loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 605 چهارشنبه 1395/10/08 نظرات (0)

بارداری چگونه مغز مادران را تغییر می‌دهد؟

اگر می‌خواهید حس زیبای مادر بودن را تجربه کنید؛ اما نگران هستید که مادر خوبی نباشید، با ما همراه باشید تا ببینید بارداری چه تأثیرات مثبتی بر روی مغز می‌گذارد و چگونه شما را به یک مادر خوب تبدیل می‌کند.

طبق گفته محققان اسپانیایی، بارداری باعث تغییراتی در مغز زن می‌شود که ظاهراً او را برای مراقبت بهتر از کودکش آماده می‌کند.

تحقیقات جدید برای اولین بار نشان می‌دهد که بارداری باعث به وجود آمدن تغییرات طولانی‌مدت (حداقل ۲ سال) در ساختار مغز یک زن می‌شود. این تحقیق تاکنون به صورت یک معما باقی مانده بود.

دانشمندان یک سری آزمایش‌ ذهنی و MRI بر روی مغز ۲۵ زن قبل از بارداری و بعد از بارداری برای اولین بار، انجام دادند. این آزمایش شامل ۱۹ پدر و یک گروه کنترل متشکل از ۲۰ نفر زن و ۱۷ مرد بود که هرگز باردار نشده بودند.

زمانی که محققان تصاویر اسکن مغز را قبل و بعد از بارداری مادران مقایسه کردند، به این نتیجه رسیدند که در بعضی مناطق مغز که با شناخت اجتماعی و توانایی درک آنچه دیگران فکر و احساس می‌کنند، ارتباط داشت، سلول‌های خاکستری کاهش یافته است. این کاهش در پدران جدید رخ نداده بود.

 

محققان بر این باورند که این تغییرات در مغز به یک دلیل بسیار خاص بوده است.

یکی از محققان این تحقیق در این رابطه گفت: «کاهش ماده خاکستری ممکن است منعکس‌کننده «هرس سیناپسی» باشد که در آن اتصالات ضعیف مغز (سیناپس‌ها) حذف می‌شوند تا جای بیشتری برای شبکه‌های تخصصی و کارآمد‌تر باز شود».

این نوع هرس در دوران بلوغ نیز اتفاق می‌افتد که باعث تغییرات هورمونی در فرد می‌شود. در نوجوانی این اتفاق به عنوان «یک فرآیند ضروری برای تبدیل اتصالات ریز به شبکه‌های کاربردی» در نظر گرفته می‌شود که برای رشد سالم ذهن، عواطف و روابط اجتماعی حیاتی است.

این تغییرات، یک فرآیند تطبیقی مربوط به مزایای تشخیص بهتر نیاز‌های کودک مانند شناسایی حالت عاطفی نوزاد است.

در اسکن مغزی مادران جدید، مناطقی از مغز که ماده خاکستری خود را از دست داده بودند، با مناطقی که در حین تماشای تصاویر فرزندشان، روشن می‌شدند، یکسان بودند. این تغییرات طی دو سال بعد از زایمان نیز قابل مشاهده بودند.

این تغییرات تا حدی واضح بود که اسکن مغز به تنهایی با اطمینان زیاد همه چیز را روشن می‌کرد، چه آن زن باردار باشد و چه نباشد. محققان حتی می‌توانستند میزان دلبستگی مادران به فرزندانشان را پس از زایمان پیش‌بینی کنند.

در این تحقیق هیچ تفاوتی در اسکن مغزی زنانی که از درمان‌های باروری استفاده کرده بودند و آن‌هایی که بدون درمان باردار شده بودند، وجود نداشت.

خوشبختانه از دست دادن ماده خاکستری هیچ ارتباطی با هرگونه نقص ذهنی یا تغییر در حافظه برای مادران جدید ندارد، بلکه این تغییرات با توابع لازم برای مدیریت چالش‌های مادری در ارتباط است.

برگرفته از: realsimple

 

تهیه شده توسط سایت فوت و فن

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری