loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 734 شنبه 1395/10/04 نظرات (0)

۷ نکته که باید درباره شیمی‌درمانی بدانید!

بیشتر افراد زمانی که نام شیمی‌درمانی را می‌شنوند، به شدت نگران می‌شوند. با این حال باید بگوییم شیمی‌درمانی یکی از روش‌های فوق‌العاده مؤثر برای درمان سرطان محسوب می‌شود.

شیمی‌درمانی از داروها برای درمان سرطان بهره می‌برد. شیمی‌درمانی می‌تواند یک درمان سیستمیک برای سرطان باشد؛ یعنی سلول‌های سرطانی کل بدن را از بین می‌برد.


۱- شیمی‌درمانی رشد سریع سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند

شیمی‌درمانی توانایی رشد و تقسیم سلولی سریع و خارج از کنترل را متوقف می‌کند. با این حال ممکن است که شیمی‌درمانی سلول‌های طبیعی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این امر یکی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی محسوب می‌شود.

۲- هدف از شیمی‌درمانی بستگی به مرحله سرطان دارد

هدف از شیمی‌درمانی بسته به نوع سرطان و مرحله آن متفاوت است. شیمی‌درمانی ممکن است برخی از سرطان‌ها به ویژه سرطان‌هایی که در مراحل اولیه هستند را درمان کند. درمان سرطان بدان معنی است که پزشک دیگر نمی‌تواند هیچ سلول سرطانی یا نشانه‌ای از آن را در بدن شما پیدا کند. همچنین شیمی‌درمانی می‌تواند به کنترل سرطان‌هایی که با کشتن سلول‌های سرطانی در بدن پخش شده‌اند، کمک کند. در نهایت، شیمی‌درمانی می‌تواند به کاهش علائم سرطان کمک کند.

۳- شیمی‌درمانی اغلب با درمان‌های دیگر ترکیب می‌شود

گاهی اوقات، پزشکان با استفاده از شیمی‌درمانی به تنهایی به درمان سرطان می‌پردازند. در اغلب موارد، شیمی‌درمانی بخشی از یک درمان ترکیبی است. پزشکان از شیمی‌درمانی قبل از جراحی یا اشعه درمانی برای کوچک و قابل کنترل کردن تومور استفاده می‌کنند. همچنین پزشکان می‌توانند از شیمی‌درمانی پس از جراحی یا اشعه درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده کمک بگیرند.

۴- شیمی‌درمانی می‌تواند به صورت تزریقی، قرص یا مایع باشد

بسته به نوع سرطان، شیمی‌درمانی می‌تواند به صورت سیستمیک (در سراسر بدن) یا محلی باشد. در حالت محلی شیمی‌درمانی شامل تزریق به ستون فقرات، مثانه، شکم یا پوست است. رایج‌ترین روش شیمی‌درمانی سیستمیک، وریدی است؛ اما این درمان از طریق تزریق، قرص یا مایع نیز صورت می‌گیرد.

۵- رایج‌ترین عوارض جانبی شیمی‌درمانی عبارت‌اند از خستگی، تهوع و استفراغ

افراد واکنش‌های متفاوتی به شیمی‌درمانی نشان می‌دهند. این واکنش‌ها به نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی قبل از شروع درمان و دارو و دوز‌های آن‌ها بستگی دارد؛ اما در کل شایع‌ترین عوارض جانبی خستگی، تهوع و استفراغ است.

۶- شیمی‌درمانی ممکن است بر توانایی کار کردن شما تأثیر بگذارد

بسیاری از افراد در حین شیمی‌درمانی می‌توانند کار کنند؛ اما ممکن است عوارض جانبی باعث شود برخی روزها کار کردن دشوار شود.

۷- شیمی‌درمانی ممکن است با برخی دارو‌های شما تداخل داشته باشد

این تداخل بستگی به برخی داروهای خاص شیمی‌درمانی و داروهایی دارد که به طور منظم مصرف می‌کنید؛ بنابراین بهتر است از داروهایی که مصرف می‌کنید یک لیست تهیه کنید و در مورد تداخل دارویی آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

برگرفته از: healthgrades
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری