loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 472 دوشنبه 1394/12/24 نظرات (0)

علت آشکار نشدن قبر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

پرسش:چرا قبر امام علی علیه‌السلام که در ابتدا مخفی بود توسط امامان بعدی آشکار شد ولی قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها هم چنان مخفی مانده است؟

پاسخ: یک علت مهم مخفی بودن قبر حضرت زهرا سلام الله علیها این است که هنوز رفع ظلم از آن حضرت نشده است، زیرا کسانی که در حق آن حضرت ظلم نمودند و در واقع قاتل آن حضرت هستند هنوز به عنوان صحابی کبار و خلیفة الرسول مورد احترام و اکرام می باشند.

در واقع قهر نمودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با ظالمین در زمان نزدیک به شهادتشان و وصیت آن حضرت به دفن شبانه بدون حضور کسانی که آن مظلومه مقهوره را آزردند، یک شیوه و سبک مبارزه است که آن حضرت برای رسوا نمودن کسانی که مورد غضب پاره تن رسول صلی الله علیه و آله قرار گرفتند، انتخاب نمود و جایی برای جعل حدیث و تغییر تاریخ برای پوشاندن این ستم باقی نگذاشت و سند بزرگی است بر مظلومیت آن حضرت.

و اما حضرت امیر علیه‌السلام گر چه بزرگ مظلوم عالم بود ولی در مورد آن حضرت شیوه فرق داشت و علت مهم مخفی بودن قبر حضرت امیر علیه‌السلام شدت دشمنی عده‌ای از خوارج و بنی امیه بوده که احتمال نبش قبر آن حضرت توسط آنها داده می شده است و در زمان های بعد، پس از نابود شدن خوارج و بنی امیه و گذشت سالیان متمادی از حکومت بنی عباس، زمانی که در ظاهر مقداری از آن شدت دشمنی کاسته شد و امکان نبش قبر برای دشمنان وجود نداشت. بخصوص که موقعیت مکانی قبر آن حضرت در نزدیکی منطقه‌ای تقریبا شیعه نشین قرار گرفته بود که بعدها شیعیان مانند پروانه دور شمع قبر آن حضرت جمع شدند، به خاطر این جهات، ائمه علیهم السلام مکان قبر آن حضرت علیه‌السلام را برای مردم بیان کردند.

قبر حضرت فاطمه سلام الله علیها کجاست؟

بر اساس روایات متعدد[1]، خود حضرت فاطمه تصمیم گرفته بودند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب علیهماالسلام، حضرت  فاطمه سلام الله علیها را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود. و برای اینکه دشمنان نتوانند موضع حقیقی قبر را تشخیص دهند صورت چهل قبر تازه در مدینه احداث کرد تا کاملا در اشتباه واقع شوند.

گر چه خود حضرت علی علیه‌السلام و فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام،جایگاه دفن حضرت زهرا سلام الله علیها را می‌دانستند ولی سفارش‌های فاطمه سلام الله علیها در مورد اخفاء قبر به طوری جدی و مؤکد بود که هیچ یک از آنان حاضر نشدند آن را معرفی کنند حتی کاری نکردند که از آثار و قرائن، موضع قبر شناخته شود. ائمه اطهار هم یقینا از موضع قبر مطلع بودند ولی اجازه نداشتند که این سر الهی را آشکار سازند.

ولی در عین حال اهل تحقیق از آن صرف نظر نکردند؛ و بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند.

1ـ بعضی گفته‌اند در روضه رسول خدا (یعنی ما بین بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله تا منبر ایشان) مدفون است.

  • مجلسی از محمد بن همام نقل کرده که گفت: علی علیه‌السلام، حضرت فاطمه سلام الله علیها را در روضه پیامبر مدفون ساخت ولی آثار قبر را بکلی از بین برد. باز مجلسی از فضه کنیز زهرا سلام الله علیها روایت کرده که در روضه رسول خدا صلی الله علیه و آله بر فاطمه نماز خواندند و همانجا مدفون شد.
  • شیخ طوسی می فرماید: ظاهرا فاطمه سلام الله علیها را در روضه پیغمبر دفن کرده اند و از جمله شواهدی که می‌توان برای این احتمال اقامه کرد حدیثی است که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود بین قبر من و منبرم روضه‌ای است از روضه های بهشت. و امام صادق علیه‌السلام فرمودند: چون قبر فاطمه صلوات الله علیها بین قبر و منبر پیغمبر است و قبر حضرت فاطمه باغی است از باغ‌های بهشت.[2]
  • شاهد سوم اینکه نوشته‌اند علی علیه‌السلام در روضه پیغمبر بر فاطمه نماز خواند سپس پیغمبر را مخاطب ساخت و فرمود: «سلام من و دخترت که در جوارت مدفون گشته است بر تو باد یا رسول الله».

2ـ احتمال دوم: مجلسی، از ابن بابویه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسیده که فاطمه سلام الله علیها را در خانه‌اش مدفون نمودند بعد از آنکه بنی‌امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه در مسجد واقع شد. در این زمینه روایات زیادی هم داریم[3].

3ـ احتمال سوم: صاحب کشف الغمه می‌نویسد: «مشهور آن است که فاطمه علیها سلام را در بقیع دفن کردند».[4]

در میان سه احتمال، احتمال اوّل و دوم دارای قرائن بیشتری است؛ در هر حال آن حضرت وصیت کردند تا قبرشان مخفی بماند و این کار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفاء انجام دادند.

_______________________________________
[1]- بحار الانوار، ج 43، ص 191 و 178 و 214. مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 362،- دلائل الامامه ص 42.
[2]- بحار الانوار، ج 43، ص 185.
[3]- معانی الاخبار: 267/1.
[4]-بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی، ص 200 تا ص 202.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری