loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 532 پنجشنبه 1393/10/11 نظرات (0)

ارزش کار یک زن خانه‌دار

اگر شما یک زن خانه دار هستید بیش از هر کس دیگر می‌دانید که نگهداری خانه چه مفهومی دارد. در حقیقت زندگی یک زن خانه دار از خدمات و بی‌شمار کاری که پایانی ندارد، تشکیل شده است.

کار یک زن خانه دار، نسبت به تعداد افراد خانواده، در بهترین حالت، از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر طول می‌کشد و خستگی بسیاری به دنبال دارد. با این حساب تاکنون پیش آمده خودکار و کاغذ برداشته و ارزش مالی کارهایی را که در منزل انجام می‌دهید محاسبه کنید؟

مثلاً آیا تاکنون محاسبه کرده‌اید که ما به ازاء مالیِ کارهایی که خانمتان با هزاران عشق و بدون کمترین چشم‌داشتی در منزل برای شما و بچه‌ها انجام می‌دهد چقدر است و اینکه  اگر می‌خواستید تنها بخشی از دستمزد او را پرداخت کنید باید حداقل چند برابر حقوقتان را دو دستی تقدیمش کنید؟

این محاسبه را عده‌ای از کار‌شناسان امور مالی در خارج از کشور برایتان انجام داده‌اند و برخی کارهای خانه را که می‌شود بدون دردسر نرخ گذاری کرد، به عنوان حرفه‌ای مستقل در نظر گرفته و برای آن حداقل دستمزدی تعیین کرده‌اند. این موارد به این شرح است:

سرآشپز خصوصی

تهیه غذا یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که در عین اینکه از نظر اسلام، تکلیف مرد است امّا اغلب زنان بار سنگینش را به عهده گرفته‌اند. زن خانه دار برای تهیه غذا از صبح تا شام برنامه‌ریزی کرده و نوع غذا و در عین حال پخت و پز را مانند یک سرآشپز حرفه‌ای مدیریت می‌کند. در واقع اگر به این وظیفه به عنوان حرفه نگاه شود، دستمزد آشپز خصوصی برای اعضای خانواده روزانه حداقل 40 هزار تومان  ارزش دارد.

البته خرید مواد غذایی و فروشگاه رفتن برای تهیه آن‌ها وظیفه دیگری است که آن را هم باید در نظر گرفت. زن خانه دار گاهی مجبور می‌شود به فروشگاه رفته و مواد غذایی را خریداری کرده و به خانه آورد.

با در نظر گرفتن حداقل دستمزد و تنها پنج روز در هفته قیمت کار آشپزی زن خانه دار عدد بزرگی می‌شود که اگر بخواهیم در ایران محاسبه کنیم و هزینه آشپزی را حدود ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم رقم آن در هر هفته به حدود ۲1۰ هزار تومان می‌رسد.

تمیز کردن خانه

یک خانه تمیز و مرتب، در حقیقت اساس کار یک زن خانه دار بالیاقت است. وظایف اصلی تمیز کردن خانه عبارتند از: جارو، گردگیری، دستمال کشیدن زمین، تمیز کردن سرویس بهداشتی، شستن لباس‌ها و مرتب کردن رختخواب‌ها. افرادی که خانه داری، حرفه آن‌ها محسوب می‌شود و از طریق شرکت‌های ارائه خدمات به منازل اعزام می‌شوند، در برابر یک ساعت کار، تعداد اتاق‌ها یا میزان متر مربع فضاهایی که تمیز می‌کنند دستمزد می‌گیرند. مثلاً برای دو هفته تمیز کردن یک فضای ۲۷۴ مترمربعی یا یک آپارتمان دوخوابه حدود 50 هزار تومان در روز است که در هفته حدود ۳۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

مراقبت از کودک

زنان خانه دار تمام وقت، مشغول مراقبت از کودک یا کودکانشان هستند. این نوع سرویس از نگاه حرفه‌ای معمولاً گران است، زیرا همراه با خطراتی است که بیمه سلامت نیز می‌طلبد و در کنار آن باید هزینه‌های تعطیلات رسمی و مرخصی و روزهای بیماری نیز محاسبه شود. در ایران این هزینه حتی در مهدهای کودک عمومی به طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

نگهداری گل و گیاه در خانه

نگهداری گل و گیاه در منزل یا مراقبت از باغچه خانه‌های ویلایی کاری نیست که همه زنان خانه دار بدون استثنا انجام دهند. اما در بیشتر خانه‌ها چنین موردی مشاهده می‌شود، بنابراین اگر بخواهید به این کار نیز همچون حرفه بنگرید باید گفت که خدمات مراقبت از گل و گیاه در این حد به طور معمول در ایران کارهای باغبانی در منزل حدود ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

ممکن است اعضای خانواده خانه دار بودن را موهبتی بدانند که اکثر زنان از آن بهره‌مند هستند، اما اگر زن خانه دار خدماتی را که در منزل ارائه می‌شود تحت عنوان حرفه انجام می‌داد و به خاطر آن دستمزد می‌گرفت می‌توانست درآمد قابل توجهی داشته باشد. هر چند هزینه‌های محاسبه شده در خارج از کشور و با شاخص دلار قابل مقایسه با درآمد‌ها و هزینه‌ها در ایران نیست اما یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد کار هفتگی زنان در خانه دست‌کم معادل چند برابر حقوق هفتگی یک زن کارمند است.

منبع: جام جم سرا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری