loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 6688 دوشنبه 1393/10/22 نظرات (0)

پیامد سنگین تجاوز به حریم و قلمرو

در بحث پیشین، یعنی پست شماره 515، از انواع حریم و قلمرو صحبت کردیم. گفتیم: هر انسانی حداقل دارای 5 قلمرو و حریم است:

آن 5 قلمرو عبارتند از:

1_ حریم بسته خصوصی (قلمرو همسر هر فرد و افرادی شبیه به آن، مثل پزشک)

2_ حریم خصوصی و صمیمی (قلمرو دوستان صمیمی)

3_ حریم شخصی (قلمرو دوستان معمولی)

4_ حریم اجتماعی (فلمرو مراودین و کسانی که به نحوی با آنان ارتباط داریم مثل تعمیرکار)

5_ حریم عمومی

بعد از آن گفتیم تنها افرادی در ارتباط با افراد و مجموعه‌های مختلف، توانمند هستند که قادر باشند مناسب‌ترین حریم‌ها را به اقتضاء شرایط و فرهنگ افراد و گروه‌ها و میزان صمیمیّت با آنان، تشخیص داده و خود را ملزم به مراعات آن بنمایند زیرا اگر حریمی که مراعات می‌کنیم بیشتر از آنچه باید باشد در نظر گرفته شود منجر به دلخوری و کدورت و سردی در روابط می‌شود همچنین اگر این حریم را کمتر در نظر بگیریم منجر به تجاوز به حریم طرف مقابل شده‌ که ممکن است باعث رنجش و آزار او شود.

رعایت نکردن مرز حریم‌ها چه از ناحیه زیاده و چه از نقصان، هر دو باعث تیرگی روابط و اختلال در آن می‌شود علاوه بر آن، اثرات مخربّ و سنگینی بر روی جسم و روح انسان بر جای می‌گذارد.

"مثلاً در پژوهشی که روی جمعیت آهوهای جزیره جیمز (جزیره‌ای در ۲ کیلومتری ساحل مریلند) انجام شده، مشاهده گردید بسیاری از آهو‌ها در شُرُف مرگ بودند و این در حالی بود که در آن زمان، غذا به وفور یافت می‌شد، شکارچی مشاهده نمی‌شد و نشانه‌ای از وجود بیماری نبود. مطالعات مشابهی درباره خرگوش‌ها روند مشابهی را نشان داد. تحقیقات بعدی نشان داد که آهو‌ها بر اثر فعالیت بیش از حد غده‌های آدرنالین، جان خود را از دست می‌دادند و این عارضه ناشی از محروم کردن از حریم خصوصی و شخصی بود." (کتاب زبان بدن با اندکی تصرّف، آلن پیز)

غده‌های آدرنال، نقش مهمی در کنترل رشد، تولیدمثل و میزان عملکرد دفاعی بدن دارند، بنابراین تجاوز به حریم و قلمروی افراد، موجب عکس‌العمل فیزیولوژیکی می‌شود.

نتیجه می‌گیریم در انسانی که دائماً به حریم او تجاوز شده یا اینکه به هر دلیلی از حریم خصوصی مناسبی برخوردار نبوده استعداد بیشتری برای جنایت و خشونت وجود دارد.

در یک کلام:

نه خیلی نزدیک که باعث ترس و رنجش شویم و نه خیلی دور که باعث تداعی حس غربت و بیگانگی و نفرت.

مسعود رضانژاد فهادان

22 دیماه 93/ اصفهان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری