loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
Pariya بازدید : 647 شنبه 1395/10/25 نظرات (0)

 

۱۰ نشانه اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان

 

مطمئناً وحشتناک‌ترین کابوس والدین، اعتیاد فرزندانشان است. به همین دلیل همواره باید به نشانه‌ها و تغییرات نوجوان خود توجه کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکلی، از آن مطلع شده و آن را رفع کنید.

مطمئناً والدین دوست ندارند رابطه خود با فرزندشان را از بین ببرند؛ اما بایستی به عنوان والدین، فرزندان خود را هدایت و راهنمایی کرده و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کنند. یکی از نگرانی‌های روزافزون والدین اعتیاد به مواد مخدر است. نشانه‌ها و علائم زیر را به خاطر بسپارید تا اگر آن‌ها را در فرزند نوجوان خود مشاهده کردید، با وی صحبت کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

۱- تغییرات شخصیتی

هر فردی ممکن است در سن نوجوانی و بلوغ دچار تغییراتی شود؛ اما تغییرات بزرگ و یک شبه حتماً دلیل دیگری دارد. مواد مخدر بلافاصله تغییراتی را در ذهن به وجود می‌آورد و این یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد به این مواد معتاد می‌شوند. این مواد می‌توانند حس سرخوشی، آسودگی خیال یا حتی شکست‌ناپذیری به فرد بدهند. زمانی که یک نوجوان مواد مخدر مصرف می‌کند، مطمئناً روحیه وی تغییر خواهد کرد؛ زیرا غلبه بر این حال به تنهایی سخت است.


در همین رابطه بخوانیم: عوارض تزریق مواد مخدر بر روی بدن انسان (4 تصویر)


۲- افت تحصیلی

بسیاری از نوجوانان به دلیل مصرف مواد مخدر یا الکل، کم‌کم مثل قبل تلاش نمی‌کنند. اگر فرزند شما در مدرسه یا دانشگاه نمره‌های خوبی می‌آورد؛ اما در حال حاضر افت شدیدی پیدا کرده است، مواد مخدر می‌تواند یکی از دلایل این افت تحصیلی باشد. چرا که بسیار نادر است فردی به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و هنوز هم نمرات عالی بیاورد.

۳- تغییرات ظاهری

هر نوجوانی استایل و ظاهر منحصربه‌فرد خود را دارد. اگر متوجه تغییراتی کاملاً متفاوت در نحوه لباس پوشیدن یا آرایش فرزند خود شدید، ممکن است چیزی تغییر کرده باشد. با این حال اگر تنها چیزی که شما را نگران کرده، تغییر ظاهری است، نگران نباشید؛ زیرا نوجوانان در سنین بلوغ دوست دارند ظاهر خود را تغییر دهند.

۴- تغییر دوستان

اگر متوجه شدید فرزند شما برخی از دوستان قدیمی خود را رها کرده است و یک سری دوست جدید دارد، چه می‌کنید؟ هیچ نوجوانی نمی‌گوید: «مادر حق با تو است و من به دلیل اعتیاد با آن‌ها قطع رابطه کرده‌ام». شما می‌توانید دلیل پیدا کردن افراد جدید را از او بپرسید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی اوقات بچه‌ها نیاز به دوستان جدید دارند؛ زیرا ممکن است از رفتار برخی از دوستان قدیمی خود خسته شوند و بخواهند تغییری در زندگی خود ایجاد کنند؛ بنابراین تنها با این علامت نتیجه‌گیری نکنید؛ مگر اینکه علائم مربوط دیگری را نیز در او مشاهده کنید.

۵- همیشه پول لازم دارند

معمولاً این علامت بسیار واضحی است و شخص برای تأمین مواد خود پول زیادی طلب می‌کند. مواد مخدر گران‌قیمت است و متأسفانه در برخی موارد فرد معتاد مجبور می‌شود برخی وسایل خانه را برای دسترسی به پول نقد و خرید مواد، به وثیقه بگذارد.

۶- نیاز شدید به خواب

معمولاً مصرف انواع مختلف مواد‌ مخدر باعث خواب می‌شود. همچنین برخی نوجوانان به دلیل استفاده از مواد مخدر کل شب را بیدار می‌مانند و صبح احتیاج شدیدی به خواب پیدا می‌کنند.

۷- قطع ارتباط با خانواده

این نشانه در مورد فردی است که قبلاً یک ارتباط نرمال با خانواده داشته‌ و مدتی بعد ارتباط او با اعضای خانواده کمرنگ‌ شده است. اگر قبلاً همه با هم شام می‌خوردید، به سینما و تعطیلات می‌رفتید یا حتی با هم تلویزیون تماشا می‌کردید؛ اما مدتی بعد یکی از افراد خانواده بدون هیچ دلیلی دیگر در آن جمع نبود، می‌تواند نشانه‌ای از اعتیاد باشد. با این حال باید بگوییم بیشتر نوجوانان در مرحله‌ای از زندگی از گذراندن اوقات فراغت خود با خانواده لذت نمی‌برند.

۸- کاهش وزن

معمولاً این نشانه هم واضح است؛ اما برخی والدین ترجیح می‌دهند کاهش وزن فرزندان، به ویژه در دختران نوجوان را نادیده بگیرند. اگر شخصی پس از مدتی مقدار زیادی وزن اضافه/کم کرد، می‌تواند نشانه‌ای از اعتیاد باشد. برخی مواد مخدر باعث کاهش وزن و برخی دیگر باعث آرامش ذهن می‌شوند که می‌تواند منجر به خوردن بیش‌ازحد معمول و چاقی شود.

۹- تغییرات فیزیکی آشکار

اگر علامت زخم یا کبودی بر روی ساعد یا بازوی فردی مشاهده کردید؛ چیز دیگری جز تزریق نمی‌تواند باشد. معمولاً این علائم به صورت کبودی دایره‌ای شکل است و می‌تواند در قسمت‌های دیگر بدن نیز باشد؛ زیرا پس از تزریق زیاد دیگر رگ‌ها اجازه تزریق نمی‌دهند. اگر جای کبودی در قسمت‌های عجیب بدن فرزند خود مشاهده کردید؛ بهتر است با وی صحبت کنید.

۱۰- سایر عوارض جانبی مصرف مواد مخدر

برخی از نشانه‌های دیگر می‌تواند شامل خون‌دماغ شدن، غش، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تشنج، کبودی روی پوست و بی‌حالی باشد. اگر شما این علائم را در نزدیکان خود دیدید، وی را به نزدیک‌ترین دفتر پزشکی ببرید تا بهترین کار را برای نجات او کرده باشید.

برگرفته از: rmhealthy
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری