loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 724 یکشنبه 1393/06/02 نظرات (0)

مناظره حافظ محمد رشید با سلطان والواعظین..

اشکال: چطور شیعیان، فرزندانی از نسل حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما را فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله می‌دانند در‌ حالی‌که نسل هر انسانی تنها از طریق فرزندان ذکور و پسر او ادامه پیدا می‌کند؟!

پاسخ:
علماء خودتان روايت كرده‌ كه پيامبر صلي‌ الله‌ عليه و آله فرموده‌اند:

  1. مَعاشِرَ النّاسِ، ذُرِّيَّةُ كُلِّ نَبِي مِنْ صُلْبِهِ، وَ ذُرِّيَّتي مِنْ صُلْبِ عَلِی؛ خداوند ذريه هر پيامبري را در صُلب خودش نهاده، امّا ذريه مرا در صلب علی (علیه‌ السلام) نهاده است.[1]
  2. اين دو پسر من (امام حسن و حسین علیهما السلام)، دو ريحانه دنيا هستند؛ اين دو پسرِ من، امامند؛ چه قيام كنند، چه نكنند.[2]
  3. هر حسب و نسبي روز قيامت قطع می‌شود، الّا حسب و نسب من، و فرزندان هر زني از پدرشان نسب می‌برند، الّا فرزندان فاطمه (عليها السلام) كه از من نسب می‌برند و من پدر آن‌ها هستم.[3]

در پایان به مناظرهء مأمون ملعون با امام رضا علیه السلام پیرامون همین مسئله، جلب می کنم:

مأمون، به حضرت رضا علیه السلام عرض کرد: شما چگونه خود را از فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله می‌دانید در حالی‌که نسل شما از حضرت زهراء سلام الله علیها می‌باشد؟ و نسل هر انسانی از فرزندان پسر اوست نه فرزندان دختری او!
حضرت رضا علیه السلام در ضمن صحبت‌هایشان حواس وی را پرت کردند و سپس از او پرسیدند: فرض کن الان رسول الله صلی الله علیه و آله از قبر درآمده و دخترت را برای همسری، خواستگاری کنند آیا دخترت را به عقد ایشان در‌می‌آوری؟

مأمون بلافاصله پاسخ داد: صد البته، با تمام شوق، این مایه مباهات من است.

امّا حضرت رضا علیه السلام فرمودند: ولی هرگز دختر من را برای همسری، خواستگاری نمی کنند!
مأمون پرسید: چرا؟
حضرت فرمودند: زیرا دختران من دختران رسول الله صلی الله علیه و آله هستند و این ازدواج باطل است اما ازدواج دختران تو با آن حضرت بلامانع است.
مأمون که تازه فهمیده بود چه اتفاقی افتاده شرمنده شد و پاسخ سؤال اوّل خود را گرفت.

والسلام_مسعود رضانژاد فهادان

20 آذر 1391


[1] كفايه الطالب ، محمد بن يوسف گنجي شافعي _ مناقب خطيب  خوارزمي.

[2] مناقب خطيب  خوارزمي_مستد احمد بن حنبل_ينابيع الموده سليمان  حنفي.

[3] ينابيع الموده سليمان حنفی؛ باب 57 _ صواعق محرقه،  ابن حجر ، ص 12.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری