loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 824 جمعه 1394/02/11 نظرات (0)

حضور در مجلس معصیت
أ
جوبة الإستفتائات آیت الله العظمی خامنه‌ای دام ظلّه

سؤال ۱۴۲۵: گاهی مجالس جشن دسته‏ جمعی از طرف اساتید یا دانشگاه کشورهای بیگانه برگزار می‌‏شود و از قبل معلوم است که مشروبات الکلی در آن مجالس وجود دارد، تکلیف شرعی دانشجویان که قصد شرکت در آن جشن را دارند چیست؟

پاسخ: حضور در مجالسی که در آن‌ها شراب نوشیده می‌‏شود برای هیچ کس جایز نیست، در این محافل شرکت نکنید تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شُرب خمر، شرکت ننموده و مشروب نمی‌‏خورید.

 

سؤال ۱۴۲۷: شرکت در جشن‌هایی که زنان و مردان در آن‌ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به‌طور جداگانه می‌‏کنند چه حکمی دارد؟

جواب: شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام، مانند گوش‏دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده‌ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن، تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست [= جایز نیست یعنی حرام است].

سؤال ۱۴۲۹: آیا حضور در مجالس و محافلی که در آن‌ها به نوارهای مبتذل غنا گوش داده می‌‏شود جایز است؟

جواب: حضور در مجلس غنا و موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش‌دادن یا تأیید آن شود جایز نیست (یعنی حرام است).

سؤال ۱۴۳۰: شرکت در مجالس و محافلی که انسان در آن‌ها گاهی مبتلا به شنیدن کلام غیرمناسبی از قبیل افتراء بر مقامات دینی یا مسئولین جمهوری اسلامی یا مؤمنین دیگر می‌‏شود چه حکمی دارد؟

جواب: مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانی که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش‌دادن به غیبت و همچنین موجب تأیید و ترویج منکر نباشد، فی‌نفسه اشکال ندارد ولی نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری