loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 699 چهارشنبه 1395/04/16 نظرات (0)

۱۰ ماده غذایی شگفت‌انگیز برای مبارزه با سرطان
(Original Article)

اگرچه نمی‌توانیم عوامل ارثی و برخی عوامل محیطی سرطان‌زا را کنترل کنیم؛ اما می‌توانیم با تغییر شیوه زندگی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

بیش از ۱۰۰ نوع سرطان از جمله سرطان پستان، پوست، تخمدان، ریه، پانکراس، روده بزرگ، پروستات، لیمفوما و غیره وجود دارد که هر کدام از آن‌ها علائم متفاوتی دارند.

چند عامل شناخته شده و مؤثر در افزایش خطر ابتلا به سرطان عبارتند از افزایش سن، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید و مواد شیمیایی مضر، دود سیگار، چاقی و ژنتیک هستند.

اگر چه نمی‌توانیم عوامل ارثی و برخی عوامل محیطی سرطان‌زا را کنترل کنیم؛ اما می‌توانیم با تغییر شیوه زندگی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

در ادامه با ۱۰ ماده غذایی شگفت‌انگیز که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند، آشنا خواهیم شد:

۱. کلم بروکلی

بروکلی به دلیل داشتن ترکیباتی به نام گلوکوزینولات که وظیفه تولید آنزیم‌های محافظ بدن را به عهده دارند، به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شناخته می‌شود. یکی از این آنزیم‌ها سولفورافان است که با دفع مواد شیمیایی سرطان‌زا از بدن، خطر ابتلا به انواع سرطان از‌جمله سرطان دهان، پستان، کبد، ریه، مثانه، مری و معده را کاهش داده و با هدف قرار دادن سلول‌های اولیه سرطانی از رشد تومور جلوگیری می‌کند.

برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر و ضد سرطان این ماده غذایی روزی ۲ فنجان کلم بروکلی خام، آب‌پز یا بخار‌پز شده بخورید.

۲. چای سبز

ترکیبات موجود در چای سبز مانند کاتچین، مشتقات گزانتین، اپی گالو کاتچین-۳-گالات و اپی‌کتیچین به بدن در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک کرده و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز بنوشید. حتی می‌توانید پس از مشورت با پزشکتان از عصاره‌ چای سبز نیز استفاده کنید.

۳. گوجه فرنگی

این ماده غذایی آبدار منبع بسیار خوبی از لیکوپن (یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی) است که با افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن و متوقف نمودن رشد سلول‌های غیر طبیعی در بدن از آسیب رسیدن به سلول‌ها و در نتیجه ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین‌های آ، سی و ای است که از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید. گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان آندومتر، پستان، ریه و معده را کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان‌ها، روزی یک فنجان گوجه فرنگی خام یا مشتقات آن مانند آب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و رب را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۴. بلوبری

بلوبری سرشار از مواد مغذی گیاهی ضد سرطان و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند رادیکال‌های آزادی را که با آسیب رساندن به سلول‌های بدن منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شوند، خنثی کند. علاوه ‌بر ‌این، بلوبری حاوی ویتامین سی و کا، منگنز و فیبر است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان دهان، تخمدان، روده بزرگ، کبد، پروستات، ریه، پوست و پستان کمک می‌کند.

برای بهره‌مندی از مزایای ضد سرطان آن روزانه ½ تا یک فنجان بلوبری تازه یا منجمد شده مصرف کنید.

۵. زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانش مانع رشد سلول‌های سرطانی در بدن شده و به همین دلیل خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

این ماده غذایی شگفت‌انگیز می‌تواند از ابتلا به سرطان روده بزرگ، ریه، پستان، پوست و سرطان لوزالمعده جلوگیری کند.

روزانه ۲ الی ۳ فنجان دمنوش زنجبیل بنوشید و در وعده‌های غذایی خود از زنجبیل استفاده کنید. در صورت نیاز به مصرف مکمل زنجبیل حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

۶. سیر

سیر حاوی ترکیباتی مانند گوگرد، آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوئیدها و سلنیوم است که هرکدام از آن‌ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف مفید هستند. مصرف منظم سیر به کاهش سرعت پیشرفت رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

اثر سیر خام و پخته از قرص‌های مکمل آن بسیار بیشتر است. به همین دلیل توصیه ما به شما مصرف روزانه یک حبه سیر است.

۷. اسفناج

اسفناج منبع لوتئین (یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی)، بتاکاروتن، ویتامین آ، فولات و فیبر است که نقش بسیار مهمی در محافظت از بدن در برابر سرطان ایفا می‌کنند. علاوه بر این، زیگزانتین و کاروتنوئید موجود در اسفناج از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. مصرف منظم این سبزی می‌تواند از بدن در برابر سرطان دهان، تخمدان، ریه، آندومتر، روده بزرگ، مری و معده محافظت کند.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، یک بار در هفته‌ یک فنجان اسفناج مصرف کنید. شما می‌توانید آن را به سالاد، سوپ، اسموتی یا آب سبزیجات اضافه کنید.

۸. انار

انار حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. همچنین این میوه‌ آبدار دارای ترکیبی از فنل، فلاونوئیدها، آنتوسیانین و تانن است که به ایجاد تعادل بیوشیمی سلولی کمک می‌کند.

این پلی‌فنول‌ها رویدادهای مختلف بیولوژیکی دخیل در به وجود آمدن و پیشرفت سرطان را تحت کنترل می‌گیرند. انار در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، کبد، پوست و پروستات موثر است.

این میوه را در وعده صبحانه یا داخل سالاد یا به عنوان نوشیدنی استفاده کنید.

۹. گردو

یکی دیگر از مواد غذایی‌ فوق‌العاده‌ای که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند، گردو است. این مغز مقوی حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات ضد سرطان مانند الاگیتانین، گاما توکوفرول، آلفا لینولنیک اسید، پلی‌فنول و فیتوکمیکال‌‌هایی است که علاوه بر ضد سرطان بودن، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی نیز هستند.

با مصرف ۷ عدد مغز گردو در روز یا اضافه کردن آن به سالاد، سوپ و غذایتان از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

۱۰. انگور

انگور و عصاره‌ آن غنی از آنتی‌اکسیدانی به نام رسوراترول است که از فعالیت پروتئین‌هایی که باعث رشد سرطان می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی انگور از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که دو علت اصلی ابتلا به سرطان هستند، جلوگیری می‌کند.

روزانه یک فنجان انگور میل کنید.

  • منبع خبر : top 10 homeremedies
  • مترجم: سرکار خانم پریا مقامی _ سایت فوت و فن
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری