loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 496 چهارشنبه 1393/08/21 نظرات (0)

برنامه پرسش وپاسخ

_چگونه ازخشم دوری کنیم؟

نشانه های عصبانیت:

1. سرخ شدن چشم ها

2. بادکردن رگ گردن

3. انسان عصبانی بدنش گرم است چون جنس عصبانیت از آتش است.

اسباب فروکش کردن عصبانیّت:

1_ وضو ساختن: در روایتی آمده هنگامی که عصبانی هستید وضو بگیرید که در این باره حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: غضب از شیطان است و شیطان از آتش و آتش با آب خاموش می شود به همین دلیل است که در هنگام عصبانیت وضو تأثیر زیادی دارد.

2_تحلم: تحلم یعنی اینکه خود را صبور وانمود کنیم و اجازه ندهیم در ظاهر، حالات باطنی بروز کند مثلاً تلاش کنیم حرف زشت نزنیم.

انسان حلیم چه کسی است؟

به انسان بردباری می گویند که وقتی کاری خلاف میل خود می بیند از جا کنده نشود و در دلش غوغا بپا نشود (کسی دل بزرگی دارد) به چنین کسی انسان حلیم می گویند.

تحلم یکی از راه های مدیریت در عصبانیت است حضرت علی علیه الاسلام می فرمایند: اگر حلیم نیستی حداقل تحلّم داشته باش چه بسا کسی که تحلم می کند آرام آرام جزء انسان های حلیم خواهد شد و در جای دیگر می فرمایند: کسی که تحلم نمی کند حلیم نخواهدشد.

3_خوش اخلاقی: علامات خوش اخلاقی؟

1_فروتنی و تواضع در رفتار

2_کلام گوارا (گزنده نباشد)

3_با دیگران با روی گشاده برخورد کند البته تا زمانی که احکام شرعی زیر پا گذاشته نشود.

4_سیاست تربیتی: برای ایجاد تغییر، محبت لازم است که در این صورت یک رابطه عاطفی ایجاد می شود و فضای مناسب برای گفتگو است.

سوال: چند سالی است که ازدواج کرده ام و به مسائل شرعی و امور دینی اهمیت فراوانی می دهم و مقلّد امام راحل هستم ولی متاسفانه همسرم به مسائل دینی اهمیت چندانی نمی دهد گاهی بعد از مشاجره لفظی (مشاجره پیرامون اینکه چرا نماز نمی خواند) نماز می خواند و بعد ترک می کند و این رفتار او مرا بسیار رنج می دهد وظیفه من چیست؟

شما وظیفه دارید زمینه اصلاح او را به هر وسیله ممکن فراهم کنید و باید از هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی و ناسازگاری شما باشد دوری کنید و شرکت در مجالس دینی و رفت و آمد با خانواده های دینی تاثیر بسیاری دارد.

5_امر به معروف و نهی از منکر: امر به معروف و نهی از منکر وقتی لازم است که احتمال تاثیر داشته باشد البته نه به این معنا که چون تاثیر ندارد این کار را نکنیم و سریع به دنبال رفتار تند برویم. ابتدا باید زمینه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کنیم زیرا رفتار تند نه تنها اثر ندارد بلکه رابطه ها را هم تنش آلود می کند و فضای خشکی را بوجود می آورد. پس فضای عاطفی ایجاد کردن احتمال تاثیر را بالا می برد و برای فراهم کردن زمینه تاثیر باید یک رابطه عاطفی و صمیمی برقرارکرد.

نقش احترام به پدر و مادر در زندگی مشترک:

مادر: شخصی نزد رسول خدا صلوات الله علیه و آله رفت و گفت به چه کسی نیکی کنم؟ رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: به مادرت گفت بعد از آن باز هم رسول خدا صلوات الله علیه و آلهفرمودند: به مادرت تا بار چهارم که پرسید و حضرت صلوات الله علیه و آلهفرمودند: به پدرت. با توجه به این روایت به طور ذوقی می توان برداشت کرد که باید به مادر سه برابر پدر احترام گذاشت.

شخصی نزد حضرت رسول صلوات الله علیه و آله آمد و گفت: من صاحب دختری شدم و این دختر بزرگ شد و به سن بلوغ رسید و من ان را لباس پوشاندم و زینتش کردم و از محیط خانه دور شدیم و من چاله ای کندم و بعد دخترم را درون چاله انداختم و زنده به گورش کردم (به رسم جاهلیت) وقتی که او را داشتم دفن می کردم دخترم فریاد می زد پدر کفاره این ظلم بزرگ تو چیست؟ حالا پشیمانم حضرت صلوات الله علیه و آلهفرمودند: مادرت زنده است؟ گفت نه حضرت صلوات الله علیه و آلهفرمودند: خاله ات زنده است؟ گفت بله حضرت صلوات الله علیه و آلهفرمودند: برو به او نیکی کن که محبت به خاله باعث بخشیدن گناه تو می شود. که این نشان گر اهمیت مادر در خانه و خانواده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری