زمانی که با صدای خودمان صحبت می کنیم،  انتقال صوت از طریق استخوان به انتقال صوت از طریق هوا اضافه می شود. انتقال صوت از طریق استخوان (Bone-conducted) در واقع حالتی است که شما تار های صوتی خود را فعال می کنید و ارتعاشات از طریق جمجمه شما فرستاده می شوند و در نهایت به گوش داخلی شما می رسند. طبق نظر فلت مان: " گیرنده های صوتی که در جمجمه شما قرار دارند، فرکانس ارتعاشات را در طول مسیر کاهش می دهند و کمی صدای بم به آنها اضافه می کنند."

بنابراین به دلیل صداهایی که به این ارتعاشات اضافه می شوند، صدایی که ما در ذهن خود می شنویم، صدایی خوش آهنگ تر، غنی تر و زیبا تر است. اما زمانی که آن را از بیرون می شنویم برای ما صدایی غریبه و ناخوشایند به گوش می رسد. تعجبی ندارد که ما این صدا را بدون زیر صداهای عمیق و غنی که سیستم شنیداری ما به آن اضافه می کند، دوست نداریم.

نکته جالب این است که نگاه کردن به اندام خود در یک عکس نیز می تواند برای ما آزار دهنده باشد. به دلیل این که ما همواره تصویر خود در آینه را مد نظر داریم و زمانی که یک عکس یا ویدئو از خود می بینیم، برای ما عجیب به نظر می رسد. ما معمولا تمایل داریم که تصویری از خود که در آینه می بینیم را دوست داشته باشیم و زمانی که تصویری دیگری غیر از آن می بینیم، برای ما دلسرد کننده به نظر می رسد.

خبر خوب این است که صدای شما برای دوستان و اطرافیانتان آزار دهنده نیست، زیرا آن ها تنها یک صدا از شما می شوند و درون مغز شما نیستند که صدایی متفاوت از شما بشنوند. پس از صحبت کردن نترسید و با صدای بلند حرف بزنید!

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری