مفهوم ایمان
وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِیِّ الْأَفْعَالِ:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ.[۱]
یکی از بهترین و آموزندهترین دعاها، دعای مکارم الاخلاق است که در صحیفه نورانی سجادیه آمده است.
نیایشگر، در نخستین فراز این دعای مبارک پس از درخواست صلوات بر پیامبر و خاندانش، از خدا میخواهد تا ایمانش را به کاملترین ایمان برساند. برای تبیین این فراز چند نکته قابل توجه است:
نکته اوّل این است که مراد از ایمان چیست؟
روایاتی که در تبیین این واژه وارد شدهاند، بسیار است که در مدخل «ایمان» کتاب دانشنامه قرآن و حدیث، آنها را جمعآوری کردهایم. به طور خلاصه از مجموع این روایات، چنین به دست میآید که:
ایمان عبارت است از معرفت و باور قلبی، همراه با التزام عملی.
اگر انسان به آنچه اعتقاد به آن لازم است، معرفت پیدا کند و آن را باور کند و این معرفتش با التزام عملی به مقتضای آن توأم باشد، ایمان، محقق شده است. این تعریفی است که در این روایت نورانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این گونه بیان شده است:
لَیسَ الإِیمانُ بِالتَّحَلّی و لا بِالتَّمَنّی، و لکِنَّ الإِیمانَ ما خَلَصَ فِی القَلبِ وَ صَدَّقَهُ الأَعمالُ. [۲]
ترجمه: ایمان، به آراستن و آرزو نیست؛ [به اینکه انسان، ظاهرش را شبیه شخص مؤمن بیاراید یا به امید مؤمن بودن، تنها سخن از ایمان بر زبان براند] بلکه ایمان، آن است که در دلْ [از هرگونه شرک و شکی] خالص باشد و اعمال، آن را تأیید کنند. چون اگر عمل، ایمان را تصدیق نکند، معلوم میشود باور قلبی به مقتضاء ایمان وجود ندارد.
در روایت دیگری نیز، ایمان اینگونه تعریف شده است:
الإِیمانُ ما وَقَرَتهُ القُلوبُ و صَدَّقَتهُ الأَعمال. [۳]؛ ایمان، چیزى است که در دلها جاى گیرد و کردار، آن را تأیید کند.
نکته دوم این است که کمال ایمان به چه معناست؟ پاسخ این سؤال با توجه به تعریفی که برای ایمان بیان شد، روشن میشود، زیرا هم معرفت قلبی، قابل تقویت است و هم عمل انسان، قابل افزایش است. هر چه باور انسان، قویتر گردد، التزام عملی به مقتضاء ایمانش نیز افزوده میشود. پس بالاترین درجه باور قلبی و بیشترین التزام عملی به مقتضاء ایمان، اوج و کمال ایمان است، تا جایی که به درجه یقین میرسد که توضیح آن بعداً میآید.
نکته سوم این است که چرا دعای مکارم الاخلاق با درخواست رسیدن ایمان به کاملترین آن، شروع شده است؟
جواب این است که عمل، بدون ایمان ثمری ندارد. امیر مؤمنان علیه السلام میفرماید:
الإِیمانُ وَ العَمَلُ أخَوانِ تَوأَمانِ وَ رَفیقانِ لا یَفتَرِقانِ، لا یَقبَلُ اللّهُ أحَدَهُما إلّا بِصاحِبِهِ. [۴] ایمان و عمل، دو برادر همزاد و دو یار جدا نشدنى هستند. خداوند یکى از آن دو را بدون دیگرى نمىپذیرد. پس اگر همه خواستههایی که در این دعا آمده است، بدون ایمان باشد، ارزشی ندارد. مکارم اخلاق و محاسن اعمال، بدون ایمان اثر مهمی در زندگی، خصوصاً زندگی جاوید انسان نخواهد داشت.