loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 839 یکشنبه 1395/12/08 نظرات (0)

 

مقایسه قرآن و اوستا از زبان ادوارد براون



ادوارد براون (درگذشت: ۱۹۲۶م) ـ ایران شناس بریتانیایی ـ تفاوت قرآن و اوستا را اینگونه بیان می کند:

«در وصف اوستا نمی‌‏توان گفت کتابی دلپسند یا دلچسب است. درست است که تفسیر بسیاری از عبارات محل تردید است و هرگاه به مفهوم آن پی برده شود قدر و قیمت آن شاید بیشتر معلوم گردد، لیکن این نکته را می‌‏توانم از طرف خود بگویم که هرچه بیشتر به مطالعه قرآن می‌‏پردازم و هرچه بیشتر برای درک روح قرآن، کوشش می‏‌کنم بیشتر متوجه قدر و منزلت آن می‌‏شوم؛ اما بررسی اوستا ملالت‌‏آور و خستگی‌افزا و سیرکننده است، مگر آنکه به منظور زبان‌شناسی و علم الأساطیر و مقاصد تطبیقی دیگر باشد.»

منبع:

تاریخ ادبیات ایران، ادوارد براون (1926 م.)، ترجمه علی پاشا صالح، چاپ تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم، ۱۳۵۶، جلد ۱، صفحه ۱۵۵.

توصیف قرآن از زبان یک زرتشتی گرا

مسعود رضانژاد فهادان می‌نویسد:

قابل توجه اینکه: براون، جاسوس انگلیس و از مخالفان مذهب و تشیّع و از حامیان بابیّت و زرتشت در ایران بود؛ وی صراحتاً در آثار و تألیفاتش، به شخصیت‌های بزرگی چون: علامه حلی، شیخ فضل‌اله نوری و دیگر علماء بزرگ تشیّع، اهانت کرده است.

حمایت از باستان‌گرایی و ترویج آیین زرتشت و ترسیم چهره‌ای نامطلوب از اسلام به‌ منظور تشدید تضاد میان اسلام و زرتشت، برخی از اقدامات ضد اسلامی وی در دوران حضورش در ایران بود؛ وی در یزد، اوّل به سراغ موبدان زرتشتی رفت و حمایت همه جانبه‌ خود را از آنان اعلام کرد و سپس سعی نمود تلاش‌های «مانکجی هاتریا» را تکمیل نماید.

با این حال، می‌بینیم وقتی در جایگاه مقایسه میان قرآن و اوستا قرار می‌گیرد نمی‌تواند ارادت خود به قرآن و ضعف اوستا را در قلمش پنهان کند.

8 اسفند 95

 


در این رابطه بخوانید: ادوارد براون، جاسوس انگلیس


با تشکر از سایت راه راستی - استاد حسن فاطمی

بنگرید: کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام؛ شهید مطهری؛ صفحه 115

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری