loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 433 شنبه 1394/01/01 نظرات (0)

یادمان نرود...

به غير از امور تربيتي يکي از بهترين روش‌ها براي درک حقيقت و پي‌بردن به عمق مسائل، روش مقايسه‌‌ايست. اين‌ روزها شاهد پخش سريالي بسيار آموزنده به نام «سال‌هاي دور از خانه» از شبکه تماشا هستيم شخصيت اصلي اين سريال 297 قسمتي، شخصي به نام «اوشين» است که حقيقتاً شخصيتي قابل ستايش دارد.

شنيده‌ام سال‌ها پيش، روز ولادت حضرت زهرا‌ء سلام‌الله عليها، وقتي خبرنگار از يک زن در مورد الگوي او سؤال مي‌کند وي پاسخ مي‌دهد: الگوي ما اوشين است که در پي آن امام خميني رحمة‌الله عليه صدا و سيما را بابت پخش آن گزارش توبيخ مي‌کند.

من شخصاً به اين سريال، فوق‌العاده علاقه‌مندم اما در شب‌هاي گذشته، صحنه‌هايي از زندگي اين زن به تصوير کشيده شد که به هيچ وجه با عملکرد زنان و مادران مؤمن ما قابل مقايسه نيست.

يک‌جا وقتي قرار است پسرش «تاکيشي» براي دفاع از آب و خاک و عِرض و آبروي وطنش به جنگ برود اوشين به عنوان يک مادر، سرسختانه ايستادگي مي‌کند و مانع رفتن او به جبهه مي‌شود دقيقاً همين رفتار را با پسر دومش «هيتوشي» انجام مي‌دهد تا آنجا که هيتوشي از خانه فرار کرده و بدون اطلاع به قرارگاه نيروي هوايي ارتش مي‌رود تا به عنوان يک خلبان عازم جنگ شود. اشکالي هم ندارد از اوشين به عنوان يک زنِ غيرمسلمان، بيش از اين انتظار نمي‌رود. اما يادمان نرود ما در اين وطن و به برکت اسلام، مادراني داريم که مشتاقانه بار و بُنِه فرزندانشان را براي دفاع از عقيده‌شان و حمايت از ولي‌امرشان بسته و به جنگ مي‌فرستادند. يادمان نرود برخي از مادران، هم‌ زمان چند جگر گوشه در جنگ داشتند از شوهر گرفته تا چند فرزند و حتي برادر و گاهي پدر و غيره! داستان شيرزنان دشت کربلاء جاي خود! يادتان هست مادر بزرگوار حضرت عباس عليه‌السلام در شهادت فرزندانش چه گفت؟!

يکبار هم وقتي «ريوزو تاناکورا» شوهر اوشين، خودکشي مي‌کند اوشين کار او را مي‌ستايد مرگ با ذلت از ترس مواجه‌شدن با حقيقت و رها‌کردن زن و فرزند به حال خود از ديد او ارزش تلقي مي‌شود و کار او را توجيه مي‌کند شايد بگويي او به وظيفه خود در توجيه رفتار شوهرش اينگونه، رفتار کرد اما او بايد بداند سخنان او نقش تربيتي دارد توجيه رفتار ريوزو توجيه يک عملکرد است که اگر خوب تحليل نشود ممکن است فرزندان او نيز در آينده همان کنند که پدرشان کرد و مادرشان تجليل کرد شاهد سخن من آمار بالاي خودکشي در ژاپن است.

والسلام

مسعود رضانژاد فهادان ـ 11 تیر ماه 1392

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری