loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 562 پنجشنبه 1394/05/08 نظرات (0)

«دکتر تومانیانس» در کتاب خود به نام «Hygienic ruler in Islam» فایده‌های استعمال نمک را در پیش از غذا، این‌گونه بر می‌شمارد:

بنابر یافته‌های علوم پزشکی، دهان محل تجمع انواع میکروب‌هاست که در اثر استعمال نمک در پیش از غذا، برطرف می‌گردند.

1_ آب دهان (بزاق) از چشمه‌هایی به نام غدد بزاقی جاری می‌باشند که هر چه با غذا مخلوط شوند، غذا زودتر از گلو پایین می‌رود و زودتر هضم می‌شود.

2_ ورود نمک در دهان، غده‌های اطراف دهان را تحریک و به ترشح آن‌ها سرعت می‌بخشد؛ از این‌رو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر می‌سازد.

3_ زماني که نمک وارد معده خالی از غذا می‌گردد، غده معده را تحریک می‌کند و ترشحات زیادتری به وجود می‌آورد پس «اسفیورت» نمک، سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا می‌گردد.

4_ از آنجا که نمک پیش از غذا تحریک‌کننده غده‌های هاضمه است، در اثر تحریک آن‌ها، انسان میل به غذا خوردن می‌یابد، بنابراين، نمك سبب زیادشدن اشتهاء می‌گردد.

5_ چنانچه مواد شیمیایی، بيش از اندازه معمول در معده ترشح شود، موجب سوءهاضمه می‌گردد و نمک پیش از غذا، به دلیل دارا بودن اثر اسیدی، آن را خنثی و بی‌اثر می‌نماید و سوءهاضمه را برطرف می‌کند.

6_ در بدن و خون و ساختمان جسم، مقدار معینی نمک وجود دارد که اگر این مقدار کاهش یابد، موجب امراض مختلفی در اعضاء بدن می‌گردد، اما وقتی نمک پیش از غذا وارد معده گردد، مقدار مورد نیاز را برای کمبود خود نگه می‌دارد و در حقیقت، مقدار از دست رفته را جبران می‌سازد.

7_ بدن انسان به منظور برطرف کردن نمک، به آب نیاز دارد و استعمال نمک، بیش از غذا، آدمي را به نوشیدن آب مجبور می‌سازد و این، خود، سبب افزايش «ادرار» و شستشوی کلیه و مثانه می‌شود.

8_ در اثر نمک خوردن، مقداري از آب بدن از روزنه‌های پوست بیرون می‌آید و به این ترتیب، سوارخ‌های تنفسی پوستی، پاك و پاکیزه می‌گردند.

9_ خوردن نمک در بعد از صرف غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می‌سازد و باعث زیادشدن آب دهان می‌گردد؛ بنابراين، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می‌شود که در هر دو صورت، چربي یا غذای باقی‌مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می‌شود.

10_ اگر آدمی غذایی بخورد که نمک آن کم باشد و یا در معده ترشحات مواد نمکی نباشد، غذا دیرتر هضم می‌شود و این، سبب بروز سوءهاضمه می‌شود؛ خوردن نمک، پیش از غذا، اين آسیب را برطرف می‌سازد.

11_ بدیهی است که این فواید، برای استعمال مقدار مناسب نمک است، و اگر در مصرف نمک، افراط و تفریط شود باعث تحریک قلب و امراض گوناگون نیز خواهد گردید.

در ضمن فواید نمک برای انسان‌های سالم و متعادل و به صورت غالبی است، ولی برای افراد بیمار، یا گاهی برای افرادی خاص، ممکن است برخی داروها نیز ضرر داشته باشد که پزشکان مشخص می‌کنند.

برگرفته شده از کتاب: Hygienic ruler in Islam

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری