loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 915 سه شنبه 1396/02/05 نظرات (0)

 

مراقبت از هنجارهای جامعه راهی برای کسب عزت نفس

 

يکي از ويژگی‌های يک شخصيت سالم و هنجار، عزت نفس و احساس ارزشمندی است. اين ويژگیِ مثبت، از آنجا اهميت بسيار بالايی دارد که می‌تواند مانع بسياري از خطاهای رفتاری شود. در حقيقت، فردی که احساس ارزشمندی می‌کند و عزت نفس دارد شأن انسانی خود را بالاتر از آن می‌داند که به گناهی یا رفتاری ناهنجار در جامعه، آلوده شود و رفتاری غيرانسانی و غيراخلاقی داشته باشد و دقيقاً در نقطه مقابل آن، کس که احساس بی‌ارزشي می‌کند و از عزت نفس بی‌بهره است آمادگی ارتکاب هر رفتار زشتی را دارد چنانکه امام معصوم عليه‌السلام فرموده است: از شر کسی که احساس خواری و پستی می‌کند ايمن مباش.

براي افزايش عزت نفس به عوامل فراوانی می‌توان اشاره کرد ما در این نوشتار تنها چند نکته مهم آن را يادآوری می‌کنيم:

۱ - از هر کسی چيزی نخواهيد و درخواست کمک نکنید؛ هر چه توقع و درخواست و تقاضای شما، از ديگران بيشتر و بيشتر باشد به عزت نفس شما آسيب بيشتری می‌رسد. تمرين کنيد جز در موارد بسيار ضروری و لازم، از کسی چيزی درخواست نکنيد. به عنوان مثال: گرفتن قرض و وام برای خرج بيمارستان، شايد يک ضرورت است اما آيا درخواست پول از ديگران برای خريد مبلمان، ضرورت دارد؟

۲ - کاری نکنيد که مجبور به عذرخواهی شويد؛ دقت کنيم حرفی نزنيم و کاری نکنيم که پس از آن مجبور به عذرخواهی و اظهار پشيمانی شويم. البته بديهي است که در صورت ارتکاب خطا، خصوصاٌ در حق ديگران بايد عذرخواهی کرد؛ اما مراقب باشيم که اساساٌ موردی پيش نيايد که اين الزام را باعث شود. خطاهای تکراری و شکستن عهد و پیمان و انواع هنجارشکنی‌‌ها و عذرخواهی‌های فراوان پس از آن، به احساس ارزشمندی انسان لطمه می‌زند.

۳- با ديگران با احترام صحبت کنيد؛ براي داشتن عزت نفس، بايد مورد احترام باشيد؛ هر چه با ديگران با احترام، صحبت کنيد و رفتار کنيد، خود به خود به جلب احترام آن‌ها منجر می‌شود. بی‌احترامی به ديگران، ما را در معرض توهين آن‌ها قرار می‌دهد. دقت کنيد آن‌ها که رفتار و گفتار محترمانه‌ای دارند احساس ارزشمندی و عزت‌نفس بيشتری نیز می‌کنند.

 

بقلم استاد حورائی و مقداری ویرایش توسط مسعود رضانژاد فهادان (امیدوارم مرا ببخشند)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری