loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 543 جمعه 1393/10/19 نظرات (1)

مردها اینگونه‌اند!!!

معمولاً خانم‌ها می‌گویند ما یک سرزمین ناشناخته‌ایم که آقایان در مورد ما چیزی نمی‌دانند اما احتمالاً با خواندن این مطلب متوجه می‌شوید سرزمین ذهن آقایان هم چندان برایتان شناخته شده نبوده است.

یادتان باشد دانستن این تفاوت‌های جنسیتی، مانع خیلی از دعواهای بی‌مورد میان همسران می‌شود و به آنان کمک می‌کند اختلاف‌‌هایشان را بهتر مدیریت کنند.

اقتدارطلبی مردان

روان‌شناس‌ها می‌گویند: اگر یک چیز، مرد‌ها را از زن‌ها متفاوت کند، آن ویژگی رقابت‌جویی و اقتدارطلبی مردهاست. مرد‌ها از اوّل بچگی یاد می‌گیرند رقابت‌طلب باشند تا موفق شوند. حتماً شما هم پسربچه‌هایی را دیده‌اید که در بازی همدیگر را هل می‌دهند و به هم دستور می‌دهند. حتماً هم می‌دانید تفنگ، ماشین و البته بازی‌های رایانه‌ایِ رقابتی، محبوب‌ترین وسایل بازی پسربچه‌ها هستند؛ چیزهایی که آن‌ها را برای نشان دادن اقتدارشان و پیروزی بر رقیب، آماده می‌کند. از طرف دیگر هورمون تستستورون یا هورمون مردانه هم آنان را برای این رقابت‌جویی که گاهی به پرخاشگری تبدیل می‌شود، آماده می‌کند.

نصیحت‌پذیر نبودن مرد‌ها

مرد‌ها به خاطر ویژگی اقتدارطلبی‌ِشان با هر چیزی که نشان‌دهنده این باشد که توانائیشان زیر سؤال رفته، مقابله می‌کنند. یکی از چیزهایی که به نظر مردان، نشان‌دهنده زیر سؤال رفتن اقتدار است، نصیحت کردن همسرانشان خواهد بود. حتماً شما هم تجربه این را داشته‌اید که اگر روی چیزی بیش از حد اصرار کنید، شوهرتان آن را انجام نمی‌دهد یا با نق زدن و نارضایتی انجامش می‌دهد. هدف مرد‌ها در این مواقع این نیست که شما را ناراحت کنند یا با حرفتان موافق نباشند، مسئله این است که لحن نصیحت‌گرانه شما باعث موضع ‌گیری او شده است. کافی است لحنتان را جوری عوض کنید انگار که دارید در زمین او بازی می‌کنید.

اهل عمل بودن مردان

برخی مرد‌ها ترجیح می‌دهند به جای اینکه احساساتشان را از طریق کلمات بیان کنند و مدام بگویند "دوستت دارم" با کار‌هایشان ابراز محبّت کنند. به عبارت دیگر، مرد‌ها با کار‌هایشان و به طور کلی، هر چیزی که دنیای شما را مکان بهتری برای زندگی می‌کند، "دوستت دارم" را ابراز می‌کنند.

ارائه سریع راه حل

وقتی برای مرد‌ها، مشکلی را تعریف می‌کنید، بیشتر از هر چیزی در سرشان به فکر راه حل آن مشکل هستند. برای شما به عنوان یک زن احتمالاً از همه مهم‌تر این است که شوهرتان مشکل شما را بشنود و با شما هم‌دردی کند اما برای آنان مهم این است که به عنوان کمک، راه حل مشکل شما را بگویند، ضمن اینکه پیدا کردن راه حل، نشان دهنده توانایی آن‌هاست. به هر حال راه حل دادن سریع اصلاً به معنای نادیده گرفتن حس شما و حوصله نداشتن حرف‌های شما نیست. آنان فکر می‌کنند شما به این خاطر مشکلتان را تعریف کرده‌اید تا راه حلی پیدا کنید. گاهی سکوت مرد‌ها هم به همین معناست. سکوت می‌کنند چون راه حلی ندارند! البته ارائه راه‌حل، با شماتت و توبیخ، بیشتر از زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است.

فراموشی‌های سریع السیر مردانه

مردان، سریع‌تر از زنان، تجربیات بد را فراموش می‌کنند. زنان تمایل دارند تجربیات منفی را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند. برای همین ممکن است استرس داشته باشند، عصبی و غمگین باشند. بر عکس، احتمال اینکه مردان در رخدادهای ناخوشایند بمانند خیلی کمتر است و تمایل دارند خیلی سریع از آن‌ها بگذرند.

خونسردی مردان

زن‌ها گمان می‌کنند مرد‌ها اصلاً عاطفه حالیِشان نمی‌شود. این اتهامی است که خیلی از خانم‌ها به آقایان می‌زنند اما روان‌شناسان حرف دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند: چیزی که خانم‌ها و آقایان را در این مورد از هم متفاوت می‌کند این است که آقایان می‌توانند جنبه‌های عاطفی و عقلانی یک موضوع را از هم جدا کنند اما برای خانم‌ها تقریباً همه چیز می‌تواند عاطفی باشد. به این معنا که خانم‌ها احساساتشان را در خیلی از چیز‌ها دخیل می‌کنند اما آقایان می‌توانند خیلی جا‌ها احساساتشان را کنترل کنند.

عصب‌شناس‌ها می‌گویند: دلیل این قضیه این است که مرکز عاطفه در مرد‌ها فقط در نیمکره راست مغز است اما در خانم‌ها مراکز عاطفه در هر دو بخش چپ و راست مغز پراکنده‌اند. مرکز صحبت کردن و تفکر منطقی سمت چپ مغز است برای همین تفکر منطقی خانم‌ها با عواطفشان در هم آمیخته است اما مرد‌ها می‌تواننند این دو را از هم جدا کنند. این تفاوت جنسیتی، در دعواهای بین خانم‌ها و آقایان خیلی خوب خودش را نشان می‌دهد.

وقتی خانم‌ها وسط بحث با شوهرشان داغ می‌کنند یا عصبانی می‌شوند یا گریه می‌کنند یا هر دو، معمولاً همزمان بُهت می‌کنند چطور شوهرشان همچنان خونسرد ایستاده و منطقی بحث را پیش می‌برد. در واقع آقایان غیرعاطفی نیستند. گواه عاطفی بودن مردها این همه دیوان شعریست که توسط آن‌ها سروده شده است. البته این به معنای این نیست که مرد‌ها هرگز در بحث‌ها، احساسی نمی‌شوند. آنان هر وقت احساس کنند قلمروشان زیر سؤال رفته احساساتی و معمولاً عصبانی می‌شوند.

سکوت مردان

مرد‌ها کم‌حرف‌تر از زن‌ها هستند. این را هم مردم قبول دارند و هم تحقیق‌های روان‌شناس‌ها ثابت کرده است. روان‌شناس‌ها می‌گویند: زن‌ها روزانه ۶ هزار تا ۸ هزار لغت به کار می‌برند اما مرد‌ها یک سوم این تعداد کلمات را می‌گویند. دلیل این پدیده آن جور که عصب‌شناس‌ها می‌گویند این است که: مرکز تکلم در مرد‌ها فقط در سمت چپ مغزشان واقع شده است اما مرکز تکلم در زن‌ها هم در سمت راست و هم در سمت چپ مغز وجود دارد. البته روانشناس‌های تکاملی می‌گویند: مرد‌ها در طول هزاران سال یاد گرفته‌اند کم‌حرف باشند. آن‌ها می‌گویند هزاران سال پیش مرد‌ها برای شکار باید ساکت، کمین می‌کردند و گر نه شکار در می‌رفت و بقای خانواده به خطر می‌افتاد.

از آن طرف، زن‌ها باید با هم گروهی‌های خانم خودشان حرف می‌زدند و از بچه‌‌هایشان مراقبت می‌کردند. بقای آن‌ها به همین رابطه داشتن بر می‌گشت. مرد‌ها در طول رشد هم، دیر‌تر زبان باز می‌کنند و مهارت‌های کلامیشان از زن‌ها کمتر است. در ادامه به این شکل‌های متفاوت حرف زدن مردان و زنان می‌پردازیم.

تیتروار حرف می‌زنند.

اگر صحبت کردن در مورد مسائل روزمره را به دو شیوه گزارش توصیفی و گزارش علمی تقسیم کنیم، زن‌ها به شیوه توصیفی و مرد‌ها به شیوه علمی حرف می‌زنند. در واقع خانم‌ها، بیشتر در مورد جزئیات حرف می‌زنند اما حرف زدن مرد‌ها بیشتر منطقی و علمی است. آن‌ها آن چیزی که فکر می‌کنند گفتنش لازم است را می‌گویند. برای همین به نظر می‌رسد مرد‌ها فقط تیتر اتفاق‌ها را می‌گویند و نه شرح آن‌ها را. این اصلاً به این معنا نیست که شوهرتان نمی‌خواهد شما از اتفاقات روزمره خبردار شوید، یا شما را لایق دانستن آن‌ها نمی‌داند. مرد‌ها به طبیعت خودشان رفتار می‌کنند و شما نباید با دید زنانه خودتان حرف‌های آن‌ها را تفسیر کنید.

صراحت مردان

زن‌ها معمولاً غیرمستقیم حرف خودشان را می‌زنند و گلایه دارند که چرا مرد‌ها حرف‌‌هایشان را نمی‌فهمند. مثلاً ممکن است شما به همسرتان بگویید چایی نمی‌خوری و منظورتان این باشد که بیا با هم چایی بخوریم اما مرد‌ها معمولاً به درون خودشان مراجعه می‌کنند و اگر چایی میل نداشته باشند با صراحت این را می‌گویند. این صراحت نشانه بی‌ادبی یا بی‌توجهی همسرتان نسبت به شما نیست. او فقط طبق طبیعت مردانه‌اش به شما گوش می‌دهد.

دستور دادن مردان

مرد‌ها از بچگی به شیوه امری حرف زدن عادت می‌کنند و دختر‌ها به پیشنهادی حرف زدن. پسر‌ها در بازی‌‌هایشان می‌گویند: توپ را بنداز برای من! اما دختر‌ها می‌گویند: می‌یاین با هم خاله بازی کنیم؟ هم دختر‌ها و هم پسر‌ها به خاطر شیوه خاص حرف زدن خودشان تشویق می‌شوند و این نوع حرف زدن در آن‌ها نهادینه می‌شود. اگر مردی از جمله‌های امری زیادی استفاده می‌کند به این معنا نیست که صبح تا شب دستور می‌دهد و قصدش ریاست کردن است، فقط طبق طبیعت مردانه‌اش رفتار می‌کند.

کج بودن دوزاری مردان

زن‌ها راحت‌تر می‌توانند ذهن دیگران را بخوانند. مرد‌ها در این مورد، خیلی ضعیف‌تر، عمل می‌کنند. آن‌ها کمتر از زن‌ها از روی چهره به قصد یا احساس پشت آن، پی می‌برند. شما به عنوان یک زن، احتمالاً از این ناتوانی مرد‌ها خیلی شاکی هستید و آن را به پای بی‌توجهی می‌گذارید اما چون مردها این شِمِّ زنانه شما را ندارند و بهتر است احساساتتان را به زبان بیاورید تا آن‌ها متوجه شوند.

منبع: تبیان

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط reza riyahi در تاریخ 1394/03/28 و 22:44 دقیقه ارسال شده است

همان طور که مردان به دنبال اقتدار طلبی هستند همیشه به دنبال آن هستند افراد دیگر (همسران خود) را زیر بال خود بگیرند و از آن حمایت بکند
((رضا ریاحی )) 900153038


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری