loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 1837 سه شنبه 1393/08/13 نظرات (1)

 

درجات مختلف خواب‌های هیپنوتیزمی

مطالب زير عموماً از سايت هيپنوتيزم دات آي آر به آدرس http://hipnotism.ir جمع‌آوري شده است. برخي از مطالب را به شيوه تلخيص و برخي ديگر برداشت‌هايي است که حقير از درس آموزه‌هاي آن سايت آموخته‌ام گر چه ممکن است برخي از اطلاعات ارائه شده از کتب ديگري چون خود هيپنوتيزم ساده و مقالات علمي مندرج در مجلات ديگر باشد.

اساساً آنچه در پس عمليات‌ هيپنوتيزور و مانيه‌تيزور براي معمول روي مي‌دهد از جنس خواب‌هاي معمولي و مرسوم نيست بلکه چون تسامحاً هيپنوتيزورها به جاي واژه «آرامش و ريلکس» از واژه «خواب» استفاده مي‌کنند و مثلاً به معمول تلقين مي‌کنند که هر لحظه «خواب» تو عميق و عميق‌تر مي‌شود به حالت‌هاي مختلفي که در اثر فعاليت‌هاي هيپنوتيزور به معمول دست مي‌دهد خواب ناميده شده است ما نيز در اين نوشتار از آن حالات با لفظ خواب تعبير مي‌کنيم.

در اينجا مختصراً به شش درجه از خواب‌هاي هيپنوتيزمي که براي معمول رخ مي‌دهد به ترتيب ضعيف به قوي اشاره خواهيم کرد.

حالت اول- سوگژستيف

در اين حالت که اولين و خفيف‌ترين مرحلهٔ هيپنوتيزم است عامل (یعنی کسی که قصد دارد دیگری را هیپنوتیزم کند) بسته به تجربه و مهارتي که کسب کرده همچنين بسته به روشي که انتخاب مي‌کند ظرف مدت چند ثانيه تا چند دقيقه موفق خواهد شد معمول را تحت تأثير خود قرار ‌دهد. از مشخصه‌هاي اين مرحله، سنگيني مختصر در ناحيهٔ پلک چشمان و برخي اعضاء ديگر است حتي ممکن است چشمان او باز باشد يا اينکه با شما صحبت کند و ببيند اما وارد دروازهٔ هیپنوتیزم شده باشد.

رساندن معمول به اين مرحله حتي براي کساني که تجربه کافي نداشته و براي اولين بار قصد دارند شخصي را هيپنوتيزم کنند نيز دور از انتظار نيست. زیرا تحت کنترل گرفتن معمول در اين مرحله به اين معنا نیست که آنچه شما از او مي‌خواهيد انجام دهد بلکه بدان معناست که وی نسبت به درخواست‌های شما بی‌تفاوت نبوده و حتی‌المقدور آن را امتثال می‌کند لذا همين مقدار که معمول به درخواست شما روي صندلي مي‌نشيند و به دستور شما کارهاي خاصي را انجام مي‌دهد اين همان کمترين مرحلهٔ سوگژستيف است که به آن اشاره کرديم.

معمول در اين خواب نمي‌تواند از گفته‌هاي عامل سرپيچي و تخلف نمايد، چنانچه عامل، شخص معمول را ترک نمايد، پس از مدتي زمان، بيدار شده و به حالت طبيعي باز خواهد گشت.

حالت دوم- کاتالپسي

در اين حالت که سنگين‌تر از حالت اول مي‌باشد چشم‌هاي معمول بسته است، اعضاء بدن او بدون حرکت بوده و هر عضوي را مي‌توان به وسيله? تلقين خشک کرده و در تمام اعضاء، آن را سرايت داده سرش را روي يک صندلي و پاهايش را روي صندلي ديگر مثل پُل قرار داد بدين صورت که چنانچه فشاري متناسب به بدن معمول وارد بياورند، متحمل خواهد شد. از لحاظ مکانيکي معمول مثل عروسک بوده بدنش را مي‌توان مثل مجسمه به حالات غيرطبيعي و غير مأنوس درآورد، به طوري که بعد از بيداري به هيچ وجه احساس خستگي نکند.

در اين حالت احساسات در تمام اعضاء بدن از بين مي‌رود، در بدن معمول مي‌توان عمل جراحي انجام داد به خصوص در دندان‌پزشکي قابل استفاده مي‌باشد. اما انجام جراحي‌هاي بزرگ در اين حالت صلاح نيست.

موفق باشيد ـ ادامه دارد... إن‌شاءالله

مسعود رضانژاد فهادان ـ 22 تير ماه 1392

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آرش خدابخشی در تاریخ 1394/02/20 و 19:57 دقیقه ارسال شده است

حالات مختلف هیپنوتیزم

در سال ۱۸۶۲ دکتر “شارگو” در سرویس بیماری‌های صرعی و هیستریکی و جنون بیمارستان ساپتریه، پس ازمطالعه و تجربیاتی روی بیماران نتیجه گرفت که به وسیله هیپنوتیزم می‌توان این نوع بیماران را بخصوص اشخاص هیستریکی را معالجه نمود. در این مکتب که اساس آن را شارگو بنا نهاده، سه حالت مختلف لتارژی، کاتالپسی و سمنامبول مشخص گردیده است ولی پرفسور “برنهایم” بانی مکتب نانسی، نه حالت مختلف را تشخیص و به شرح زیر توصیف می‌نماید.

۱- خواب خیلی سبک: در این حالت اگر به معمول تلقین شود که نمی‌تواند پلک چشم‌هایش را باز نماید با مختصر تلاشی موفق به باز کردن آنها خواهد شد،به عبارت دیگر در این حالت معمول کاملاً در خواب نبوده آثاری از کاتالپسی و سمنامبول، آنستزی و آلوسیناسیون مشاهده نمی‌گردد.

۲- خواب سبک: در این حالت با تلقین این‌که چشم‌های شما بسته شده و قادر به باز کردن پلک‌ها نیستید، معمول نخواهد توانست آنها را باز کند، این حالت با حالت اولی چندان فرق ندارد فقط در این خواب معمول مسلول‌الاراده است.

۳- خواب سنگین: در این حالت معمول یک درجه به حالت کاتالپسی نزدیک‌تر شده کاملاً در خواب است هر حالت سختی را قبول و انجام می‌دهد.

۴- خواب سنگین‌تر: حالت کاتالپسی در این حالت بیشتر نمایان است. اگر دست معمول را چند بار به دور خود بچرخانند، بودن اراده به چرخش ادامه داده و قادر به نگاه داشتن آن نخواهد بود.

۵- خواب خیلی سنگین: این حالت همان خواب کاتالپسی است که بعداً شرح آن خواهد آمد.

۶- سمنامبول خیلی سبک: در این درجه از خواب، در معمول حالت تلقین‌پذیری زیاد بوده اراده وی همانا اراده عامل می‌باشد. حالت آلوسیناسیون سایت هیپنوتیسم دات آی آر در این خواب نمایان است، هر کاری را که در عالم خواب انجام دهد پس از بیداری به خاطر می‌آورد، کاملاً تلقینات عامل را بی‌کم و کاست قبول و انجام می‌دهد.

۷- سمنامبول سبک: این حالت سنگین‌تر از حالت قبلی است. معمول هر کاری که انجام می دهد پس از بیداری به خاطرش باقی نمی‌ماند همه را فراموش می کند. در این درجه حالت آنستزی یعنی بی‌حسی مشاهده شده و معمول حرکات غیر اختیاری از خود نشان می‌دهد.

۸- سمنامبول سنگین حالت آلوسیناسیون یعنی خرافه دیده می‌شود تا معمول در خواب است، این آثار در وی کاملاً نمایان می‌باشد.

۹- سمنامبول خیلی سنگین: این حالت آخرین مرحله‌ای است که مکتب نانسی قبول دارد. در ان می‌توان تلقیناتی برای آتیه انجام داد تا در موعد معین معمول آن را به کار بندد، این درجه از خواب برای معالجه امراض و تداوی روحی و ترک عادات بد، بهترین حالت محسوب است.

هر کار سختی را در سمنامبول خیلی سنگین می‌توان با معمول انجام داد. هر نوع خیال و وهم را در برابر چشمان وی مجسم نموده ولی باید قبول کرد که این تقسیمات کاملاً نظری بوده می‌توان خواب‌های سنگین و سبک و حالات مختلف بر آن افزود در صورتی که حالات سه‌گانه کانالپسی، لتارژی و سمنامبول تقسیمات مکتب سالپتریه کاملاً از همدیگر مشخص بوده و قابل تطبیق و مطالعه می‌باشد.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری