loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 941 یکشنبه 1390/08/22 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

نمونه سؤالات نیم سال دوم تحصیلی 1390-1391

درس وصایای حضرت امام خمینی رحمة الله علیه_دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر

سؤال1: منظور از ثقل اکبر و ثقل کبیر چیست؟

مقصود از ثقل اکبر همان کتاب خداوند متعال (قرآن) و منظور از ثقل کبیر اهل بیت علیهم السلام می باشند که این دو ثقل (اکبر و کبیر) هرگز از هم جدا نخواهند شد.

 

سؤال2: منظور از تنزل قرآن از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟

منظور از تنزل قرآن از مقام شامخ احدیّت به کشف تام محمدی، آن است که قرآن کلام خداوند متعال است و بدون واسطه، انسان ها استعداد و توان گرفتن پیام و آن کلام را ندارند بلکه به واسطه ی تنزل این کلام از آن مقام ربوبی و تبلور آن در وجود اقدس محمدی صلی الله علیه و آله و جاری شدن کلمات بر زبان آن حضرت تعبیر به کشف تام شده است.

 

سؤال3: اسم مستأثره چیست و چقدر از اسم مستأثره در نزد اهل بیت علیهم السلام حاضر است؟

اسم مستأثر همان اسم اعظم خداوند متعال می باشد  که بر هفتاد و سه حرف استوار است و تمامی آن نزد اهل بیت علیهم السلام حاضر است با این تفاوت که آن بزرگواران در حرف هفتاد و سوم، فقط علم به کلیات آن دارند و علم به جزئیات آن فقط نزد خدای متعال می باشد.

 

سؤال4: فلسفه ی اعتقادی حکومت را از دیدگاه اسلام بیان کنید؟

از دیدگاه اعتقادی اسلام، همه ی موجودات هستی حتی انسان، مملوک خدا هستند و او رب العالمین است که تدبیر و هدایت تکوینی همه ی موجودات و تربیت و هدایت تشریعی انسان را، بر عهده دارد؛ بر این مبنا تنها، خدای متعال حقّ هر نوع تصرفی را در مملوک خود (انسان و جهان) خواهد داشت و اگر غیر خدا بخواهد در جهان هستی در امور مربوط به مملوک های خدا، هر نوع تصرفی نماید حتماً باید با اذن  خداوند متعال صورت پذیرد.

 

سؤال5: حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در توصیه به نسل حاضر و آینده چه می فرمایند؟
ایشان می فرمایند: توصیه ی اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم تر و استوارتر سازند؛ و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند؛ و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود در صدد است بذر نفاق بین آنان افکند، او را ارشاد و نصیحت نمایند؛ و اگر تاثیر نکرد، از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند، و نگذارند توطئه ریشه دواند، که سرچشمه را به آسانی میتوان گرفت و مخصوصاً اگر در اساتید کسی پیدا شد که می خواهد انحراف ایجاد کند او را ارشاد، و اگر نشد، از خود و کلاس خود طرد کنند و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است و توطئه ها در دانشگاه ها از عمق ویژه ای برخوردار است و هر دو قشر که مغز متفکر جامعه هستند باید مواظب توطئه ها باشند.

سؤال6: در مکتب اسلام چه اصولی به عنوان زمینه ها و محورهای وحدت معرفی می شود؟

مکتب اسلام، همواره مسلمانان را به وحدت فرا می خواند و در این زمینه مطالب فراوانی را بیان کرده است و اصولی را به عنوان زمینه ها و محور های وحدت معرفی می کند که از جمله ی آن ها عبارتند از:

  1. توحید و یکتا پرستی؛
  2. کتاب مشترک؛
    قرآن، کتاب مقدس آسمانی یکی از بهترین محور های اتحاد میان مسلمانان است اگر مسلمانان به خوبی دستورات آن را عمل کنند این کتاب می تواند نقش اصلی و محوری را در اتحاد مسلمانان ایفاء نماید چنانچه خود قرآن می فرماید: و همگی به ریسمان الهی (توحید، دین و کتاب خدا) چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدای را بر خود یاد کنید آن گاه که با یکدیگر دشمن بودید پس میان دل های شما همدلی و پیوند داد تا به نعمت وی ( اسلام و الفت) با هم برادر گشتید.
  3. قبله ی مشترک؛
    یکی دیگر از محور های اتحاد میان مسلمانان، داشتن قبله ی مشترک است، قرآن کریم در این باره می فرماید: و از هر جا که بیرون شوی روی خود را به مسجدالحرام کن و هر جا که باشید روی خود را بدان سو کنید تا مردمان را بر شما بهانه و دستاویزی نباشد.
  4. سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم؛
    عمل کردن به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم زمینه ی مساعد برای ایجاد وحدت در جامعه ی اسلامی است سنت در لغت به معنای طریقه و سیره (راه و روش) می باشد و در شریعت اسلام عبارت است از:
    • سنت به معنای استحباب؛
    • هر چیزی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به آن امر کرده یا از آن نهی کند (و کتاب خدا درباره ی آن بیانی نداشته باشد) اعم از اینکه در سخن یا عمل آن حضرت، مجسم شود یا در تقریر او تبلور یابد.

 

سؤال7: قرآن کریم برای تحقق بخشیدن به وحدت اسلامی چه راه های عملی را علاوه بر محور های ایدئولوژیک معرفی می کند؟

  1. دعوت به سوی خدا با سخنان پند آموز و حکیمانه و نیز با جدال احسن؛
    مردم را با حکمت (گفتار درست و استوار) و پند نیکو به راه پروردگارت بخوان و با آنان به شیوه ای که نیکو تر است مجادله و گفت و گو کن. (سوره ی نحل 125)
  2. لزوم اصلاح و برقراری آشتی میان مؤمنان؛
    همانا مؤمنان برادران یکدیگرند، پس میان دو برادر، آشتی افکنید.  (سوره ی حجرات 10)
  3. لزوم ایستادگی در برابر دشمنان ستم پیشه و بریدن ریشه ی ستم و تجاوز؛
    برای شما در روش ابراهیم علیه السلام و کسانی که با او بودند پیروی، نیکوست، آنگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه جز خدا می پرستید بیزاریم، به آیین و پرستیده ی شما کافر و ناباوریم،و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کین پدید آمده تا به خدای یگانه ایمان آورید.  (سوره ی ممتحنه 3)
  4. رفتار با دیگران بر اساس ظاهر اسلام؛
    و به آن کسی که به شما سلام (اظهار اسلام) کند مگویید تو مؤمن نیستی.

 

سؤال8: شیعه در لغت به چه معناست و در قرآن به چه معنایی به کار رفته است؟

تشیع در لغت به معنای متابعت، مشایعت، مناصرت و موالات آمده است و شیعه یعنی تابع و ناصر، امّا در اصطلاح شیعه به کسی گفته می شود که از حضرت علی علیه السلام پیروی کرده و او را بر سایر اصحاب پیامبر صلوات الله علیه و آله مقدم بداند و معتقد شود که او به وصیت رسول خدا صلوات الله علیه و آله و یا به اراده ی الهی، امام می باشد؛ کلمه ی شیعه در قرآن به معنای لغوی آن به کار رفته است.

 

سؤال9: از دیدگاه قرآن، هدف بعثت و وظیفه ی پیامبران علی نبیّنا و آله و علیهم السلام چیست؟

قرآن هدف از بعثت پیامبران و وظیفه ی آنان را علاوه بر بیان احکام، ایجاد یک نظام اجتماعی مبتنی بر قیام مردم بر قسط و عدل معرفی می کند که این نظام عادلانه ی اجتماعی وابسته به اجراء احکام و قوانین سعادت بخش الهی است.

 

سؤال10:صهیونیسم چیست و چه هدف اساسی را از ابتدای پیدایش خود دنبال می کردند؟

صهیو نیسم تفکری متعصب متعلق به سرمایه داران  افراطی یهود است که در اواخر قرن گذشته در اروپا به وجود آمد و اکنون به ایدئولوژی رسمی رژیم اشغال گر قُدس، تبدیل شده است صهیونیسم مبتنی بر تبعیض نژادی است و قوم یهود را دارای وضع استثنایی در جهان می داند که به عنوان قوم برگزیده ی خدا دارای رسالتی ویژه است.بر اساس این تفکر، در سال 1897 میلادی جمعیتی به نام سازمان جهانی صهیونیسم به وجود آمد که هدف خود را انتقال یهودیان جهان به فلسطین اعلام کرد.

این سازمان اکنون دارای قدرت مالی زیادی، برابر با دارایی بزرگترین شرکت های انحصاری جهان است و مرکز آن در ایالات متحده ی امریکاست و فعالیت جمعیت های صهیونیست را در بیش از 60 کشور جهان کنترل می کند درحال حاضر نزدیک بیست سازمان صهیونیستی در دنیا فعالیت دارند همچنین در امریکا 281 سازمان ملی یهودی، 251 فدراسیون محلی یهودی و نیز انوام مجامع مشورتی، صندوق و غیره وجود دارد. دولت امریکا یکی از حامیان اصلی صهیونیسم جهانی است سازمان صهیونیسم دارای مراکز اطلاعات و جاسوسی در اکثر کشورهای جهان است که این مراکز با سازمان جاسوسی موساد و سازمان سیا در ارتباط هستند.
مهمترین و کارسازترین حربه ی صهیونیسم جهانی بهره گیری از رسانه های عمومی در سراسر دنیاست و مجموعاً 1036 روزنامه و مجله در اختیار صهیونیسم جهانی می باشد که معروف ترین آن روزنامه ی «نیویورک تایمز» است.
پیروان صهیونیسم از ابتدای پیدایش، یک هدف اساسی و عمده را دنبال می کردند و آن تشکیل یک دولت یهودی با حکومت جهانی تحت سلطه ی یهود با عنوان اسرائیل بزرگ در فلسطین بود بر این اساس پس از تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948 میلادی، صهیونیست ها در صدد ایجاد اسرائیل بزرگ بر آمدند و برای توجیه این سیاست خود، آن را مطابق تعالیم تورات دانستند.
نقشه ی اسرائیل بزرگ بیشتر کشورهای اسلامی را در بر می گیرد.

منبع آزمون: از کتاب شرح وصیتنامه امام خمینی رحمة الله علیه 

تحقیق و نگارش: عبدالجواد ابراهیمی فر

موفق و پیروز باشید..
از پنجره ی مهربانی به دنیا نگاه کنید..

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری