loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 639 جمعه 1393/08/09 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

بایدها و نبایدهای عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام

  • همه جا خصوصاً در مجالس روضه و سخنرانی از هر کاری که باعث به هم خوردن نظم جلسه و آرامش آن شود پرهیز کنیم زیرا این کار حق الناس است و ما با به هم زدن آرامش و سکوت مجلس باعث شده‌ایم افراد حاضر در جلسه خصوصاً بغل دستی‌مان نتواند از مجلس به طور کامل بهره‌مند شوند علاوه بر اینکه ممکن است سخنران نیز تمرکز خود را از دست داده نتواند مقصود خود را به خوبی منتقل کند.
  • در عزاداری اهل بیت علیهم السلام خصوصاً امام حسین علیه السلام از هر کاری که بوی خشونت می‌دهد دوری کنیم مثل:

أ‌.       سینه‌زنی‌های آنچنانی

ب‌.     همراه داشتن وسایلی چون شمشیر و قمه و...

ت‌.     خدای ناکرده قمه زنی

ث‌.     لطمه زدن

ج‌.      مداحی‌های خشن و وحشت‌آور

 

  • مراقب باشیم به اسم عزاداری برای اباعبدالله الحسین علیه السلام اصلی از دین لطمه نخورد مثال:

أ‌.         طولانی شدن مراسم عزاداری طبیعتاً باعث زایل شدن نماز صبح خواهد شد حتی ممکن است منجر به قضا شدن آن شود در حالی که اگر به خاطر عزاداری امام حسین علیه السلام حتی یک رکعت نمازمان قضاء شود به تمام آنچه در دهه محرم برای آن بزرگوار به جا آورده‌ایم نمی‌ارزد و حتماً حضرت به آن راضی نخواهند بود.

ب‌.     هتک حرمت مساجد و تکایا نشود برخی محلّات در روز عاشوراء جلوی درب مساجد قربانی ذبح می‌کنند و این باعث می‌شود مردم با کفش و پای خونین وارد مسجد شوند در حالی که این کار یعنی نجس کردن مسجد، حرام بیّن است و مادامی که سر سوزنی از مسجد نجس باشد تمام کسانی که مطلع باشند نمازشان در آن مسجد، باطل است زیرا تمام نمازگزاران در وحله‌یِ نخست، موظّفند مسجد را تطهیر نمایند.

ت‌.     خدای ناکرده به اسم عزای امام حسین علیه السلام، اصل وزین حجاب لطمه نخورد. در برخی هیئات، مشاهده می‌شود از دختران برای گرفتن پرچم استفاده می‌شود این نه تنها اشکال دارد بلکه ایجاد سنّت غلطی است که اگر تبدیل به الگو شود گناه آن تا ابد بر عهده ما خواهد بود.

ث‌.     موقع اذان و نماز جماعت، از پخش مداحی در معبره‌ها و تجمع در مقابل تکایا خودداری شود و حتی الإمکان با حضور در مساجد به صورت پرشور، نماز را به جماعت اقامه کنیم زیرا این کار به فلسفه قیام امام حسین علیه السلام نزدیک‌تر است.

ج‌.      دین آمده ما را به وحدت برساند تفرقه‌افکنی بد است خصوصاً اگر به اسم دستگاه امام حسین علیه السلام باشد.

 

  • عزاداری برای سالار شهیدان علیه السلام نباید منجر به ایذاء و اذیّت دیگران شود مثال:

أ‌.         حتی المقدور راه‌اندازی دسته‌های عزاء به روز تاسوعا و عاشورا محدود شود مگر آنکه واقعاً زحمتی برای مردم و اهالی نداشته باشد.

ب‌.     از پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌ها از بلندگوی بیرون مجلس به نحوی که باعث رنجش دیگران شود جداً خودداری شود.

ت‌.      استفاده از سنچ و شیپور را به حداقل رسانده و به دست کودکان نسپاریم.

 

  • از هر کاری که باعث وهن مذهب و قیام و مکتب عاشوراء می‌شود جدّاً اجتناب کنیم مثال:

أ‌.         در استفاده از نمادها دقت کنیم گاهی نصب یک پارچه سیاه و پرچم ساده در همراه ساختن قلوب دیگران با قیام امام حسین علیه السلام از هزاران عَلَم و درفشی که کهنه‌پیچ شده باشد تأثیر بیشتری دارد.

ب‌.     مداحان بزرگوار بدانند خواندن اشعاری که به چشم و ابروی زیبای حضرات معصومین علیهم السلام اشاره دارد مناسب آن بزرگواران نیست.

ت‌.      از الفاظ نامأنوسی چون کلب الحسین و ... استفاده نشود همچنین از مداحان و سخنرانانی که اصرار بر استفاده از این گونه اشعار و الفاظ دارند طرد شوند.

 

  • فلسفه عزاداری را فراموش نکنیم:

أ‌.         استفاده از تصویر مداحان و سخنرانان در تبلیغات و بنرها به فراموشی سپردن فلسفه عزاست قرار نیست شخص‌پرست شویم.

ب‌.     امور خدماتی را دوره‌ای کنیم تا همه بتوانند از مجلس عزاء بهره‌مند شوند مثلاً سعی شود حتی الإمکان کادر آشپزخانه یک روز در میان استفاده شود تا روز دیگر بتوانند در مجالس عزاء شرکت کنند زیرا اگر کسی دائماً در سِمَت خاصی استفاده شد کم‌کم سلیقه او عوض شده دیگر حوصله سخنرانی و روضه را نخواهد داشت.

ادامه دارد...    

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری