هدف از تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام
هدف خداوند متعال از مکلّف نمودن حضرت مهدی علیه السلام به تشکیل حکومت جهانی چیست؟ اینکه امام واسطه فیض و قطبِ عالَم امکان است ارتباطی با تشکیل جامعه جهانی ندارد حتّی تبیین و ابلاغ احکام الهی نیز متوقّف بر تشکیل حکومت جهانی نمیباشد پس چه لزومی دارد امام، حاکم تمام زمین شود و حکومتی به این گستردگی در سراسر گیتی به راه اندازد؟
رسیدن به حیات طیّبه
جواب این سؤال در آیه 24 سوره انفال نهفته است خداوند در این آیه می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ.. ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید دستورات خداوند متعال و فرستاده او را زمانی که شما را به انجام کاری یا ترک چیزی امر می نمایند استجابت کنید چرا که در سایه اطاعت از اوامر و نواهی پروردگار است که شما به حیات انسانی دست می یابید.
خداوند متعال ما را انسان خلق کرده است امّا تا تلاش نکنیم به انسانیّت نمی رسیم زیرا انسان خلق شدن تا به انسانیّت رسیدن متفاوت است جالب اینکه اگر انسانی نتوانست در طول حیات خویش، خود را به جایگاه انسانیّت برساند نه تنها از این فضیلت محروم شده بلکه از انسان بودن به جایگاه چهارپایان و دام اُفت کرده است.
خداوند متعال در دو آیه 179 اعراف[1] و 44 سوره فرقان چنین انسان هایی را از دام نیز پست تر می داند زیرا بر خلاف انسان ها، به دام استعداد به انسانیّت رسید عطا نشده است.
مانع تراشی ابرقدرتان ستمگر بر سرِ راهِ آدم شدن
ارتباط این آیه با بحث ما اینگونه روشن می شود که حرکت جامعه انسانی به سمت انسانیّت، مخالف اراده ابرقدرتان مادّی مسلّط بر جهان است آن ها تا زمانی می توانند مردم و دارایی های آن ها را چپاول کنند که مردم، دین نداشته باشند امّا از آن جا که دین، باعث رشد فکری انسان ها می گردد و آن ها را از زندان نفس آزاد می گرداند، راه چپاول و استثمار ملّت بسته می شود. لذا مادیّون مسلّط بر دنیا، به هر شکل ممکن برای حفظ آقایی و سروری خود و اینکه بتوانند مردم را بدوشند موانع متعدّد و رنگارنگی را بر سرِ مسیر رسیدن انسا ها به انسانیّت قرار می دهند و با این موانع، اراده ها را در رسیدن به آن جایگاه تضعیف می نمایند.
مثال هایی از مانع تراشی های مادیّون
انسانی که در این عصر، قصد رسیدن به انسانیّت داشته باشد راهی دشوار در پیش دارد فضای جامعه با پوشش نامناسب خانم ها و آقایان مسموم گشته است محیط های علمی و خصوصاً دانشگاهی برای جوانِ طالب علم، طعمه شده است فضاهای تحقیقاتی و اینترنتی به سیاه چال های ظلمانی تبدیل شده است از طرف دیگر شبکه های رسانه ای و ماهواره ای دائماً بر طبل کُفر و بی دینی می کوبند. آن قدر سنّت ها به بدعت ها آغشته گشته که به کلی سنّت ها تعطیل شده است. ناکارآمدی سیستم حکومتی و اجرایی، باعث رواج رشوه و زورگیری شده است از طرف دیگر اقتصاد بیمار باعث شیوع نزول و نزول خواری شده و عدّه زیادی به خاطر فقر و تنگی معیشت از توجه به نیازهای عالی معنوی غافل مانده اند و هزاران مشکلات و موانع دیگر که تنها با مدیریّت جامعه جهانی توسط شخصی معصوم از خطا و اشتباه همچنین متصل به علم نامتناهی پروردگار است که می توان با حذف زمینه های گناه و فراهم نمودن بستر انسانیّت، راه وصول به آن را سهل نمود.
زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام و حکومت جهانی ایشان را در نظر بگیرید زمینه های اجتماعی گناه در حکومت ایشان به طور کلّی مسدود می گردد می ماند زمینه ها و انگیزه های فردی گناه که آن هم با ارتقاء فکر و اندیشه تا حدّ زیادی مهار می شود.
هدف ما از این نوشتار
قصد ما از بیان این مطالب توجیه گناه در عصر غیبت نیست بلکه سعی کردیم با تبیین این مطلب، شوق خوانندگان محترم را به دولت حضرت امام مهدی علیه السلام دو چندان کنیم زیرا که یکی از اسباب ظهور ایشان، اشتیاق و خواست عمومی می باشد و قطعاً پرداختن به این مطالب اشتیاق عمومی را اقزایش خواهد داد.
مسعود رضانژاد فهادان _ 3 بهمن 1391
[1] أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل.