loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 10391 یکشنبه 1393/12/17 نظرات (35)

 مقبره مادر سلیمان در دشت مرغاب

اخیراً بنای مقبره مادر سلیمان در مجاورت پاسارگاد فعلی[1]، به مقبره کوروش، نسبت داده می‌شود؛ اینکه اوّلاً آیا این بناء، اساساً یک مقبره است یا خیر؛ همچنین در صورت مقبره بودن، در اینکه مقبره چه کسی است: مادر سلیمان نبی (علیه‌السلام) یا مادر سلیمانی که چهاردهمین خلیفه بعد از حضرت علی علیه السلام بوده و یا هر کس دیگر، محل نقد و نظرات زیادی شده است.

افرادی که این بناء، را به عنوان یک مقبره به کوروش، نسبت می‌دهند باید برای حداقل 4 اشکال زیر، پاسخ‌های مناسبی داشته باشند و إلا ادعای آنان، مسموع نخواهد بود.

اشکال نخست: جناب کوروش، در نبردش با ماساژت‌ها در شمال شرق ایران فعلی در نزدیکی آذربایجان و مجاورت رود ارس، کشته شده است؛ چگونگی به دست آوردن جنازه بدون سر کوروش، در آن نبرد سنگینی که منجر به کشته شدن فرمانده ارشد جنگ (کوروش) شده همچنین حمل آن تا پاسارگاد فعلی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، قریب به 1500 کیلومتر فاصله وجود دارد ابهام بزرگی است که پیش از ابهام‌زدایی از آن، جزم به اینکه بناء مذکور، مقبره کوروش است منطقی نخواهد بود.

پیمودن بیش از 100 کیلومتر در هر شبانه‌روز توسّط اسبی که حامل جنازه پادشاه سر بریده است قابل تصوّر نیست. گرچه پذیرش همان صد کیلومتر نیز موجه نیست با این حال با در نظر گرفتن حداقل فاصله از محل کشته شدن کوروش تا پاسارگاد فعلی، پیمودن این مسیر به حداقل 15 روز، زمان نیاز دارد.

اشکال دوم: ابهام دیگر، این است که کوروشی که برای ما معرفی شده، یک فرد مجوسی[2] است بنا به اذعان تمام کتب فقهی و اصیل زردشت که هم اکنون نیز موجود است دفن میّت در دین مجوس، ممنوع است بلکه آن‌ها معتقدند وقتی روح از جسد، خارج می‌شود اهریمن، جای او را می‌گیرد حتی قائلند که هر چه آن شخص، پاک‌تر بوده، پس از مرگش، اهریمن قوی‌تری، در پیکرش نفوذ می‌کند و لذا اگر مرده، دفن یا سوزانده شود به خاطر حلول اهریمن در پیکر آن مرده، خاک و آتش که در دین مجوس و زرتشت، قداست عجیبی دارد آلوده می‌شود از همین روی، آن‌ها معتقدند برای نابود کردن آن اهریمن، باید جسد مرده را در دخمه‌ها که دور از محل سکونت شهر قرار دارد انداخت تا خوراک کرکس‌ها شوند و بدین وسیله، از اهریمنی که در جسد مرده، نفوذه کرده راحت می‌شوند.

خلاصه آنکه کوروشی که مجوسی و زرتشتی مذهب است نمی‌توانسته وصیّت به دفن شدن بکند زیرا این مسئله یعنی دفن جسد و به تَبَعِ آن وصیّت به دفن شدن در دین زرتشت، به قدری قبیح بوده که حتی اگر هم کوروش به آن وصیّت نموده باشد عمل کردن به آن، دور از باور است چون در دین زرتشت، مجازات‌های سنگینی برای کسانی که مرده‌ای را دفن کنند تعریف شده؛ اگر بخواهم مثالی بزنم باید بگویم مجوسی بودن کوروش به همراه پذیرفتن این مطلب که او وصیّت کرده پس از مرگ، مرا دفن کنید مثل آن است که بزرگی از مسلمانان، وصیّت کند وقتی مُردَم در مجلس سوگی که به مناسبت فوت من برگزار می‌شود از مهمانان با گوشت خوک، پذیرایی نمایید؛ هر چقدر این بعید است آن بعیدتر است زیرا گرچه خوردن گوشت خوک، در دین اسلام از محرمات بزرگ است با اینحال، هرگز برای کسی که با گوشت خوک از کسی پذیرایی کند مجازاتی مانند آنچه در دین زرتشت برای کسانی که مرده‌ای را دفن می‌کنند وضع نشده و عجیب‌تر آنکه کسی بگوید پس از مرگ کوروش، به وصیّت او عمل شده است.

آگهی بازرگانی

 

√ به برخی از بخش‌های 47 _ 48 _ 49 وندیداد، در این رابطه توجه کنید:

ای دادار جهان استومند! اگر کسی شیوه‌های پاک کردن آلودگان (که یکی از آن‌ها، انداختن جسد مرده، در دخمه است) را آن گونه که در دین مزدا آمده نیاموخته باشد و بخواهد ناپاکی را پاک کند، مزداپرستان چه باید بکنند؟

اهورامزدا پاسخ داد: مزداپرستان باید او را به بند درکشند ، نخست دست‌هایش را ببندند آنگاه جامه‌هایش را از تن برگیرند پس آنگاه پوستش را از تن برکشند و سرش را از تن ببرند و مردارش را نزد آزمندترین پرندگان آفریده سپندمینو نزد پرندگان مردارخوار، نزد غرابان ببندازند و چنین بگویند: مردی که در اینجاست از همه اندیشه‌ها و گفتارها و کردارهای اهریمنی خویش پشیمان شده است.[3]

اشکال سوم: ابهام دیگر، مطالبی است که در کتب سیّاحان و جهانگردان و مورّخین قرون سابق بر جای مانده است؛ در آثار به جا مانده از جهانگردانی که در قرون متمادی از سال 1200 تا 1810 میلادی از آنجا عبور کرده‌اند از آن مکان با عنوان «مقبره مادر سلیمان» یاد نموده‌اند. از جمله: دلاواله[4]، اوزلی[5]، لاسِن[6]، اوپرت[7]، سایس[8] و ژاندیولافوآ[9]؛ نامبردگان، آرامگاه کورش و بناء پاسارگاد را نه در محلّ پاسارگاد فعلی در دشت مُرغاب بلکه جایی در اطراف فسا می‌دانستند.

اشکال چهارم: نخستین کسی که در سال‌ 1811 میلادی ادعا نمود آن مکان و آن مقبره، متعلّق به کوروش است جهانگردی به نام «جیمز موریه» بود که بعداً از نظریه خود پشیمان شد در حالیکه افراد زیادی همچون: گروتفند[10]، کورزون[11]، هرتسفلد[12]، سِر رابرت کرپورتر[13] و کلودیوس جیمز ریچ[14] که بعد از او این مطلب را بیان کردند تکرار و تقلید از گفته کسی بود که از قول خود، پشیمان گشته بود. تقلیدی بودن گفته مورّخین پس از جیمز موریه، به صراحت در بیان برخی از آنان بیان شده است. جیمز موریه پس از برگشتن از گفته خویش، قبر کوروش و شهر پاسارگاد را در نزدیکی شهر فسا، تخمین زده است.

مسعود رضانژاد فهادان/ اصفهان/ 21 اسفند 93


[1] در مشهد مُرغاب
[2] یا همان، زردشتی مذهب
[3] بنگرید به: اوستا، پژوهش استاد پورداود، گزارش دکتر دوستخواه، انتشارات مروارید، نسخه انجمن زرتشتیان آلمان، ج 2 ص 779 - 780
[4] پیترو دلا واله (به ایتالیایی: Pietro Della Valle) (زاده: ۱۵۸۶ درگذشت: ۱۶۵۲) جهانگرد ایتالیایی بود که به چند کشور شرقی سفر کرد.
[5] ویلیام اوزلی (به انگلیسی: William Ouseley) (زاده: ۱۷۶۷ _ در گذشت: ۱۸۴۲) ایران‌شناس انگلیسی است که در اوایل سلطنت فتحعلی شاه قاجار به شیراز سفر کرده و نتایج آنرا در سفرنامه‌ای ‏منتشر نموده است.
[6] کریستین لسن (Christian Lassen)
[7] ژول اوپرت؛ (۱۸۲۵/ ۱۹۰۵) زبان‌شناس بنام یهودی آلمانی - فرانسوی در سده ۱۹
[8] سایس (sayce) صاحب کتاب «the ancient empires of the east» مرتبط با کوروش و هخامنشیان
[9] مادام ژان دیولافوا (۱۸۵۱/ ۱۹۱۶) همسر مارسل اوگوست دیولافوا، مهندس راه و ساختمان و باستان‌شناس فرانسوی بود و به همراه همسرش از سوی دولت فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی سه بار به ایران سفر کردند.
[10] گئورگ فریدریش گروتِفِند (به آلمانی: Georg Friedrich Grotefend) (زاده ۹ ژوئن ۱۷۷۵ - درگذشت ۱۵ دسامبر ۱۸۵۳)
[11] لرد کورزون(Lord Curzon) در کتاب "ایران و مسئله ایران"
[12] ارنست امیل هرتسفلد (به انگلیسی: Ernst Emil Herzfeld) (متولد ۲۳ ژوئیه ۱۸۷۹ - درگذشت ۲۰ ژانویه ۱۹۴۸) باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی.
[13] رابرت کرپور‌تر (به انگلیسی: Robert Ker Porter) (1777/ 1842) یک جهانگرد و دیپلمات و نویسنده انگلیسی بود. وی در سال ۱۸۱۸ میلادی از پاسارگاد بازدید کرده‌ است.  شهبازی در کتاب "راهنمای جامع پاسارگاد" صفحه ۱۲۳ به اشتباه او را اوّلین کسی می‌داند که این بناء را آرامگاه کورش خوانده است.
[14] کلودیوس جیمز ریچ (Claudius James Rich) برای منافع تجاری کمپانی انگلیسی هند شرقی در بغداد کار می‌کرد.
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط الف در تاریخ 1396/01/08 و 15:52 دقیقه ارسال شده است

اهل تحقیق مطالعه باشید .در کتب دانشمندان بزرگ ایرانی 150 سال به قبل نامی از کوروش نیست. حتی در منابع کهن زرتشی که بومیان اصیل این سرزمین هستند و کتاب اوستا.اما تنها در تورات کتاب یهود از کوروش به بزرگی یاد شده.قضاوت با خود شما

این نظر توسط محمد در تاریخ 1396/01/01 و 14:14 دقیقه ارسال شده است

سلام کوروش تو قلب همه عاشقان ایرانه هر کی هر چرت وپرتی رو که میگه نمیشه بنویسید منابع معتبر دارید حرف بزنید پاسارگاد هم مقبره پدر ایرانه کور شود چشم هر انکه نتواند دید

این نظر توسط زهرا در تاریخ 1395/12/11 و 9:24 دقیقه ارسال شده است

ببخشید من نمیدونم مطالباتون تا چه حد درسته یا نه ولی منکه همین الان کتاب تاریخ معماریم جلومه ،نوشته که بعد از اینکه کوروش در جنگ کشته شد استخوان های او را به پاسارگاد آوردند نه جنازه.اون چیزی که ما در تارخ خوندیم این بود که زرتشتی ها جنازه رو در محلی میبستند تا گوشتش توسط جانواران خورده بشه ولی استخوان های اون فرد رو دور نمینداختند.نه اینکه کل جنازه رو بندازن جلوی جانوران وحشی که کلا خورده بشه

این نظر توسط پیمان در تاریخ 1395/10/16 و 7:15 دقیقه ارسال شده است

کشته شدن کوروش در نبرد نظریه‌اس و ممکن نادرست باشه، در صورت درست بودن شمال شرق ایران منطقه آذربایجان و رود ارس نیست دوست عزیز، امیدوارم این اشتباه جغرافیایی کاملا سهوی بوده باشه، و همونقدر که از نظر شما دوره که پیکر کوروش رو به فارس منتقل کنن، انتقال جسد مادر سلیمان نبی یا سلیمان خلیفه هم بعیده و حتی دور از عقل، حداقل کوروش بچه همین سرزمین بوده نه اسراییل و عربستان. دلیل اصلی تغییر نام مکان‌ها در ایران حفظ آن از دست تازی‌ها مهاجم بوده که با دادن وجه مذهبی به یک مکان آن را از غارت و ویرانی نگهداری کنن.

این نظر توسط علی اسفندیاری در تاریخ 1395/08/15 و 10:36 دقیقه ارسال شده است

سلام
ممنون بخاطر توضیح خوبتون
فقط یک سوال میشه منبع این سخن که جیمز موریه از حرفش پشيمون شد رو هم بیان کنید

این نظر توسط ناشناس در تاریخ 1395/08/06 و 0:04 دقیقه ارسال شده است

زشته اين كارا اقا به زور نميتونيد كاري كنيد ، براتون متاسفم كه آرامگاه پدر مارو به سخره ميكشيد
اقا نميتونيد ، حالا بريد شواهد بسازيد فيلم بسازيد بگيد كوروش قاتلِ قرن هستش .
اصلا به شما چه پدر ماست دست و پاشو ميبوسيم براي ايرانمون زحمت كشيده ، قبر هم نداره
هميشه تو دل ما زندس
الكي وقتتون و حتي اينقدر بعضيا بيكارن كه پول هم ميدن الكي
برا خودتون ميگم چون روز به روز داره به علاقه مندان كوروش بزرگ اضافه ميشه

این نظر توسط دانشجو در تاریخ 1395/02/02 و 23:09 دقیقه ارسال شده است

سر کلاسم که بودی از انرژی اتمی تا جراحی مغز و اعصاب حرف میزدی اینم حتما کشفیات جدیدته مطالب را از اینور و اونور میاری و جاهلانه هم دفاع میکنی برات متاسفم
پاسخ : سلام علیکم!
من 4 تا سؤال کردم شما عالمانه جواب بده.

این نظر توسط فریبرز در تاریخ 1395/01/21 و 17:30 دقیقه ارسال شده است

با سلام
احسنت

قبول دارم.حتما\" تحقیقات بنده رو هم در همین زمینه در سایت مهندسی آیات الهی ملاحظه بفرما.

این نظر توسط فرهاد در تاریخ 1394/11/20 و 8:14 دقیقه ارسال شده است

حضرت سلیمان که جن و انس رو کنترل میکرد وسعت حکومتش طبق گفته های یهودیان اندازه همین نواره غزه بیشتر نبوده چگونه هزاران کیلومتر اینطرف تر در پارس مادرشو امده خاک کنه در زمان حکومت سلیمان در بین انهرین پادشاهی های دیگری که نزدیکتر از سلیمان بودند مانند اشوریان بابلیان همیشه در حال جنگ با پادشاهی یهودیان بودند اخه پارس کجا و سواحل مدیترانه کجا با عقل جور در نمی اید و چرا باید مادرشو تو سرزمینی دیگری غیر سرزمین مقدس خودشان خاک کنه که انقدر زحمت بکشه برای زیارت قبر مادرش بیاد پارس و بعد برگرده اسراییل !!! و تو خودت رو جای اون فارسی بزار که در زمان حمله عرب بوده ایا قبر پدرت رو اگر یک بیگانه بخواد نابود کنه و زورت بهش نرسه چی کار میکنی غیر از اینکه با ترفند یا حیله گولش میزنی که از تخریب چیزی که برات مهمه صرفنظر کنه عرب و مغول بدلیل فقر اگاهی هر چیزی که غیر از اعتقاداتشون بوده را نابود میکردند تو ایا اینکار را نمیکردی؟ منظورم اینکه گولشون نمیزدی تا قبر کسی که دوست داری را نجات دهی ؟ وبعد تو داری گفته های هرودوت را هم نقض میکنی هرودوت بزرگترین تاریخنگار عهد قدیم به صراحت از لشکر کشی های خشایار شاه به یونان و ارتش یک میلیونی او سخن گفته تو اینرا هم قبول نداری پس گرزوفون با کوروش نامه را هم قبول نداری که به صراحت درباره ی کوروش سخن گفته ما انسان ها به حرف چه کس می توانیم اعتماد کنیم کسی که تاریخ رو میدونه یا کسی که تاریخو نمیدونه و اظهار نظر میکنه تمام تاریخ نگاران دنیا با استفاده از اسناد گذشته که بدست رسیده و با در کنار گذاشتن پازل های به این نتیجه رسیده اند که کوروش و هر چه ما امروز از او میدانیم حقیقت دارد شما تاریخ ویل دورانت رو بد نیست بخونی کسی که 40 سال از عمرش رو صرف گرداوری تاریخ اقوام و ملل کرده بهد تو که هنوز 4 تا کتاب تاریخی نخوندی میای مینویسی قبر مادر سلیمان و چی چی ما ایرانی ها عادت داریم درباره ی چیز هایی که نمیدانیم اظهار نظر میکنیم باید اول تحقیق کرد بعد از سال ها تحقیق انوقت شاید بتوانیم اظهار نظر کنیم پس بچهی خوب هر وقت خواستی اظهار نظر کنی باید سال ها تحقیق کنی و کتاب بخوانی هم کتاب های نقد مو ضوع و هم کتاب های موافق موضوع انوقت می توانی حقیقت را دریابی

این نظر توسط فاطمه در تاریخ 1394/11/02 و 4:14 دقیقه ارسال شده است

سلام، داشتم تحقیق میکردم که وارد این سایت شدم!
میخواستم بگم کی بودن مهم نیست، چه کردن مهم است...
روزگاری اعراب جاهلی نزاد خود را برتر میدانستند و امروز هم عده ای عقاید نژادپرستانه دارند، آیا به یاد ندارند پدر همه ما آدم و مادرمان حوا بوده؟
تاریخ هم معلم انسانهاست به شرط آنکه تحریف نشده نباشد و یا ما از آن اشتباه برداشت نکنیم.
خود خدا به ما یادآوری کرده شیطان دشمن آدمیان است پس نباید از آن پیروی کرد و طبق تاریخ با مکر شیطان قابیل برادر خود هابیل را کشت گویی قابیل فراموش کرده بود که شیطان دشمنش بود و خدا نکند این یادگار شوم تاریخ بار دگر تکرار شود.
چیزی که پر واضح است این است که همه از خداییم و به سوی خدا باز خواهیم گشت پس چه زیباست خداگونه زیستن...
باز هم تأکید میکنم کی بودن مهم نیست، چه کردن مهم است چرا که بوده اند افرادی خطاکار که از نسلشان انسانهای پاک ظهور کرده و نیز بوده اند همچون پسر نوح که خاندان نبوتش گم شد.

با آرزوی عاقبت بخیری برای همگان
یا حقشکلک


کد امنیتی رفرش
1 2 3 4 صفحه بعد
اطلاعات کاربری