loading...
مجله اینترنتی فهادان
بازار فهادان
آخرین ارسال های انجمن
سر دبیر بازدید : 562 یکشنبه 1393/08/25 نظرات (1)

25 آبان، روزی که اصفهان‌ها، شگفتی آفریدند!

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محرم 61 کربلای ایران، روزهایی که ذکر لب رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل یا حسین و یا زینب بود و دعایشان به درگاه خداوند راهی شدن به کربلا...

تا امسال که سال 93 است 32 سال از ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ می‌گذرد، قیامتی بود آن روز در عملیات محرم که رمزش یا زینب سلام اله علیها بود و مددش یا حسین علیه السلام. یاد پلاک‌هایی بخیر که شماره پرواز بودند و رفتند تا بمانیم و تماشاگر رفتن جانانه‌شان باشیم.

تشکیل سپاه سوم صاحب الزمان عجّل الله فرجه

موسوی، از رزمندگان اصفهانی عملیات محرم ۶۱ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون جزئیات این عملیات گفت: در این عملیات برای نخستین بار سپاه سوم صاحب‌الزمان علیه السلام به فرماندهی شهید خرازی تشکیل شد.

عملیاتی که در استان ایلام و در جبهه میانی که از شرق به رودخانه دویرج ۳۸ کیلومتری شمال دهلران، و از غرب به ارتفاعات حمرین و منطقه مرزی و در جنوب به دهلران منتهی شد.

یورش رزمندگان محرم بر سر دشمن بعثی

لشکر امام حسین علیه السلام در این عملیات در سه مرحله وارد عمل شد که رزمندگان باید از رودخانه دویرج عبور می‌کردند.

موسوی افزود: وقتی رزمندگان به رودخانه دویرج رسیدند، سیلاب بزرگی از گل و لای در رودخانه برپا شده بود و با شدتی که داشت، سنگ و درخت و همه چیز را با خود می‌برد.

فرمانده گردان امام حسین علیه السلام درحال کسب تکلیف از حاج حسین خرازی بود.

شریعت شریعت؛ حسین؟ و حاج حسین اعلام کرد: یا زینب سلام الله علیها؛ عبور کن...

عبور از سیلاب، عبور از دو محور عملیاتی

با کسب تکلیف فرمانده گردان که اگر از سیلاب عبور نکنید، دو محور دیگر با شکست روبه‌رو می‌شود، رزمندگان لشکر امام حسین علیه السلام دل‌ها را آماده معامله‌ای بزرگ کردند.

الله اکبر، یا حسین علیه السلام، یا زینب سلام الله علیها و یا زهرا سلام الله علیها بود که بر لبان رزمندگان نقش بست و ستون‌ها وارد آب شدند.

آن هنگام که شدت آب رودخانه دست بعضی از رزمندگان را در گرفتن از شاخه‌ها می‌برید، تعدادی از فدائیان راه حسین علیه السلام به ناچار با رود هم مسیر می‌شدند و رفتند تا به خیل شهدا بپیوندند.

نتیجه عملیات را شهدا رقم زدند!

بقیه رزمندگان از سیلاب عبور کردند و حمله به دشمن آغاز شد، این عملیات هم با پیروزی به نتیجه رسید و آزادسازی منابع نفتی موسیان و بیات و همچنین حوضچه‌های نفتی زبیدات که مشتمل بر ۷۰۰ حلقه چاه نفتی بود، تصرف جاده طیب به شهرانی و جاده تدارکاتی بغداد به بصره، رسیدن نیرو‌ها به نقطه مرزی به طول۵۰ کیلومتر و در نتیجه آزاد سازی بیش از ۷۵۰ کیلومتر از خاک ایران تصرف ۳۰۰ کیلومتر از خاک عراق و انهدام ۱۰ تیم زرهی دشمن از نتایج مهم عملیان محرم بود.

نام اصفهان در تاریخ ثبت شد!

۲۵ آبان سال ۶۱، اصفهان میزبان پیکر ۳۷۰ شهید گلگون کفن بود. دست تقدیر این جوانان پاک را به آب سپرد تا پیروزی همرزمانشان به خدا سپرده شود.

اکبر تسلیمی از شاهدان عینی تشییع شهدای ۲۵ آبان به خبرنگار تسنیم در اصفهان می‌گوید: جمعیت مردم در آن روز به حدود سه کیلومتر می‌رسید و همه آماده بودند تا فرزندان انقلاب را در آغوش بگیرند، جمعیت به سمت میدان امام رحمة الله علیه، رفت و دیگر هیج جایی در میدان خالی نبود. گویی شهر، در غمی وصف‌ناپذیر فرورفته بود.

وی افزود: اصفهانی‌ها‌ گاه گاهی به آوردن یک، دو شهید دوران دفاع مقدس عادت داشتند اما در آن روز تاریخی، حضور۳۷۰ شهید، شگفتی ساز شده بود.

آن روز، تشییع پیکری عاشورایی در شهری انقلابی و بر دوش مردمی شهید پرور بود.

جانی‌پور از عکاسان واقعه ۲۵ آبان می‌گوید: آن روز مردم اصفهان، روزی به یادماندنی را به ثبت رساندند، روزی که با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام روز حماسه و آثار اصفهان در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

روزی که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه هم در وصف آن در جمع مردم خراسان در سوم آذر سال ۶۱ فرمودند: شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‌ذلک همین شهید داده‌ها و داغ دیده‌ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند.

۲۵ آبان مصداقی از سرافرازی در امتحان الهی

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم اصفهان به مناسبت ۲۵ آبان، حماسه ایثار اصفهانی‌ها را در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و افزودند: در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع ۳۷۰ شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه‌ها کردند و نماد برجسته‌ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حضور مردم مؤمن، انقلابی و با فرهنگ اصفهان را در قضایای مختلف «قبل از انقلاب، دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و عرصه‌های مختلف رشد و پیشرفت کشور»، تجلی روح ایمان و ایثار و جهاد مردم این استان دانستند و خاطرنشان کردند: تأمل و تفکر در این افتخارات، سبب درک هویت و استعداد درونی مردم اصفهان می‌شود و راه استمرار، پیشرفت و پیشتازی و عزت این مردم را آشکار می‌سازد.

یاران چه غریبانه رفتند از این خانه

تشییع غریبانه ۳۷۰ شهید عملیات محرم آنهم در یک روز، اصفهان را سرآمد شهادت و ایثار کرد. اصفهانی که در تاریخ دوران دفاع مقدس ماندگار شد.

هر چند رودخانه دویرج بچه‌های این آب و خاک را با خود برد اما نام و یاد آنان همچنان در دل همشهریان و هم‌وطنانشان باقی خواهد ماند تا یادآور روز حماسه و ایثار اصفهان باشد.

و به راستی برنده واقعی آن‌ها بودند...

گزارش: سیده سارا اطهری

رودخانه دویرج

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دوستدار شهادت در تاریخ 1393/08/21 و 12:30 دقیقه ارسال شده است

سلام علیکم. انسان واقعا شرمنده میشه میبینه که اینها نیاز به تحصیل داشتند نیاز به زندگی داشتند نیاز به ازدواج و زن و بچه داشتند اما گذشتند برای ما بعد ما میایم بعضیامون یه سری حرفا میذاریم از دشمن بعضی وقتا دفاع میکنیم دم از آزادی های یواشکی میزنیم بعضیامون برای دفن شهدای تازه کشف شده از این دنیای خاکی توی دانشگاه ها مانع میشیم کاش یکم بعضی از همنوعانمون بعضی از هموطنانمون و بعضی از دوستان جوونمون قدر این خون ها رو میدونستیم و به پاس تقدیر ناچیز از شهدا از رهبر و ولایت دفاع می کردیم.
ممنون از شما که این مطلب مناسب و به جا رو گذاشتید.
پاسخ : علیکم السلام!
همچنین تشکر از شما باعث به خاطر اظهار لطف و محبتتون؛ می‌دونید چیه؟! معروف است که: الإنسان أعداء ما جَهِلوا؛ انسان دشمن آن چیزی می‌شود که نسبت به او جهل دارد. حقیقتاً اگر کسی به قدر سر سوزن به خدمات و ایثاری که شهداء جلیل القدر، برای امنیّت و آسایش امروز ما نثار کردند علم پیدا کنه تا قیامت سر از شرمنده بر نخواهد داشت.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری