loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 702 جمعه 1395/04/04 نظرات (0)

اصولی که طلبه‌ها باید همیشه رعایت کنند!
جلسه ششم از سلسله سخنرانی‌های تفسیری  ماه رمضان استاد قرائتی در حوزه علمیه نواب

دسترسی به جلسات قبل و بعد تفسیر استاد قرائتی در حوزه علمیه نوّاب

به گزارش مجلّه اینترنتی فهادان، حجة الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در جلسه ششم از جلسات تفسیر قرآن کریم که هر روز در مدرسه نوّاب برگزار می‌شود، گفت:

اگر کسی اصلاً در خدا شک دارد به دو روش می‌توانیم پاسخگوی او باشیم:

روش اوّل اینکه به او می‌گوییم: به خودت نگاه کن، هستی یا نیستی؟ می‌گوید: من هستم، خودت، خود را ساخته‌ای؟ می‌گوید: اگر من می‌ساختم قوی‌تر و باهوش‌تر می‌ساختم، نتیجه این است که هر دستی تو را ساخته اسمش را خدا می‌گذاریم، البته اینکه کسی که من را ساخته چیست و چگونه است، لازم به دانستن آن نیست، ما فقط می‌دانیم خدایی هست، اگر چه ندانیم چیست و نحوه افعال و صفاتش چگونه است، این امور را به اولیاء خدا می‌سپاریم و از ایشان می‌پرسیم.

وی با اشاره به روش دوم، گفت: سرچشمه انسان، نطفه است، سرچشمه نطفه، غذایی است که پدر و مادر می‌خورند، سرچشمه غذا، امور و ذرات مادی است، تا اینجا همه انسان‌ها مثل هم هستند، چه خدا را قبول داشته باشند و چه نداشته باشند، اما این ذرات به‌ تنهایی خوردنی نیستند، بلکه باید ترکیب شوند تا خوردنی شوند، این ترکیب یا بی‌حساب است یا حساب‌شده، اگر این ترکیبات حساب‌شده است که هست (مقدار هر موادی در هر خوردنی و میوه مشخص است)، بنابراین حسابگر می‌خواهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه لازمه ایمان به اصل، ایمان به فروع نیست و لازم نیست تمام افعال و صفات خدا را بلد باشیم در خصوص یکتایی پروردگار نیز گفت: اگر به فرد نقاشی بگوییم سر خروس بکش، به دومی بگوییم شکم خروس بکش، به سومی بگوییم پای خروس بکش و بعد سه کاغذ را به هم بچسبانیم با هم جور نمی‌شود، نظمی که در این عالم می‌بینیم نیز همین‌طور است و اگر از چند نفر بود با هم جور نبود، پس یک خالق داریم نه چند خالق.

چرا خدا من را خلق کرده است؟!

وی با اشاره به هدف خلقت انسان، گفت: شخصی در مدرسه‌ای نزد من آمد و گفت: خدا چرا انسان را خلق کرده است؟ من فقط صدا درآوردم و چیزی نگفتم، دوباره گفت: با شما هستم، باز من فقط صدا درآوردم، چند بار این کار را کردم تا عصبانی شد، بعد گفتم: من که می‌توانم صحبت کنم و نمی‌کنم باعث عصبانیت شما می‌شود، بنابراین کسی که بتواند کاری کند و انجام ندهد قابل توبیخ است، خدایی که می‌تواند انسان را از خاک بیافریند، اگر نیافرید قابل توبیخ است، خدای حکیم از روی حکمت انسان را آفریده است، چه حکمت او را بفهمیم و چه نفهمیم.

اثبات خدا با پرده نقاشی شده از طاووس!

وی افزود: زمانی در کره شمالی بودم که 20میلیون کمونیست دارد، ما را برای بازدید از جایی بردند که در آن عکس طاووس بسیار زیبایی بود، از کسی پرسیدم: این عکس چطور درست شده است؟ گفت: طراحان ماهری داریم که چنین عکس‌هایی را می‌کشند، گفتم: وقتی عکس طاووس نیاز به طراح ماهر دارد، خود طاووس نیاز به خالقی قادر و عالم ندارد؟

پشیمانی دلیل نیاز بشر به پیامبر و امام

اگر کسی گفت من عقل دارم و نیاز به پیامبر و امام ندارم، می‌گوییم: عقل انسان مثل ترازوی زرگرها است که جز طلا و نقره را نمی‌توان وزن کرد، عقل ما کوچک است زیرا بسیار پیش آمده که از کار خود پشیمان می‌شویم، اگر عقل انسان کامل باشد پشیمان نمی‌شود، بنابراین کسی که عقلش ناقص است نیاز به وحی دارد.

اصولی که طلبه باید همیشه رعایت کنید:

تا نسل نو هست سراغ نسل کهنه نروید؛ تا واجب هست سراغ مستحب نروید؛ وقتتان را صرف مطالعه الکی نکنید، حتی اگر نمی‌خواهید فقیه شوید فقه و اصول نخوانید؛ وقتی مطالعه می‌کنید قسمت‌های مهم را علامت بگذارید و وقتی کتاب تمام شد جاهای مهم را دوباره بخوانیم تا در ذهنمان بماند.

همچنین تا نیاز میلیونی هست سراغ نیاز فردی نروید، اسلام نگفته است بگو «سمع الله لحمدی»، بلکه گفته است بگو «سمع الله لمن حمده» که میلیون‌ها نفر را شامل می‌شود، آب که می‌خورید نگویید خدا را شکر که من سیراب شدم، بگویید: برای هر کس که سیر شده است خدا را شکر، یک شکر تبدیل به میلیون می‌شود.

نوشتن برکت دارد!

سؤال‌های اعتقادی خود را بنویسید، زیرا نوشتن خیلی برکت دارد؛ در زمان شاه، آیت‌الله منتظری زندانی بود، ما به دیدن او رفتیم و گفتیم: ما را نصیحت کنید، ایشان هر چه فکر کرد چیزی یادش نیامد و گفت: همین که الان چیزی ندارم بگویم بهترین نصیحت برای شما است، من خیلی مطالعه کردم ولی چون ننوشته‌ام از یادم رفته است، بروید دفترهای زیادی بخرید و هر کدام را برای موضوعی قرار دهید، به مناسبت هر چیزی که مرتبط با موضوع دفتر دیدید در آن بنویسید.

وی افزود: من این کار را کردم و دفترهای سفیدی که خریدم را روی طاقچه گذاشتم، تا اینکه در جایی خواندم که نوعی ماهی 3میلیون سال عمر می‌کند، با خود گفتم این مطلب مهمی است ولی دفتر اقیانوس یا ماهی ندارم، پس آن را در دفتر امام عصر علیه‌السلام نوشتم و اضافه کردم: خدایی که می‌تواند به یک ماهی 3میلیون سال عمر دهد، نمی‌تواند به یک انسان دو هزار سال عمر دهد؟

وی تصریح کرد: دفترها پر شد و تبدیل به زونکن شد، زونکن‌ها نیز پر شد و تبدیل به مجموعه آثاری شد که دو هزار سخنرانی در آن است و در خارج کشور 20‌ هزار نسخه از آن پخش شده و من سهم زیادی در سخنرانی‌های خارج از کشور دارم، شما هم تصمیم بگیرید که آخر عمرتان یک سی‌دی تحویل جامعه دهید که حاصل عمرتان در آن باشد.

  • منبع: سایت مدرسه علمیه نوّاب
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری