loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 747 دوشنبه 1389/07/26 نظرات (0)

در این فرصت مسأله‏‌ای ریشه‏‌ای كه اهمیت فراوانی دارد را مورد بحث قرار می‏‌دهیم. بحث را با این پرسش آغاز می‏كنیم كه :

  • نقش دین در زندگی انسان چیست؟
  • ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟
  • دین چه مشكلی را از ما حل می‏كند؟
  • اگر كسی دین نداشته باشد چه می‏شود؟
  • آیا ممكن است چیزی جایگزین دین شود؟

پاسخ این پرسش‏‌ها حتی برای برخی از عوام روشن است؛ اما گاهی بعضی مسائل از فرط روشنی مبهم می‏‌شود. شاید، ما هیچگاه احساس نمی‏كردیم، روزی نیاز باشد كه درباره دین، قلمرو و ارتباطش با نهادهای اجتماعی بحث و گفتگو كنیم. البته از یك طرف مایه خرسندی است كه امروزه همه مسایل، مطالب و قضایا مورد تحقیق قرار می‏گیرد و جواب عالمانه و محققانه برای آنها تهیه می‏شود؛ اما از سوی دیگر كوتاهی‏ای درباره بحث و بررسی این موارد احساس می‏شود، تا آن جا كه در یك جوّ اسلامی، در خانواده‏ای مسلمان، كسی كه در محیط دینی پرورش پیدا می‏كند، توهماتی برایش پیش می‏آید، سخنانی می‏گوید كه باوركردن آن دشوار است. به هرحال این مسأله آشكار، باز هم جای تحقیق دارد و ضرورت دارد به آن جدی‏تر بپردازیم. زیرا روشن شدن این مسأله بسیاری از انحرافات را تصحیح می‏كند.

سر دبیر بازدید : 664 دوشنبه 1389/07/26 نظرات (0)

صراط تكليف

خداي متعال را شکر مي‌کنيم که در زماني زندگي مي‌کنيم که ميراث علمي اهل‌بيت عليه السلام به وسيله علما و بزرگان محدثين و اساتيد به ما منتقل شده است و مي‌توانيم از آن‌ها بهره‌مند شويم. و هم چنين خدا را شکر مي‌کنيم که در اين زمان خدا نعمت امام خميني رحمة الله عليه و جانشين شايسته ايشان مقام معظم رهبري حفظه‌الله را به ما داده، و برقراري نظام جمهوري اسلامي و تداوم آن را مديون زحمات آن عزيزان و يارانشان هستيم. به شکرانه‌ي استفاده‌اي که از فرمايشات اهل‌بيت عليه السلام کرده‌ايم، وظيفه خود مي‌دانيم که اسلام را بهتر بشناسيم و سعي کنيم آن را به ديگران بهتر معرفي کنيم. چون همه جا نياز به اين شناخت است، لذا معرفي اسلام از حوزه‌ها و فارغ‌التحصيلان آن انتظار است.

سر دبیر بازدید : 739 دوشنبه 1389/07/26 نظرات (0)

مقدمه

فرارسيدن ايام عزاداري سيدالشهدا صلوات‌الله‌عليه‌ و‌ علي‌ابنائه‌المعصومين را به پيشگاه مقدس حضرت ولي‌عصر اروحنافداه و همه علاقه‌مندان به اهل‌بيت عليهم السلام تسليت و تعزيت عرض مي‌کنيم و از خداي متعال مي‌خواهيم که در دنيا و آخرت دست ما را از دامان ايشان کوتاه نفرمايد.

شرايط زماني در اين ايام موضوع بحث را تعيين مي‌کند و نمي‌شود از آن گذشت و بايد هر کدام از ما به اندازه‌ لياقتمان ـ از مبدأ صفر تا بي‌نهايت ـ از اين اقيانوس بي‌کران رحمت الهي صلوات‌الله‌عليه استفاده کنيم. ما هم در اين ايام مي‌کوشيم اظهار ارادتي به پيشگاه مقدس ايشان داشته باشيم و از خداي متعال مي‌خواهيم که به برکت ايشان چيزي را که مورد رضايت اهل‌بيت عليهم السلام است به ما الهام فرمايد و توفيق عمل آن را نيز مرحمت کند.

از پيغمبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله و ائمه اطهار سلام‌الله‌عليهم‌اجمعين مطالب عجيبي درباره محبت و توسل به سيدالشهدا و گريه و عزاداري براي ايشان نقل شده است، اما گاهي در اثر ناآگاهي و يا شبهه‌هاي شيطاني، براي بعضي جمع بين اين معارف با ديگر معارف ديني و حتي نصوص قرآني مشکل به نظر مي‌آيد. در اين بحث ابتدا يک شبهه مطرح مي‌کنيم و اميدواريم به برکت توسل به ائمه اطهار راه‌حل مقبول و دل‌نشيني به ما الهام شود.

سر دبیر بازدید : 755 دوشنبه 1389/07/26 نظرات (1)

تلخيص كتاب شريف کليد سعادت نوشته آقای حمت الله عرب نوكندى

دعا در لغت

به معناى خواندن است و در قرآن و روايات نيز ، به همين معنا آمده است.

اءمن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء[1]

دعا در اصطلاح

در خواست كردن چيزى توسط شخص پست و پايين ، با خضوع و فروتنى ، از شخص بلند مرتبه را دعا مى گويند.[2]

سر دبیر بازدید : 927 دوشنبه 1389/07/26 نظرات (0)

تلخیص و تدریس

تدریس، روش‌ها، شیوه‌ها و سبک‌های متفاوتی دارد. اجرای درست و ثمربخش هر یک از روش‌ها به مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها که مورد استفاده معلمان در سرتاسر جهان است[1] روش سخنرانی یا روش آموزش مستقیم است.

این روش علی رغم هشدارها و احتیاط‌هایی که دربارة آن می‌شود، از سابقه تجربی نسبتاً محکم و اثرات مداومی برخوردار است.[2]

تعداد صفحات : 405

اطلاعات کاربری