loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 624 دوشنبه 1391/08/22 نظرات (0)

باسمه تعالی

سلام علیکم!
سوال اول:
با توجه به شبهات، ریشه ای قرآنی ولایت فقیه چیست؟
جواب: برای جواب دادن به این سوال اول باید ببینیم در اسلام و قرآن اصلاً حکومت وجود دارد یا خداوند حکومت را به مردم واگذار کرده است.

خداوند مالکیت خصوصی را خداوند به مردم واگذار کرده در حالی که همه ی اموال از الله است و هیچ کس شکی در این ندارد چون دنیا مال خداست تازه ما هم مال خدایم چون انا للله لامش لام ملکیت حقیقی است یعنی ما حقیقتاً مال خداییم خوب حالا که ما مال خداییم خداوند گفته من این دست را دادم برای خودت، خوب ازش نگهداری کن. ثروت هم دادم برای خودت برو کسب کن با این مال که مال منه، مال خودت مال را هم واگذار کرد، حالا آیا حکومت را هم واگذار کرده؟ گفته خیلی خوب خودتان هر طور دوست داشتید حکومت تشکیل بدهید اصلاً می خواهید حکومت تشکیل بدهید یا ندهید همه چیز در اختیار خودتان؛ یا نه حکومت را برای خودش نگه داشته است.

خداوند در سوره مبارکه انعام آیه ی 57 می فرماید: حکم و حکومت مال خداوند است "إنِ الحکمُ إالّا لِلّله" و می فرماید: باید از خدا اطاعت کنی و در اختیار خودت نیستی ایا انسان گمان کرده یله و رهاست نه این طور نیست آیه ای از قران است که حضرت امیر المومنین علیه السلام می خواندند و گریه می کردند یا انسان فکر می کند رهاست؟" نه رها نیست بنابراین حکومت را خدا به انسان واگذار نکرده که هر کس دلش خواست و هر طور دلش خواست حکومت تشکیل بدهند یا اصلاً حکومت تشکیل ندهند بلکه امر کرده حکومت تشکیل بدهند و گفته اولا باید جماعت تشکیل بدهند و این جماعت باید شالوده اش توحید باشد یعنی در حول خدا باید جمع بشوید و دور هرکسی جمع نشوید خُب، این جماعت آیا امام می خواهد یا نمی خواهد؟ می خواهد، و ما باید از آن اطاعت کنیم در اصل وقتی که پیامبر می فرمایند: نماز بخوان! ما داریم همان کار را انجام می دهیم ما امر خداوند را امتثال کرده ایم پس بنا براین نکته اول اینکه حکومت را خداوند به مردم واگذار نکرده بلکه حکومت را از آن خودش می داند و درست بعد از این برای این حکومت حاکم تعیین کرده است حاکم کیست؟ در زمان پیامبر، پیامبر بوده، در زمان امام هم اولوالأمراست.

آیا می شود خداوند امر به تشکیل جامعه و اجتماع و حکومت بدهد، ولی حاکم مشخص نکند در زمان ائمه آنها را حاکم قرار داد ولی بعد از آن مردم را رها کند؟

در قرآن داریم که می فرماید: شما بهترین امت هستید، چرا؟ چون این ویژگی را دارید که امر به معروف و نهی از منکر می کنید امر به معروف و نهی از منکر یعنی حراست از جامعه ی دینی، نهی از منکر و امر به معروف یک قدم بعد از تشکیل جامعه ی دینی است و می گوید علت این که شما خیر امت هستید این است که شما اهل حراست از جامعه ی دینی هستید امر به معروف گاهی به این است که بگوید نماز بخوان و گاهی به این است که بگوید دزد را بگیرید، دستش راقطع کنید، کسی که قتل کرده را بگیرید قصاصش کنید ببینیم امر به معروف و نهی از منکر در آن آیه با الف و لام امده و زبان شناسان می گویند: کلمه جمع اگر الف و لام داشته باشد افاده ی عمومیّت می کند یعنی تمام آنچه را که معروف است و معروف به آن صدق می کند.

معروف از این کلمه که می گوید نماز بخوان شروع می شود و از چرا نماز نمی خوانی گرفته تا آنجایی که کسی دارد راند خواری می کند یا دارد تو جامعه فساد می کند را شامل می شود پس یکی از ویژگی های جامعه ی اسلامی که خداوند به آن می بالد و آن را خیر می نامد به این خاطر است که از از حکومت اسلامی شان حراست می کنند، یکی از درجات آخر امر به معروف و نهی از منکر جهاد است و خداوند به جوامعی که در حقشان ظلم شده است اذن به جهاد داده است که بلند شوند و جلوی مستکبرین بایستند پس چطور می شود خداوند حکومت را به انسان واگذار نکرده باشد؟
محتوای حکومت را از طهارت گرفته و تا قصاص و حدود دیات همه را بیان کرده است یعنی برنامه دارد در احادیث داریم اگر کسی ناودانش را به گونه ای قرار بدهد که آب باران کوچه را خراب کند و مرکب کسی پایش داخل ان گودال گیر کند آن ضامن است دینی که تا اینجا برنامه ریزی دارد می تواند حاکم نداشته باشد و بگوید آقا ول کن بدهید این را غربی ها بچرخوانند شما یک گوشه بنشینید و موعظه کنید.

سوال دوم:
اولا اینکه در بحث اطاعت از خدا و اولي الامر، فقط اطاعت از معصومان در راستای اطاعت خداوند است ولی در غیر از معصوم ممکن است حاکم خطا بکند؟


جواب: اجازه بدید ارام ارام جلو برویم وقتی که پیامبر هست ایشان حاکم است، وقتی امام هست امام حاکم است، و وقتی امام نیست از دو حال خارج نیست یا حکومت تعطیل در حالی که ثابت کرده ایم حکومت تعطیل نیست حکومت بر قرار ولو به حداقل، عقل حکم می کند و از روایات هم استفاده می کنیم که حکومت را حفظ کنیم منتها خطایش را به خاطر خطای انسانی بپذیریم مسلّماً در اجرا گاهی به مشکل بر می خوریم که چاره ای غیر از این نیست.

آب در دریا اگر نتوان کشید         هم به قدر تشنگی باید چشید

شما نباید صفر یا صدی باشید یعنی نباید بگویید یا حکومت پیامبر یا هیچ حکومتی، حالا پیامبر نیست، امام هم نیست، باید یک حکومتی تشکیل دهیم که مثل حکومت امام باشد لذا خطایی هم اگر ایجاد شده ما مقصر هستیم.

وجود امام زمان (ع) غیبتش از ماست ما باعث شدیم غائب بشود خداوند برنامه اش را تعطیل نکرد ما همه ی چراغ هایش را زدیم خاموش کردیم و اون چراغ اخرش را حفظ کرد که بشر از اون محروم نشود و اونهم کاملا خاموش نشده در زیر پرده دارد نور افشانی می کند بنابراین عقل از یک طرف و ایات قران ثابت کرد که خداوند حکم و حکومت را در اختیار دارد و واگذار نکرده است.

ما دو حدیث داریم که از حیث سند معتبر تر هستند یکی حدیث ثقلین و دیگری حدیث قدیر که 110 صحابه نقل کرده اند چیز عجیبی است ثقلین هم همین طور پیامبر می فرماید: قران به تنهایی پاسخ گو نیست. اهل بیت هم به تنهایی پاسخ گو نیستند. با انگشت اشاره می کند می فرمایند این دوتا با هم هستند به خاطر همین شما طواف را در قران دارید، ولی ندارید که باید هفت دور بچرخیم.

سوال سوم:
ما در سوره ی بقره می خوانیم که فرشتگان موقعی که خداوند می خواست انسان را خلق کند گفتند چرا می خواهی این انسان را خلق کنی که فساد می کند بعضی ها بر این تعبیر کرده اند که ادم قبلا وجود داشته که فرشتگان این را گفته اند بعضی هم اشاره می کنند اون علمی که خداوند به فرشتگان داده فرشتگان می دانستند که انسان بعدا این کار را انجام می دهد می خواستم ببینم این تعابیر درست است؟

جواب: این سوال یک زاویه ی دیگری دارد روایاتی از امام محمد باقر و حضرت علی علیهما السلام وجود دارد که انها سوال کردند که قبل از ادم چه بوده؟ فرمودند: ادم بوده است چون صفت جود الهی همین را اقتضاء می کند که هر چه ممکن باشد خلق بشود خداوند ان را خلق می کند به خدا ایراد وارد نمی شود اما خود ایه نشان می دهدکه اینها نسبت به انسان های قبل از این اطلاعات داشته اند.

سوال چهارم:
الان دانشمندان کشف کردند شش میلیارد سال قبل از خلقت انسان کره ی زمین تشکیل شده چه نیازی به این کار بوده که انسان شش میلیارد سال بعد از زمین خلق شود؟

جواب: روایتی داریم که خداوند سبحان تمام کارهایش را براساس اسباب و مجاری طبیعی انجام می دهد الا انجایی که به یک مو بند می شود و انجا مسئله معجزه ضرورت پیدا می کند مثلا برای فهم و شناخت بهتر پیامبر به او معجزه می دهد اما همین پیامبر به وسیله معجزه جلو نمی رود برای همین با اینکه پیامبر دعا کرده ولی به دلیل کوتاهی یاران در جنگ احد شکست می خورند اما در جنگ بدر طبق قائده عمل می کنند و 313 نفر بر 1000 نفر پیروز می شوند خلقت هم همین است باید تمام مسائل به طور طبیعی پیش برود.

سوال پنجم:
آیه ی 95 الی97 سوره طاها آنجایی که راجع به سامری صحبت می کند جریان چی بوده لطفا توضیح بدهید؟

جواب: وقتی حضرت موسی قرار شد به کوه تور برود و سی روز انجا عبادت کند و تورات را که کلام خداست بیاورد ده روز به سی روز اضافه می شود و قوم بنی اسرائیل برای چندمین بار امتحان شدند و شخصی به نام سامری بنی اسرائیل را به شک و شبه وا داشت و او تمام طلا ها و جواهرات را جمع کرد و گوساله ای به گونه ای ساخت که صدای گوساله هم می داد.

سوال ششم:
راجع به آیه هایی از قرآن که سجده واجب دارند و عده ای می شنوند و وارد نیستند باید چه کار بکنند ایا اون قاری نباید توضیح بدهد کدام ایه سجده واجب دارد و توضیح بدهد؟

جواب: لازم نیست قاری توضیح بدهد بلکه باید مکلفین وظایف خود را بدانند بهتر است توضیح بدهد و لی واجب نیست و اگر کسی نفهمد ایه ای که سجده واجب دارد خوانده شود چیزی به گردنش نیست.

 

سوال هفتم:
آیه ی یک سوره نساء را توضیح دهید؟

جواب: ای مردم بترسید از پروردگارتان که شما را از یک نفس واحد خلق کرده یعنی ادم و حوا را و الان این دو نزدیک به هفت ملیارد جمعیت دارند و حدود 220 میلیون بچه دارند.
نکته اول اینکه زن و مرد بدانند که یک روح در دو جسم هستند نگویید حقوق من، فامیل من! بگویید ما، قبل از ازدواج من بودید. الان ما شدید.

شما از نفس واحد هستید نگذارید قطعه قطعه شوید نگذارید دیگران در زندگیتان نفوذ کنند اگر زوجین با این نگاه جلو بروند قطعا زندگی آنقدر شیرین می شود که قابل تصور نیست.

سوال هشتم:
اگر شیطان تمرد نمی کرد الان قطعا ما در بهشت بودیم چگونه در اراده ی خدا تحول ایجاد کرد چون بنا نبود انسان در زمین پدید آید؟ در بهشت بود شیطان امد و آن کار را انجام داد و در اراده خداوند یک تحول ایجاد کرد این حرف اصلا درست است یا نه و چرا؟

جواب: این سوال دقیقی نیست چون این اتفاقی که افتاد در اراده خداوند تغییری داده نشد. اراده خداوند تعلق یافته بود به این و همچنین الان تعلق گرفته به این که انسان و جن که شیطان هم از همان جنس است این ها مختار آفریده شدند این ها اراده کنند و از خداوند تبعیت کنند.

اراده خداوند در طول اراده ی انسان است و با هم منافی ندارد و اگرخداوند می فرماید: من عزیز می کنم هر کس را که بخواهد و ذلیل می کنم هر کس را هر که بخواهد و حکومت می دهد هر کس راکه بخواهد این مشیت خداست و حساب و کتاب دارد و طبق سنت خداست پس بنابراین اون تمردی که اتفاق افتاد و شیطان به امر خدا سجده نکرد چون سنت خدا همین است و حضرت ادم از انجا رانده نشد، امد تا با سعی و تلاش موانع را طی کند تا به انجا برسد.

با تشکر از استاد مسعود رضانژاد فهادان
مسعود شاهپوری D2



نظر استاد:

سلام علیکم!
خوب بود ولی:

1.  با وجود رعایت برخی از قواعد نگارشی، برخی دیگر از قواعد نگارشی رعایت نشده بود؛

2. نام شریف ائمه و حضرت رسول صلوات الله علیه و آله را با ذکر علیه السلام و صلوات الله علیه و آله یاد کنید؛

3. زبان پروژه شما گفتاری بود نه نوشتاری و علمی؛

4. قسمت های زائد زیادی داشت که من مجبور شدم حذف کنم؛

5. آن را همیشه با سرکش تایپ کنید.

موفق باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری