loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 527 جمعه 1395/10/24 نظرات (0)

 

آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟

 

همه ما می‌دانیم که میوه‌ها دارای خواص بسیاری هستند. اگر میوه به اندازه مصرف شود می‌تواند احتمال سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر را کاهش دهد؛ اما اندازه کافی به چه معنی است؟

آیا خوردن بیش از حد میوه مضر است؟ می‌توان گفت که جواب این سؤال به طور خلاصه بستگی به نوع میوه و شخصی که آن را مصرف می‌کند، دارد.

قند

خطرات و ریسک‌های مصرف بالای قند به خوبی شناخته شده است.

خوردن بیش از حد قند در فاصله زمانی کم باعث بالا رفتن سطح هورمون‌ها می‌شود که بلافاصله علائم ناراحت‌کننده‌ای را در فرد به وجود می‌آورد. عادت به مصرف بیش از حد قند می‌تواند احتمال برخی بیماری‌های طولانی‌مدت را بالا ببرد.

سوخت‌وساز قند موجود در میوه یا فروکتوز با قند معمولی که در شیرینی‌ها یا کربوهیدرات برنج و نان سفید یافت می‌شود، متفاوت است.

قند معمولی یا ساکاروز در بدن به گلوکز یا قند خون تبدیل می‌شوند و قبل از اینکه به انرژی در جریان خون تبدیل شوند، از روده گرفته می‌شوند. البته سطح گلوکز بالا به طور مداوم باعث قند خون بالا می‌شود که مشکلاتی را برای تولید انسولین از پانکراس و در نهایت، دیابت نوع ۲ را به وجود می‌آورد.

اما فروکتوز کمی متفاوت است. این نوع قند در کبد پردازش می‌شود و مقدار بیش از حد آن می‌تواند بر روی عملکرد کبد فشار وارد کند. علاوه بر این، اگر بدن نتواند از تمام فروکتوز موجود استفاده کند، میزان فروکتوز اضافی را به چربی احشایی تبدیل می‌کند. این روند به نوبه خود یک عامل خطرناک برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

به طور معمول مقدار فروکتوز موجود در تمام میوه‌ها کم است؛ بنابراین یک فرد برای رسیدن به سطحی که مشکلات کبدی را در بر خواهد داشت، باید به میزان زیادی میوه مصرف کند.

با این حال زمانی که فروکتوز از کنسانتره میوه‌ها مصرف شود که مقدار آن بسیار بیشتر از مقدار فروکتوز موجود در میوه است، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در بالا به آن اشاره شد.

طبق یک تحقیق، مصرف بالای میوه هیچ خطری برای ابتلا به دیابت ندارد، در صورتی که افزایش مصرف آبمیوه احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برد.

بنابراین بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که به جای استفاده از کنسانتره میوه یا آبمیوه، بهتر است که خود میوه را مصرف کنید؛ چرا که دارای مزایای متعددی از جمله فیبر بالا و کالری پایین‌تری است.

همچنین برخی میوه‌های خشک اغلب قند بالایی دارند و باید اعتدال را در مصرف آن‌ها رعایت کرد.

فیبر

پوست برخی میوه‌ها که قابل خوردن هستند (مانند سیب) حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای اکثریت مردم لازم است. هضم فیبر در روده کمی به طول می‌انجامد؛ بنابراین شما برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. همچنین فیبر می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

مصرف حدود ۳۰ گرم فیبر در روز برای بزرگسالان ایدئال است. یک سیب حاوی ۴ تا ۵ گرم فیبر است؛ بنابراین ممکن است مصرف فیبر یک شخص از طریق میوه بیش از حد شود. مصرف بیش از حد فیبر برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، باعث نفخ و ناراحتی می‌شود.

کالری

کالری موجود در میوه‌ها با میزان کالری موجود در فرآورده‌های آن‌ها بسیار متفاوت است. معمولاً کالری میوه‌ها پایین است. یک موز یا یک سیب متوسط حدود ۹۰ کالری دارد؛ اما یک بطری نیم لیتری آب پرتقال ممکن است بیش از ۲۰۰ کالری داشته باشند.

چه مقدار میوه باید خورد؟

طبق گفته سازمان بهداشت بریتانیا، مصرف روزانه ۵ وعده ۸۰ گرمی میوه برای بیشتر افراد توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد میوه، بهتر از مصرف کنسانتره و فرآورده‌های آن است. همچنین توجه داشته باشید که میوه‌های متنوعی را مصرف کنید.

 

برگرفته از: rmhealthy
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری