loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 478 دوشنبه 1395/03/31 نظرات (0)

 عمر باتری گوشی هوشمند شما در سیر زمان

گوشی‌های هوشمند هر روز در حال پیشرفت هستند و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها فوق‌العاده است. اما مشکلی که همچنان، حتی شرکت‌های بزرگ سازنده موبایل با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عمر باتری‌ گوشی‌هاست. با هم نگاهی به سیر تاریخی عمر باتری‌های موبایل می‌اندازیم.

گوشی هوشمند شما می‌تواند عکس‌های زیبایی در روز و حتی شب بگیرد. می‌تواند با انواع گجت‌های مختلف، از اسپیکرها گرفته تا خانه‌های هوشمند، کار کند. تعداد پیکسل‌های نمایشگر آن باعث می‌شود تا کیفیت تصویر گوشی شما، تلویزیون درون اتاق پذیرایی‌تان را شرمنده کند. قدرت پردازنده یک گوشی پرچمدار حال حاضر اگر از لپ‌تاپ قدیمی‌تان بیشتر نباشد، کمتر نیست.
با این حال، باتری آن همچنان مشکل ساز است. و عمر باتری در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک گوشی هوشمند است زیرا در حال حاضر، حتی یک گوشی قدیمی نیز از نظر دیگر جنبه‌ها، عملکرد قابل قبولی دارد. در نتیجه، عمر باتری بیشتر، برابر است با فروش بهتر یک گوشی هوشمند. سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به این امر واقفند و در تبلیغات گوشی‌های خود، روی عمر باتری خود مانور می‌دهند.

متأسفانه، تبلیغات موبایل‌سازان با اطلاعات بدست آمده یکی نیستند. عمر باتری، مانند چند سال گذشته، همچنان یک مشکل اساسی است.

تاریخچه عمر باتری

وقتی که اولین بار، تیم تحقیقاتی PhoneArena، در سال 2012، آزمایشات خود را روی عمر باتری‌ها آغاز کرد، تمرکز خود را روی پیدا کردن راه حلی مناسب برای چند پلتفرم و استفاده واقعی کرد. در نتیجه روشنایی تصویر روی 200 نیت گذاشته شد تا یک روز معمولی شبیه سازی شود و برنامه‌ای برای شبیه سازی استفاده متوسط یک نفر نوشته شد. آیا این تست کار کرد؟ بله. آیا این تست کامل بود؟ به هیچ وجه!

اما هیچ آزمایش عمر باتری حتی نزدیک به کامل نیست. دلیل آن متغیرهای زیاد، فعالیت‌های متفاوت و رفتار و سبک زندگی هر فرد است. به جز مواردی که در روش تست ایراد وجود داشته باشد، اکثر آزمایشات انجام شده تا حدی معتبر هستند. در چهار سال گذشته، آزمایش انجام شده توسط وبسایت PhoneArena، از آزمایشات معتبر برای پیش بینی عمر باتری‌ها محسوب می‌شود. پس منطقی است که با استفاده از این آزمایش و داده‌های به دست آمده، نتایجی گرفته شود.

سازنده گوشی شما، در عمر باتری شما تأثیر بسزایی دارد. این اوّلین نتیجه از این آزمایش است.

برای آگاهی شما از نحوه ترسیم داده‌ها، هر سال به دو قسمت تقسیم شده است که هر نیمه مطابق با پرچمدار عرضه شده توسط هر کمپانی است. برای اپل، آیفون 6 پلاس و آیفون 6s پلاس در نظر گرفته نشده‌اند.

همانطور که در این نمودار می‌بینید، سامسونگ و سونی بیشترین عمر باتری را ارائه داده‌اند. اما سونی، به دلیل چرخه 6 ماهه عرضه محصولاتش، اطلاعات بیشتری در اختیار داده است که باعث تشکیل چندین اکسترمم در نمودار شده است. شروعی بد در نیمه اول سال 2013، صعود در انتهای سال 2014 به لطف گوشی اکسپریا Z3، سقوط با گوشی‌های اکسپریا Z3+ و اکسپریا Z5 و صعود دوباره با اکسپریا X، نقاط مهم نمودار سونی هستند. با وجود این تغییرات، سونی در دو سال و نیم گذشته بارها رقیب کره‌ای خود را پشت سر گذاشته است.

ضعیف‌ترین عملکرد در این اطلاعات، متعلق به دستگاه‌های ال‌جی است. آن‌ها ظاهرا نتوانسته‌اند موفقیت LG G2 را (که در زمان خود گوشی بسیار خوبی بود) ادامه دهند و پس از آن عملکرد غیرقابل‌ قبولی داشته‌اند. سری‌های موتو X و گلکسی S نیز عملکرد نگران کننده‌ای دارند در حالی که اپل با آیفون 6s، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شاید، مهمترین نکته این است که صنعت ساخت باتری‌های موبایل، پیشرفت کرده است. اما نه به آن اندازه که انتظارش را داشته‌ایم.

همانطور که اطلاعات نشان داده شده در این نمودار به خوبی نشان می‌دهد، به طور متوسط، صنعت باتری‌سازی موفقیت به دست آمده در سال 2014 را دنبال می‌کند. اما با توجه به اینکه در ابتدای سال 2016 هستیم، احتمال صعود عمر متوسط باتری‌ها تا پایان سال می‌رود. به هر حال، بعد از اوضاع بد اوایل سال 2015، در نیمه دوم آن سال، به لطف گلکسی نوت 5 و آیفون 6s، شاهد ثبت رکورد جدیدی در عمر باتری‌ها بوده‌ایم.

اگر عمر باتری‌ها را در نظر نگیریم، باید بگوییم که زمان شارژ باتری‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

در مقایسه با نیمه اول سال 2014 که عمر باتری‌ها به اوج خود رسیده بود، زمان شارژ باتری از صفر تا صد تقریبا نصف شده است. برای مثال، یک گوشی پرچمدار در سال 2016 به 165 دقیقه زمان برای شارژ کامل نیاز داشت که این زمان اکنون به 100 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

این روند مثبت، راه حل شرکت‌های سازنده موبایل به مشکلات عمر باتری‌ها است. به هر حال اگر بتوانید نصف باتری خود را در مدت زمانی کمتر از 15 دقیقه به دست آورید، عمر کم باتری گوشی شما دیگر نگرانی عمده‌ای نخواهد بود. این بحث منطقی است و نمی‌توان با آن چندان مخالفت کرد. با این حال، همچنان داشتن یک گوشی با باتری قدرتمند، مطلوب‌تر است.

اپل در حال عقب ماندن است!

وقتی پای زمان شارژ شدن وسط باشد، اپل باید درباره تکنولوژی شارژ گوشی‌های خود تجدید نظر کند. در گذشته، اپل، به خاطر باتری‌های کوچک‌تر خود، عملکرد قابل قبولی از نظر شارژ داشت اما در حال حاضر، حتی گوشی‌های سونی نیز سریع‌تر از پرچمداران اپل شارژ می‌شوند. برای مثال، در مقایسه با LG G5، گوشی‌های اپل، دو برابر زمان بیشتر برای شارژ شدن نیاز دارند.

نتیجه گیری

نرم‌افزار، سایز باتری، پردازنده و نوع نمایشگر، همگی روی عمر باتری تأثیر دارند. اگر شما هم نگاه عمیق‌تری به اطلاعات داده شده بیاندازید و تغییرات میان نسل‌های مختلف موبایل را بررسی کنید، به همین نتایج خواهید رسید.

آیفون 6s و سیستم عامل iOS 9 مثال خوبی در زمینه کاهش عمر باتری است. در سونی، استفاده از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 810، تأثیر بسیار بدی روی باتری پرچمداران این کمپانی داشته و سپس، با گوشی‌های اکسپریا Z5 و اکسپریا X که از پردازنده‌های اسنپ دراگون 650 و اندروید مارشمالو بهره می‌برند، شاهد احیای عمر باتری‌های سونی بوده‌ایم.

در حال حاضر، با وجود پیشرفت بعضی شرکت‌ها در زمینه عمر باتری، در کل، این صنعت نسبت به سال 2014 موفقیتی نداشته و روند رشد آن ناامید کننده بوده است. به عبارت دیگر، عمر باتری همچنان یک مشکل اساسی است و سازنده‌های موبایل باید چاره‌ای به حال آن بیاندیشند. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری