loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 788 سه شنبه 1393/08/13 نظرات (0)

فرشی برای چند نفر

پدید آورنده: ابراهیم اخوی

نگاهی روان‌شناختی به انتخاب هم اتاقی

چرا انتخاب هم اتاقی اهمیت دارد؟

انتخاب همیشه یک نشانه است. نشانه‌ای از قدرت تصمیم گیری و میزان زیرکی و شناخت ما از آدم‌ها. هر جا سخن از انتخاب است، نام عقل مانند خورشید می‌درخشد. البته اگر رأی اول را به فکر بدهیم نه به دل. زمانی که تصمیم داریم روزهای طلایی دانشجویی را بگذرانیم، روزهایی که سرنوشت آینده ما را رقم خواهند زد، این انتخاب رنگ و جلوه جدی تری پیدا می‌کند. انتخاب هم اتاقی، موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. فردی که به مرور مانند عضوی از خانواده خواهد شد و به شخصی با صندوقی از اسرار و ناگفته‌های شما تبدیل می‌شود. این خاصیت صمیمیت و انس با دیگران است که دیوار‌ها را برمی دارد. عده‌ای هم ممکن است به دلیل اشتباه در این انتخاب، بخشی از انرژی روانی و ذهنی خود را در تغییر روحیه هم اتاقی یا صبر بر روحیه و خصوصیت‌های نامناسب او هزینه کنند که خود حکایتی است مفصل. یک جنبه دیگر هم به اهمیت این کار اضافه می‌شود: اگر تجربة خوبی از انتخاب همراه داشته باشید، می‌توان به انتخاب‌های مهم‌تر شما در آیندة نزدیک، امید بیشتری بست!

کلیدهای انتخاب خوب:

۱. پیش از هر انتخابی، اول خودتان را بشناسید و از روحیه خود با خبر شوید. زمانی که تکلیف شما با خودتان و خواسته‌‌هایتان مشخص نباشد، از فرد مقابل هم، میوه‌ای غیر از سردرگمی برداشت نخواهید کرد.

۲. انتظارات خود را از هم اتاقی مشخص کنید و بر اساس آن اقدام به انتخاب نمایید.

۳. اگر به اندازه کافی حق انتخاب دارید، خوب است قبل از تصمیم برای گزینش هم اتاقی، با افرادی که مد نظر شما هستند صحبت کنید و موافقت‌های اولیه را با هم داشته باشید.

۴. به تیپ شخصیتی خودتان توجه کنید. مثلا اگر برون گرا هستید، زندگی با فرد درون گرا برای شما بسیار سخت خواهد بود. قانون «کبوتر با کبوتر، باز با باز» در اینجا هم کاربرد دارد.

۵. به داشته‌ها و سرمایه‌های فکری خود توجه داشته باشید. اگر فردی باهوش با انبوهی از تجربه‌های متعدد هستید، از هم اتاقی شدن با افراد معمولی و بدون اندوخته‌های فکری، خسته می‌شوید.

۶. به دلیل اشتراکی بودن برخی از هزینه‌ها، تلاش کنید تا فردی با توان مالی خود را بیابید. این انتخاب باعث آرامش خاطر شماست و می‌توانید به اندازه توان مالیتان، هزینه‌های اتاق و خریدهای متفرقه آن را مدیریت و تنظیم کنید.

۷. به هدفی که پیش رو دارید، بیاندیشید. همنشینی با کسانی که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و روحیه منفی باف و ناامیدی دارند، برای شما دشوار خواهد بود. گاهی انرژی منفی تکراری که از سوی این گونه دوستان دریافت می‌کنید، سرعت حرکت شما به سمت هدف را کند خواهد کرد.

۸. اعتماد به نفس شما زیاد است یا کم؟ تأثیرگذارید یا تأثیرپذیر؟ اگر از گروه اول باشید، در هر شرایطی، امکان مدیریت برای شما به شکل بهتری فراهم می‌شود، اما اگر از جنس آدم‌های تأثیرپذیری هستید که دوست دارند همیشه فکرهای دیگران را برای زندگی خود جمع کنند و از خود قاطعیت و برنامه‌ای ندارند، بیشتر مراقب انتخاب هم اتاقی خود باشید. در این وضعیت، تأثیر نامحسوس هم اتاقی در شما جدی است؛ پس کسی را انتخاب کنید که در صورت تأثیرپذیری از او، سود کرده باشید.

۹. درست است که اکنون فردی مستقل هستید، ولی به این بهانه نمی‌توان از آموخته‌های خانوادگی و توصیه‌های آنان فرار کرد. حتی در انتخاب هم اتاقی، لازم است سفارش‌های خانواده را مرور کنید و فردی را برگزینید که با ارزش‌های خانوادگی شما هماهنگی اولیه را داشته باشد.

۱۰. یادتان باشد از هر جنسی که باشید و با هر فکری که زندگی کنید، نیاز به تعامل سازنده با کسی که امروز عنوان هم اتاقی شما را گرفته، دارید. تفاوت‌ها نباید سبب تنش شود. این مدلی کوچک از یک زندگی اجتماعی بزرگ است که انتظار شما را می‌کشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری