loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 766 شنبه 1395/03/15 نظرات (0)

قبل از جرم‌گیری دندان‌ها، این نکات را بخوانید!

گاهی اوقات برای از بین بردن لک‌ها و جرم زرد روی دندان‌ها تصمیم می‌گیرید دندان‌ها را جرم‌گیری کنید. با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب جرم‌گیری آشنا شوید.

جرم‌گیری توسط دندان‌پزشکان برای تمیز کردن دندان‌ها انجام می‌شود تا از بروز بیماری‌های لثه و دندان جلوگیری شود. جرم‌گیری جرم‌هایی که روی فاصله میان لثه و دندان‌ها انباشته شده‌اند را از بین می‌برد. طی فرآیند جرم‌گیری جرم از روی خط لثه پاک شده و خط لثه مجدداً صاف می‌شود.

احتمالاً برخی افراد عوارض جانبی جرم‌گیری دندان‌ها را تجربه کرده‌اند. جرم‌گیری احتمال بروز بیماری‌ها و عفونت‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی جرم‌گیری

اگر چه جرم‌گیری بیشتر اوقات مفید واقع می‌شود، اما یک سری عوارض جانبی نیز دارد.

برخی از این عوارض عبارتند از:

۱- اگر جرم‌گیری درست و کامل انجام نشود، باعث شل شدن دندان می‌شود. علاوه بر این ممکن است چند دندان شل شده و بیفتند. همچنین جرم‌گیری برای افراد دیابتی و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نگران‌کننده است.
۲- جرم‌گیری نا‌مناسب دندان‌ها باعث بروز بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال می‌شود که دردناک نیستند؛ اما پیشرفت می‌کنند و تشدید می‌شوند. علت اصلی بیماری‌های پریودنتال تجمع جرم‌های باکتریایی در زیر خط لثه است. برای حفظ سلامت پریودنتال، بایستی از تجمع باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی جلوگیری شود.
۳- جرم‌گیری باعث متورم و حساس شدن لثه می‌شود. جرم‌گیری به طور منظم از رشد باکتری‌ها در زیر خط لثه و در نتیجه از بروز بیماری‌های مربوط به دندان جلوگیری می‌کند. با این حال، حساس شدن لثه در اثر جرم‌گیری، دندان‌ها را نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس می‌کند. همچنین جرم‌گیری نا‌مناسب، باعث کوچک شدن لثه و در نتیجه آشکار شدن ریشه دندان‌ها می‌شود. بدین طریق لثه‌ دچار خونریزی می‌شود.
افراد سیگاری پس از جرم‌گیری باید چند روزی سیگار کشیدن را کنار بگذارند. همچنین باید به هنگام مصرف مواد غذایی مانند ذرت بو داده، آجیل، چیپس و غیره مراقب باشید؛ زیرا ممکن است ذرات این مواد زیر لثه ته‌نشین شوند.

جرم‌گیری دندان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد!

 طبق گفته انجمن دندان‌پزشکی آمریکا ( ADA ) اگر میزان جرم دندان‌ها از حد ۳ میلی‌متر بیشتر شود، احتمال بروز بیماری‌های مربوط با دندان افزایش می‌یابد. اگر عمق جرم از این حد بگذرد، این احتمال بالاتر می‌رود؛ زیرا بیماری‌های پریودنتال در فاصله میان لثه و دندان‌ها به وجود می‌آیند. زمانی که فاصله میان لثه و دندان‌ها بیشتر از حد معمول شود، بیماری‌های پریودنتال اتفاق می‌افتد.

توصیه‌هایی برای جرم‌گیری

عوارض جانبی و خطرات مرتبط با جرم‌گیری دندان‌ها به ندرت اتفاق می‌افتند و در نتیجه نادیده گرفته می‌شوند. در هر صورت باید جرم روی خط لثه برداشته شود تا از بروز بیماری‌های پریودنتال پیشگیری شود. بهتر است برای جرم‌گیری دندان، با یک متخصص مشاوره کنید و یک معاینه کلی از دندان‌هایتان انجام دهید.
  • منیع زبان اصلی: onlymyhealth
  • ترجمه خانم پریا اقدامی _ سایت فوت و فن
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری