loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 848 شنبه 1394/05/31 نظرات (0)

درس‌های بی‌نظیر یک شکارچی برای موفقیت

برای دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ و کلان باید دقیقاً مانند یک شکارچی عمل کنید. عمدهٔ انسان‌هایی که به موفقیت‌های عظیم دست یافته‌اند آگاهانه یا ناآگاهانه هم‌چون یک شکارچی رفتار کرده‌اند. توصیه می‌کنم اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مثل من، تجربهٔ شکار را نداشته‌اید این مقاله را حتماً بخوانید تا ببینیم شکارچیان موفق، عملکردشان چگونه است تا ما نیز با مدل‌سازی از رفتار آن‌ها، خواسته‌ها و آرزوهایمان را شکار کنیم.

1_ شناخت و آگاهی:

یک شکارچی موفق، نسبت به کاری که انجام می‌دهد شناخت فراوانی دارد. او به خوبی می‌داند که در کدام فصل، چه روزهایی و حتی چه ساعاتی، باید برای شکار، اقدام کند. او منطقه را به خوبی می‌شناسد و هرگز بی‌گدار به آب نمی‌زند. یک صیاد هرگز برای یک صید ماهی به کویر لوت نمی‌رود و شکارچی گوزن، دریای خزر را برای شکار، گزینش نمی‌کند.

اوّلین قدم برای موفقیت، شناخت فرصت‌های زمانی و مکانی است. هر چه می‌توانید نسبت به کار خود، آگاهی‌تان را بیشتر کنید. به عنوان نمونه اگر شما قصد تجارت دارید و می‌خواهید محصولی را از شهر و یا کشور دیگر ببرید و صادر کنید ابتدا باید آگاهی‌تان را توسعه دهید و ارزیابی درستی از منطقه داشته باشید. ببینید محصول شما در کدام منطقه، بیشتر مورد تقاضا و نیاز است و چه فصل و موقعیت زمانی، بهترین زمان برای ارائه و عرضهٔ محصولتان است. با مطالعه و تحقیق فراوان ببینید که آیا نوع محصولی که می‌خواهید ارائه دهید مورد مشابهی هم دارد و اگر اینطور است محصول شما چه مزیت رقابتی دارد.

2_ تمرکز و کمین:

یک شکارچی، کاملاً به هدفش متمرکز است چه آن زمان که در جستجوی صید و شکارش است و چه آن زمان که کمین کرده و شکارش را با تفنگش نشانه رفته است. یک ماهیگیر اگر چه به حسب ظاهر، قلابش را به آب انداخته و با آرامش به انتظار نشسته است اما در عین حال با تمرکز و دقّت فراوان، مراقب است که اگر کوچک‌ترین تکانی در قلاب و لرزشی در سطح آب، مشاهده کرد آن را بالا  بکشد. یک شکارچی با چشمان تیزبین و مراقب خود همه جا را نگاه می‌کند. گوش‌هایش را تیز می‌کند تا شکار را پیدا کند.

یادتان باشد از این پس اگر همراه یک شکارچی بودید سکوت را کاملاً رعایت کنید تا تمرکز او به هم نریزد. شکارچی، پیوسته در کمین است. او تفنگش را از گلوله پر کرده، دستش روی ماشه است و حالتی هوشیار و آماده‌باش دارد. چرا که او خوب می‌داند جنس شکار، رمنده است و هر لحظه، ممکن است ظاهر شود و فرار کند. او خوب می‌داند که اگر تفنگش را به دوشش بیاندازد و بی‌تفاوت راه برود در صورت دیدن شکار تا به خود بیاید و تفنگش را پر کند و آن را نشانه رود شکار از دستش فرار کرده است. برای موفقیت باید مدام در کمین باشید چه بسا همین امروز با یک فرصت و موقعیت خوب مواجه شوید. باید تمرکز و هوشیاری‌تان به گونه‌ای باشد که اگر فرصتی ایده‌آل پیش آمد بلافاصله شکارش کنید. اگر به اندازهٔ کافی روی هدفتان متمرکز نباشید مطمئن باشید نمی‌توانید عکس‌العمل به‌ موقعی نشان دهید و صید شما را کسی دیگر شکار می‌کند. کسی که مطمئناً از شما تمرکزی بیشتر داشته است.

3_ مهارت و توانمندی:

موفقیت شکارچیان موفق، هرگز نتیجهٔ شانس و بخت و اقبال فراوان آن‌ها نیست. بر خلاف کسانی که گمان می‌کنند؛ شکار، یک کار تفریحی و تفننی است و مهارتی نیاز ندارد باید بدانید که این یک، مهارت بسیار جدی بوده و نیاز به فراگیری، تمرین و کسب تجربه دارد. حتی ماهیگیری که شاید به نظر، کار پیچیده‌ای نباشد و ظاهر کار اینطور به نظر بیاید که ماهیگیر، قلاب به دست نشسته و منتظر است نیز نیاز به کسب مهارت دارد. شما در زمینهٔ موفقیت‌هایی که مدّ نظر دارید باید توانمندی و مهارت خود را بالا ببرید. خصوصاً اگر دوست دارید اوّلین و بهترین باشید باید در خصوص کسب مهارت‌ها، جدیت بیشتری داشته باشید.

4_ صبر و حوصله:

شکارچی باید صبور باشد. او ممکن است روزهای زیادی در جنگل و بیابان، تفنگ به دست راه برود و در عمل، شکاری نداشته باشد. اما او باید با حوصله باشد و فردا هم با همان جدیت و تلاش و امیدواری در پی شکار برود که البته شکارچیان موفق اینگونه هستند.

شما هرگز، یک ماهیگیر موفق نخواهید شد اگر به اندازهٔ کافی صبور نباشید. مطمئن باشید اگر توقّع داشته باشید که بعد از یک ساعت، ماهیگیری سبدتان پر از ماهی باشد حتی به صید قورباغه‌ای نیز موفق نخواهید شد.

در مسیر دست‌یابی به اهدافتان، روزهایی را تجربه خواهید کرد که تلاش‌هایتان کمترین ثمری به حسب ظاهر برایتان ندارد و پاهایتان را خسته می‌کند. مراقب باشید در چنین شرایطی امیدتان را از دست ندهید و کم‌صبری و بی‌تابی نکنید. به تلاشتان ادامه دهید و امیدوار باشید که هر لحظه موفقیتی کلان را شکار کنید.

نویسنده: دکتر سید مجتبی حورائی _ مجله راز
ویرایش مجدد: پورتال فهادان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری